Större kar,har andra kar hur göra på bästa sätt?

#1 - 25 december 2007 18:59
tjo fräs

Går i planer på att uppgradera de ena karet till ett 240 liters.
De minsta är 110 liters o de jag undrar är om de går att starta upp ett 240 liters lite snabbare änn normalt nu när jag har kar att ta vatten ifrån samt krama filter i de nya karet?
i me grus,växter o övrig inredning sen fylla upp 240 liters karet me en 50 liter vatten från andra kar,krama filtermattorna i de nya karet,låta de gå nån vecka tills delvattenbyte sker i de andra karen,då i med vatten i 240 liters karet o krama ur ett annat filter.
Hur länge bör man sedan vänta att släppa i all fisk? iom att rötter/stenar o allt sånt kommer följa med från 110 liters karet så får väll malarna lite att tugga på förutom den mat de får förövrigt?! vill gärna inte att de ska dö pga svält ( o inget annat heller för den delen :)
#2 - 25 december 2007 19:13
Jag tog ju och nergraderade från ett 160 till ett 54, gick bra att göra som du själv skrivit. Men skall du uppgradera tror jag du borde ta mer än 50 liter från gamla karet till det nya, 100 kanske eller alla 110 liter.
#3 - 25 december 2007 20:39
givetvis så ska jag ta mer vatten från de gammla karet men jag tänkte köra igång de nya o ta vatten från 110 liters karet (+ de andra lilla karet) 1-2 ggr/vecka,gör jag så att jag flyttar över allt direkt kanske de blir skit?
men förstår vad du menar,110 liter vatten från mitt gammla kar (lr ja 110 liter vatten är de väll inte,90 kanske?) men räcker de verkligen? är de inte bättre att göra så här:

Vecka 1: karet på plats,i med växter,grus,stenar,rötter osv.
Fyller på med 40-50 liter vatten från de nuvarande karen,o fyller sedan på med vatten upp till rätt nivå.
kramar av 1 av mina 2 filter från 110 liters karet i 240 liters karet.
Kör 1 vecka.

Vecka 2: byter vatten i 110 liters karet samtidigt som 240 karet o tar en 30 liter därifrån,samtidigt så kramar jag ur de andra filtret som finns i 110 liters karet i 240 karet.
Stoppar i ett gäng firrar.

Vecka 3:Byter vatten som vecka 2 samt kramar ur filter1 o flyttar över en del saker som ska in från 110-240,stoppar i resten av fiskarna förutom malarna.

Vecka 4: allt vatten från 110 liters karet går till 240 liters karet + 20-30 liter nytt vatten,i med malarna samt Filter2 (som är ett flurval 3+,detta sitter enbart som kompliment till Juwel filtret,mer syre och en liten säkerthetsårgärd ifall nått går sönder) sen kör man på som vanligt.

Är detta aldeles för lång draget? ska jag lr kan jag göra de snabbare utan att de blir pannkaka?
#4 - 25 december 2007 20:59
Klämmer du bara i det gammla filtret i det nya, eller om det går stoppar ner det gammla filtermaterialet i det nya ska det nog funka utan några som helst problem. Behöver inte ta med vatten från det gammla även om det förmodligen inte skadar. Sen är det bara att köra igång med den fiskbesättningen du hade innan. Kan med fördel vänta lite med att stoppa i mer fisk, iaf göra det i några etapper.
#5 - 25 december 2007 21:08
Vi bytte upp oss från 144 liter till 375. Tog allt vatten från det mindre karet, flyttade över det gamla filtret i det nya karet (och kramade ur filtret i vattnet också), fyllde upp med nytt vatten (plus beredningsmedel) och över med fiskarna (som under tiden gick i en plastback med sitt gamla vatten som fick följa med det med). Tog ett par timmar, sedan var de stationerade i sitt nya hem.
Inga som helst problem.
Så länge man behåller nyttobakterier i filtret så klarar man sig länge.
#6 - 25 december 2007 23:10
ok,tackar för svaren.
Då behöver de inte ta så lång tid,ska in te stan imon o kolla på nytt kar (ifall de är öppet) :)
#7 - 26 december 2007 13:31
hmm va inne o kollade på ett kar idag.
Precis ett sådant jag ville ha, 240 liters juwel kar me möbel i bok (med dörrar)
Allt som ingår i juwels kar + 30 liter valfritt grus skulle jag få.
5600 kr! de tycker jag är alldeles för mycket pengar med tanke på att jag köpte mitt 110 liters kar för 1 år sedan i en annan butik för 2600 kr samma butik som jag fick priset idag skulle då ha 2700 för ett 90 liters kar från juwel (måste dessutom stått ett tag,för vad jag kan se så gör inte juwel 90 liters längre?) o där jag köpte mitt fick jag 25 grus på köpet samt valfri bakgrund och vattenberedningsmedel.

vad tycker ni? är 5600 ett bra pris (kommer att bli runt 6500 när man är klar med växter o inredning) lr ska jag leta vidare,ev begagnat som kostar runt 2-3000 kr
Ska dock ringa den andra butiken imorgon så får vi se vad priset blir där.
#8 - 26 december 2007 18:06
B0bban skrev:
tjo fräs

Går i planer på att uppgradera de ena karet till ett 240 liters.

De minsta är 110 liters o de jag undrar är om de går att starta upp ett 240 liters lite snabbare änn normalt nu när jag har kar att ta vatten ifrån samt krama filter i de nya karet?

i me grus,växter o övrig inredning sen fylla upp 240 liters karet me en 50 liter vatten från andra kar,krama filtermattorna i de nya karet,låta de gå nån vecka tills delvattenbyte sker i de andra karen,då i med vatten i 240 liters karet o krama ur ett annat filter.

Hur länge bör man sedan vänta att släppa i all fisk? iom att rötter/stenar o allt sånt kommer följa med från 110 liters karet så får väll malarna lite att tugga på förutom den mat de får förövrigt?! vill gärna inte att de ska dö pga svält ( o inget annat heller för den delen :)

Flyttar du med det gamla filtret och kör det parallellt med det nya kan du flytta fiskarna direkt men halvera matningen första månaden för säkerhets skull.
#9 - 28 december 2007 00:17
Här (Göteborg) ligger Rio 240l på 3000kr nypris, så det låter som lite väl mycket i mina öron. Grus brukar oftast inte gå på allt för mycket heller, beroende på vad man vill ha iofs.

Edit: Får ett Rio 400l här för 5600.

Annons