storspig

#1 - 25 juli 2002 09:15
i en bok läste ja att man kunde inreda ett akvarium med svenska växter , sedan stod det att man kunde ha storspig i akvariumet!!!jag blev väldigt tänd på iden!!är det omöjligt??eller har någon provat det??

#2 - 25 juli 2002 09:33
Storspigg är en utmärkt och tålig fisk till kallvattensakvariet. Ynglen är inte speciellt svåra att föda upp. Därför har det gjorts enormt mycket forskning på storspigg. För att hålla flera hanar måste akvariet vara något större och för att bygga bo måste det finnas material till detta. Jag föreslår att du fångar dem på våren (början av maj) och släpper ut dem på hösten. Det är möjligt att hålla saltvattensspigg i sötvatten! Detta gäller stor- och småspigg. Tångspigg måste ha saltvatten och hör inte till dessa extremt ovanliga fiskarna som glatt byter mellan salt och sött.

Mvh.

Ola
#3 - 25 juli 2002 09:48
skulle det inte gå att ha dom där året runt!!!eller måste dom gå i dvala eller nåt sånt??

#4 - 25 juli 2002 09:55
Om temperaturen är låg (dvs. du kan inte ha dem med dina tropiska fiskar) så går det nog men du kommer inte få dem att leka om du inte sänker temperaturen ordentligt på vintern. Om du fångar lekmogna spiggar i naturen så leker dom!

Mvh.

Ola
#5 - 25 juli 2002 10:06
hur kalt då???

#6 - 25 juli 2002 11:27
Det funkar säkert om det är under 20 men ju kallare desto bättre. Det är möjligt att det går vid högre temp också. Ska de leka på våren så måste nog temperaturen ner under 20 skulle jag gissa. Jag ska fråga någon av spiggforskarna på jobbet när jag möter en.

Mvh.

Ola
#7 - 25 juli 2002 11:54
oki det låter snällt!!finns det nån sida med mera fakta??

#8 - 25 juli 2002 12:04
jag vill veta allt!! könskilnader,inredning!!!

#9 - 25 juli 2002 12:44
Under lekperioden är hanarna röda om buken och lätt olivfärgade. Honorna är silverfärgade och kan vara extremt runda. Utanför lekperioden är alla silverfärgade. Det här gäller svensk västkust. Variationen är enorm i världen (storspigg är en sk. cosmopolit). Till en hane räcker det med 30 liter men honan måste tas bort efter lek i sådana fall. För att hålla ett gäng tillsammans en längre tid så borde nog akvariet vara 100 liter. God filtrering/syresättning är viktigt, bl a pga av att temperaturen kommer att vara rätt hög. Hanen bygger ett bo av växtdelar på botten (i Östersjön finns det en form som bygger uppe i tångruskor också). Växtdelarna limmas ihop av ett sekret (spiggin) som hanarna avsöndrar. Hanen vårdar ynglen efter frisimmandet och det finns även studier som viasar på att han uppfostrar dem också! Inredning är inte så viktig men växter är bra. Har man flera hanar så måste akvariet delas av med växter, helst så att de inte ser varandra.

Mvh.

Ola
#10 - 25 juli 2002 17:34
Hej!
Förra våren fångade min lillebrorsa och hans kompis två spiggar och slängde ner dom i en liten damm, och några veckor senare kryllade det av hundratals yngel!
Ganska fantastiskt, eller hur!?
/Lukas

#11 - 26 juli 2002 14:09
mitt akvarium som e på 45 liter!!!skulle det funka om man hadde en hane och två honnor och mycke sten och växter???

#12 - 26 juli 2002 19:46
Hej

Nu har jag pratat med Bertil (Bertil Borg har studerat spigg i mer än 20 år) och de har hållit storspiggshanar i 17 grader i flera år för att se om de kom i lekkondition igen. Det gjore de! Du är alltså troligt att du får lek även om du inte sänker temp på vinter. Honorna är tyvärr svårt att uttala sig om. Spigg föredrar tydligen krukor att bygga bo i så lägg i en kruka. Östersjöspigg får högre överlevnad om man har salt i vattnet. Ett förslag är att ha i en matsked per hundra liter. Då kan du även ha växter. Grovt jodfritt salt duger. Om du vill veta mer om salt läs vad jag skriver på http://www.ciklid.se/faq_visa.asp?NR=188

Mvh.

Ola
#13 - 27 juli 2002 09:33
men eftersom jag bor i falun så tror jag att jag ska fånga spigen i nogot närligande vatten drag!!

#14 - 9 augusti 2002 08:06
typ nånstans vi stokholm!!

Annons