Tänkte starta upp ett 375, SA kar. Men vill ha någonlite grövre tetra som inte slinker ner i geophagusar eller chokladcikliders munnar, och absolut inte sån j-vel som äter växter. Har en hel koloni med gälört :D
Hur chokladciklider är vet jag inte, men jordätare brukar inte vara så svåra på tetror. Colombiatetror borde funka, åtminstone om du hittar stora exemplar. Min gissning är att även citrontetror (och alla andra högryggade arter) klarar sig. Jag hade svarta fantomtetror med nästan fullvuxna Geophagus brasiliensis, och de klarade sig utmärkt.
mvh Daniel
Tänkte starta upp ett 375, SA kar. Men vill ha någonlite grövre tetra som inte slinker ner i geophagusar eller chokladcikliders munnar, och absolut inte sån j-vel som äter växter. Har en hel koloni med gälört :D[/QUOTE]
Jag har 15 Kongotetror i mitt kar och tycker dom är fina där dom simmar i övre vattenskiktet. Dom är även mkt. "tama" och fölger en när man går förbi akvariet... Och om man doppar ett finger så kommer dom direkt och nafsar!
Tänkte starta upp ett 375, SA kar. Men vill ha någonlite grövre tetra som inte slinker ner i geophagusar eller chokladcikliders munnar, och absolut inte sån j-vel som äter växter. Har en hel koloni med gälört :D[/QUOTE]
Jag har 15 Kongotetror i mitt kar och tycker dom är fina där dom simmar i övre vattenskiktet. Dom är även mkt. "tama" och fölger en när man går förbi akvariet... Och om man doppar ett finger så kommer dom direkt och nafsar![/QUOTE]
Jag har 15 Kongotetror i mitt kar och tycker dom är fina där dom simmar i övre vattenskiktet. Dom är även mkt. "tama" och fölger en när man går förbi akvariet... Och om man doppar ett finger så kommer dom direkt och nafsar![/QUOTE]
Trevligt. Har du någon bild?[/QUOTE]
Bild på vad? När dom nafsar mitt finger??
He he...
Jag har bild...i min Zoon, försöker lägga upp några kort i min info här men jag är ju blond!
Nu har jag lagt in en bild på mina Kongotetror...den är dock så suddig att dom kommer inte till sin rätt! Samt att dom är rätt unga så det är inte många som är fullt utväcklade! Titta hellre runt hos andra med bättre kort på denna fina fisk!
Har oxå Kongotetror som nu är (antagligen) ganska stora... Kika in i mitt album så har du några bilder på dessa. Tycker att dom är vackar att se på och dessutom fredliga. Mig veterligen har de ännu inte kaprat på några växter...
[QUOTE=solbacka]Kongotetror kommer väll inte från sydamerika? Eller?[/QUOTE]
Tja, kan man ha Ancistrus och andra L-malar i ett "Malawi-akvarium" kan man väl ha kongotetror i ett "SA-kar".
Men som sagt, jag tror inte det är några problem att hitta tetror som klarar sig om man undviker de minsta och smalaste.
mvh Daniel
Kongotetror finns med i Zoopets artregister Här är ett foto från Zoopets stora fotoarkiv
Annars blir också dolkstickstetran rätt stor och skulle passa bra. Observera att fotot i artbeskrivningen inte är något vidare.