Största akvariet jag kan köpa?

#1 - 16 mars 2006 17:19
Skulle vilja veta hur stort det största akvariet är som man kan köpa i en butik... Vill inte krångla med nått Custom bygge :-)...

Största jag har sett är 1500 L ( Hemma hos ett snille, kanske var det special byggt?)... Men nog borde man väll kunna komma upp på 2 kubik iaf? :-)..

Vore lite kul så att säga... Sorgmanteltetror för hela slanten.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 16 mars 2006 17:47
Standard är väl 1150 det största. Sedan finns det dock akvarieaffärer som Åleds Akvarium som tillverkar större akvarier på beställning.
#3 - 16 mars 2006 20:28
Skulle inte tro att någon tillverkare ligger med några "flera-tusen-liters" kar på lager så det blir nog ett beställnings bygge hur du än gör.
Vem har störst kar på zoopet? Har för mig att jag sett nån sån tråd och har ett vagt minne av att 1150liter hadde get en väldigt hög placering...
#4 - 16 mars 2006 20:31
I sin projekttråd har ju Kjell sagt att han har ett 3000liters liggande, skulle vilja se någon slå det.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 16 mars 2006 20:33
[quote='[xstream]']I sin projekttråd har ju Kjell sagt att han har ett 3000liters liggande, skulle vilja se någon slå det.[/quote]
Nej men skall skaffa ett och hade även tidigare ett i samma storlek som nu står i en akvarieaffär i Jönköping.
Dessa är dock specialbyggen som byggs på plats
#6 - 16 mars 2006 20:35
[quote=Kjell Fohrman]Nej men skall skaffa ett och hade även tidigare ett i samma storlek som nu står i en akvarieaffär i Jönköping.
Dessa är dock specialbyggen som byggs på plats[/quote]

Ok... så det räcker inte med en volvokombi och några starka gubbar...:D :D
#7 - 16 mars 2006 21:10
[quote=Kjell Fohrman]Nej men skall skaffa ett och hade även tidigare ett i samma storlek som nu står i en akvarieaffär i Jönköping.
Dessa är dock specialbyggen som byggs på plats[/quote]

Kjell du har inga bilder på det?
#8 - 16 mars 2006 21:11
Hmm. Jag vet ett 2800 litersakvarium som står på Djurmagazinet här i stan, det är snyggt värre. De sade att de hämtat det i gbg så det är nog säkert samma.

En annan sak jag funderar på. Vad kostar ett akvarium i den storleken? Om man inte slänger ihop det själv? Beror väl mycket på vart man bor också givetvis, om de måste åka över hela landet men bara själva jobbet?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 16 mars 2006 21:14
[quote=hfh75]Ok... så det räcker inte med en volvokombi och några starka gubbar...:D :D[/quote]
Nej men en lastbil och några starka gubbar räckte när det flyttades från mig till Jönköping;)

Kjell du har inga bilder på det?

Nej, fast det har varit på en stor färgbild i Göteborgs Posten. Du får ta dig till Jönköping eftersom det fortfarande är "in action"
#10 - 16 mars 2006 21:16
Det är riktigt snyggt. Hörnakvarium, bakgrunder på båda sidorna, en stor modul på botten och några hängande i bryggorna så de delvis går ner under ytan. Tyvärr är står det dumt till och det är ingen ram etc. så det ser inte så snyggt ut på den fronten.

De har en hel del snygga ciklider i det och två mindre paroonhajar (tror jag det är, någon sorts catfish i alla fall)
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 16 mars 2006 21:19
[quote='[xstream]']Det är riktigt snyggt. Hörnakvarium, bakgrunder på båda sidorna, en stor modul på botten och några hängande i bryggorna så de delvis går ner under ytan. Tyvärr är står det dumt till och det är ingen ram etc. så det ser inte så snyggt ut på den fronten.

De har en hel del snygga ciklider i det och två mindre paroonhajar (tror jag det är, någon sorts catfish i alla fall)[/quote]
På min tid var det "inbyggt"
#12 - 16 mars 2006 21:23
[quote=Kjell Fohrman]Nej men en lastbil och några starka gubbar räckte när det flyttades från mig till Jönköping;)
[/quote]

Var du en av dom starka gubbarna eller var du "arbetsledare"...;)
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 16 mars 2006 21:23
[quote=hfh75]Var du en av dom starka gubbarna eller var du "arbetsledare"...;)[/quote]
Självklart arbetsledare:p
#14 - 16 mars 2006 21:24
Vad tror du? Arbetsledare så klart. Eller hur Kjell.;)
#15 - 16 mars 2006 21:28
[quote=Kjell Fohrman]Självklart arbetsledare:p[/quote]

Så det bor en liten kommunalarbetare i dig....:)
Lucas_no1
#16 - 17 mars 2006 08:25
En annan sak man kanske bör tänka på om man ska beställa ett så stort akvarium är ju hur du ska få in det i bostaden.
Inte alla som har dubbeldörrar eller räta fina trappor eller stora fönster i gatuplan. :-)
Kanske beror på dessa faktorer att inte det serietillverkas så värst många akvarium som har större mått än 200x60x60-720 liter.
Ska man bila upp väggar eller hyra kran så kanske det blir billigare och enklare att bygga karet på plats.
#17 - 17 mars 2006 09:27
[quote=Lucas_no1]Ska man bila upp väggar eller hyra kran så kanske det blir billigare och enklare att bygga karet på plats.[/quote]

