större uppsugningsyta på eheim ytterfilter.

#1 - 20 januari 2008 22:39
Hej.

Hoppas att nån kan hjälpa mig.
Har ett eheim ytterfilter som har fungerat ett par år utan problem, förren nu.

Röret där vattnet sugs in i filtret har en liten filterdel eller vad man ska kalla det,. Jag har märkt att den täcks igen rätt snabbt av växtdelar och javamossa? (vart lite osäker på namnet) idag när jag rengjorde akvariet så försökte jag få bort så mycket som det gick, och så fort jag gjorde det vart det mer kraft i utpumpet. Men sen efter några timmar så märker jag att det är lika tilltäppt som innan.

Nu till min undran. Finns det något annat man kan ha på som filter del ?
Det jag tänkte mig var att borra några extrahål på röret och sen trä på ett skumgummi filter på röret. Går det att göra så eller är jag helt ute och cyklar.

Kom gärna med andra förslag om ni har.

MVH Veronica :confused:
#2 - 21 januari 2008 08:56
En smidig lösning är om du skär av botten på en 0,5 liters PET-flaska och sedan skär till en blå filtermatta som passar i och sedan trär detta på insugsröret. Det kan bli lite glapp mellan rör och flaska men det går att täta med tape eller liknande.
På så sätt får du ett förfilter som iofs behövs rengöras med jämna mellanrum, men å andra sidan så kommer det inte in lika mycket skit i pumpen så den klarar sig mycket längre tid innan det behövs en rengörning av denna.
Borrar du hål i insugsröret är risken om pumpen går och du gör ett vattenbyte att den suger in luft och då kan det bli lite meck med att få igång den igen.
#3 - 21 januari 2008 09:38
om det funkat i ett par år utan problem så måste nåt ha hänt nu! du kan kanske byta och sätta dit ett grövre filtermaterial! äer det detta förfilter: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/eheim-foerfilter-p-3330?osCsid=73344cf784f333057c8ec149dfe58084
#4 - 21 januari 2008 09:44
Nu kanske jag är ute och cyklar, men jag tror hon menar den lilla silen som sitter i änden på insugsröret och där fastnar det ganska lätt växtdelar som tätar denna.
#5 - 21 januari 2008 10:00
ja så kanske det är... isåfall kan hon bara sätta en filterpatron på den:)
#6 - 21 januari 2008 10:52
Låter som om du har väldigt mycket multnande växtdelar i akvariet, prova att städa undan dessa manuellt..
#7 - 21 januari 2008 12:20
Tack för alla svar.
Jo det är en liten sil i änden, och igår när jag gjorde rent så gick det bara ett par timmar så var det igen täppt, det är inte bara färmultnade växtdelar utan också rötter från en gälört som växer precis i närheten och sen verkade det som att java mossan har växt fast i silen.

men räcker det med att bara sätta på ett skumgummi filter på röret.

Hålen jag nämnde så tänkte jag att dom inte skulle gå så högt upp.
#8 - 21 januari 2008 16:48
vronkan skrev:

men räcker det med att bara sätta på ett skumgummi filter på röret.

nja inte direkt på röret utan du måste sätta den utanpå silen!
#9 - 21 januari 2008 18:09
I stället för att borra hål i röret kan du trä två silar på varandra innan du sätter på filtertuben.
#10 - 21 januari 2008 19:49
okej om jag förstår rätt så behåller jag den lilla silen, om jag ska ha två vart får jag tag på det, har märkt att eheim inte e så lätt att få tag på i vanliga zooaffärer. kan jag såga av röret lite eftersom att det redan når ner till sanden.
#11 - 21 januari 2008 22:44
Ja, röret kan du kapa lite hur du vill, men det är en stor fördel om insuget är så nära botten som möjligt då skiten sugs in lättare.
#12 - 21 januari 2008 23:53
Annars har jag själv märkt en enorm skillnad mellan filtersilen på mitt 2213 och den på 2222, kommer att byta till den senare då jag föredrar ett enhetligt utseende men framför allt pga storleken..

Reservdels nr:eheim 2222-2324/7471800
#13 - 22 januari 2008 20:42
tack för all hjälp, har vart och frågat på två ställen idag och båda tyckte att jag skulle ta bort mina gälört och cabomba plantor då det är dom som täpper igen silen, så jag har köpt lite nya växter som får ersätta dom andra och funkar inte det så prövar jag med era tips.

En sista fråga.. Vart får man tag på reservdelar till ehiem?

Tacksam för svar.
#14 - 23 januari 2008 10:16
Har inte affären hemma där du kan köpa Eheimpumpar så kan de beställa åt dig.
#15 - 23 januari 2008 10:35
jag har ingen affär där jag bor men brukar handla i en affär inne i stan men han har svårt att få tag på delar, men har sett att flodströms har lite olika delar. har någon handlat från dom nån gång?
#16 - 23 januari 2008 10:51
´jag gjorde ett vattenbyte i akvariet i söndags är det då dumt och börja gräva och ta bort växter idag då eftersom att jag kommer att behöva göra ett vattenbyte idag också för att få bort så mycket skräp som möjligt.
#17 - 23 januari 2008 11:36
Det är ingen fara att göra 2 VB så nära inpå varandra:).

Annons