Och hoppas på att man aldrig behöver flytta... :D
#18 - 17 mars 2006 10:23
Det stora på åleds har jag för mig är på 1750Liter om jag inte minns fel.
#19 - 18 mars 2006 14:11
Jag såg det akvariet idag, det på djurmagasinet i jönköping alltså. Det har ju på tok för lite belsyning för att det ska se riktigt snyggt ut, de kanske snålar lite med elen? Imponerande stort är det dock, men så väldans snyggt vet jag inte om det är idag. Sen står det ju ganska dumt, ett hörnakvarium bör ju med fördel stå i ett hörn, så man inte ser baksidan av bakgrunden :) Oj nu låter jag som en sur gubbe, nä jag tycker det är jättekul att de har akvariet där, men jag skulle tycka det vore riktigt riktigt roligt att få uppgiften att göra det snyggare, med mer belysning, kanske flytta det till ett hörn....
De har några jättescalalar, catfishes i 50-60 cm längd, o lite annat. Såg idag att de hade slängt i några nya färgglada fiskar i ca 20 cm storlek, mycket vackra! vet dock inte va de heter (:
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 18 mars 2006 14:25
Det kan inte står i ett hörn för då kan det inte skötas. Däremot så hade jag på min tid flyttat ut den 50 cm från ena väggen och sedan satt en skiva (me dörr) framför öppningen så att det såg ut som om det stod i ett hörn.

Ser också att jonisg bor i Kopparberg och då har han ju lite närmare till Stockholm än till Åled och jag vet att Akvarielagret i Stockholm också tillverkar rejält stora akvarier.
#21 - 18 mars 2006 14:41
Här är lite bilder på en tvåkubikare från Akvarielagret.
Och så bifogas bild på min ställning med 1200+1000 (också byggda på plats).
#22 - 18 mars 2006 22:30
ja

[quote=Kjell Fohrman]Det kan inte står i ett hörn för då kan det inte skötas. Däremot så hade jag på min tid flyttat ut den 50 cm från ena väggen och sedan satt en skiva (me dörr) framför öppningen så att det såg ut som om det stod i ett hörn.

[/quote]

Exakt! Något sådan måste ju varit mycket snyggare! Kan tänka mig att det var riktigt fint när du hade det!
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 18 mars 2006 22:33
[quote=androxe]Har du inga bilder på hur det såg ut då? Skulle vara roligt att se[/quote]
PÅ något konstigt sätt känns frågan bekant;)
#24 - 18 mars 2006 22:39
[quote=Kjell Fohrman]PÅ något konstigt sätt känns frågan bekant;)[/quote]

jag upptäckte att du redan svarat på frågan om du hade bilder på det 10 sek efter jag postade inlägget o tog snabbt bort det, men du hann visst se inlägget oredigerat... :/ ;).

Såg att akvariet är 5-kantigt? Det är två sidor ca 30-40 cm breda va?
Det är spår efter något som suttit fast där på de små "glasbitarna", nån fastlimmad träpanel som suttit där eller vad är det? :)
#25 - 18 mars 2006 22:58
Djurmagazinet ska bygga ut och flytta det akvariet och bygga in det, så som det står nu är en väldigt temporär lösning. Lite för lite belysning är det men jag tycker också om att det är lite mörkare, ger en djupkänsla. Det är inte så att du var där när ljusrampen var släckt va? De tänder den inte förrän mitt på dan tror jag.

Min fråga kvarstår förresten, vad kostar det att låta specialbygga ett akvarium på plats? Om man räknar bort ressträckor och sånt för de som bygger det.
#26 - 18 mars 2006 23:03
aha åt vilket håll ska de bygga ut det? det är väl en bilaffär vägg i vägg på ena sidan iaf...
Nä då jag har varit där så många gånger på många olika tider o helt släckt är det ju inte :)
#27 - 18 mars 2006 23:13
Vad specialbyggen kostar varierar ordentligt. Det beror ju på hur det ser ut hos dig, hur stort det skall vara och hur huset är konstruerat. Jag tror det är svårt att komma under 10.000:- för 2 kubik, och jag ser inga svårigheter att snabbt komma upp i 25.000:- om det är lite bökigt att bygga.
#28 - 18 mars 2006 23:55
Tja ta ett besök till BL diskus i Helsingborg. Ytmässigt måste detta vare en av de större butikerna vi har. Största karet är på 3 kbm med heltäckande ramp o bakgrund sen vimlar det med kar som är mindre Typ 1000 liter
#29 - 19 mars 2006 00:35
Inte åt bilaffären. Det finns en yta som är kanske 50% av butikens nuvarande storlek som de ska ta också tydligen.
#30 - 19 mars 2006 00:57
[quote='[xstream]']Inte åt bilaffären. Det finns en yta som är kanske 50% av butikens nuvarande storlek som de ska ta också tydligen.[/quote]

aha, ja det använder de ju som lager nu.
#31 - 21 mars 2006 18:10
Akvarieudstyr.dk har ett på 1460 liter, det är det största standardkar jag har sett. Har dock inte sett någon svensk butik som säljer det.
#32 - 5 april 2006 09:11
Akvarielagret och Åleds är dom jag har pratat med om ett kar på ca 2000l.
Ligger mellan 18 och 26 tusen.
Vet nån någon närmare Växjö som bygger så stora kar?

Annons