Största privata akvarium?

#1 - 7 februari 2010 23:07
Som rubriken lyder. Vem i Sverige har störst privata enskilda akvarium till volym?
Lite nyfiken bara.
#2 - 8 februari 2010 16:46
På Saltvattenssidan av hobbyn finns en med ett 5000liters kar, här på zoopet vinner nog kjell med sitt 3000liters i källaren...

Finns säkerligen större hos folk, men som inte vill visa upp dem...
Bilagor:
#3 - 8 februari 2010 17:02
Vandal skrev:
På Saltvattenssidan av hobbyn finns en med ett 5000liters kar, här på zoopet vinner nog kjell med sitt 3000liters i källaren...

Finns säkerligen större hos folk, men som inte vill visa upp dem...

fanns en annan här som hade ett 3000 liters akvarium men han har inte uppdaterat sin tråd
Bilagor:
#4 - 8 februari 2010 17:07
Tycker det är svårtolkat vad räknas som Akvarium??jag vet ett antal som slår det med hästlängder som är reggade på andra Forum.Patrik Sjöbo har ett 5000L Salt som Vandal nämnde men det är endast en frontruta resten betong medan Kjell har ett på 3000L mad glas runt om.Där är en i Vinslöv Bla i Skåne som har ett kar på 10 000L Bla som är uppbyggt med Glasfiber som jag kan länka till,jag kan nämna ett 20tal till som sysslar med Koi som bygger upp detta i hemmen som är på ett EX antal kubik...Men var räknas som ett"Akvarium i detta sammanhanget"
#5 - 8 februari 2010 17:14
Jag skulle nog säga att finns det minst en sida, eller en betydande del av en sida, med "under vattnet-insyn", så är det ett akvarium.. Ser man bara från ovan är det en damm.. :p
#6 - 8 februari 2010 17:25
HenkeP skrev:
Jag skulle nog säga att finns det minst en sida, eller en betydande del av en sida, med "under vattnet-insyn", så är det ett akvarium.. Ser man bara från ovan är det en damm.. :p
Många sätter en ruta på framsidan för bättre insyn i detta du kallar damm det är det senaste på den fronten...Då är det allså konstaterat att dem har största Akvariumen inte hänger på detta Forumet i alla fall;)
#7 - 8 februari 2010 19:46
Jag som trodde...att det skulle komma lite bilder här ja...men neeejdå.. =)
#8 - 8 februari 2010 22:40
Trodde också att man skulle få se lite bilder! ;)
Men Patrik, för mig är Koi en dammfisk och ingen akvarie fisk. Men jag har kanske fel!
För mig är ett akvarium något som man kan sitta och titta på och njuta. En damm har man utomhus och ett akvarium inomhus. Men jag håller med HenkeP. Ett akvarium har minst en ruta som man kan se in genom, en damm ser man ovanifrån.
#9 - 8 februari 2010 22:43
ja vi vill se bilder och länkar. filmer också om det finns.
#10 - 9 februari 2010 04:29
Trodde också att man skulle få se lite bilder! ;)

Men Patrik, för mig är Koi en dammfisk och ingen akvarie fisk. Men jag har kanske fel!

För mig är ett akvarium något som man kan sitta och titta på och njuta. En damm har man utomhus och ett akvarium inomhus. Men jag håller med HenkeP. Ett akvarium har minst en ruta som man kan se in genom, en damm ser man ovanifrån.
Jag säger för sjutton det i tidigare inlägg,dem flesta som bygger sådant här sätter en frontruta på framsidan jag kan inte länka dit då man måste vara medlem tydligen för att se det.¨Men jag förstår ditt resonemang här plus man bör kanske ha det i vardagsrummet och inte i Garaget som dem flesta har hihihih
#11 - 9 februari 2010 09:26
Jag säger för sjutton det i tidigare inlägg,dem flesta som bygger sådant här sätter en frontruta på framsidan jag kan inte länka dit då man måste vara medlem tydligen för att se det.¨Men jag förstår ditt resonemang här plus man bör kanske ha det i vardagsrummet och inte i Garaget som dem flesta har hihihih

Jag har mina kar (6*45l 5*375l 4*200l) i vardagsrummet och sovrummet, hade jag däremot haft stort garage eller tillgång till lokal hade dom säkert stått där:)
#12 - 9 februari 2010 18:17
Men finns det verkligen ingen som vet något? Förresten... Finns det några bilder på Kjells 3000 liters?
#13 - 9 februari 2010 18:20
Jag har mina kar (6*45l 5*375l 4*200l) i vardagsrummet och sovrummet, hade jag däremot haft stort garage eller tillgång till lokal hade dom säkert stått där:)

:O det var många akvarier det :)
#14 - 9 februari 2010 18:29
Men finns det verkligen ingen som vet något? Förresten... Finns det några bilder på Kjells 3000 liters?
Testa sökfunktionen här på Zoopet..Då han har en hel projekttråd på detta så är det ett antal bilder
#15 - 9 februari 2010 21:11
hult87 skrev:
:O det var många akvarier det :)

Jo, det har dragit iväg en aning. Men jag hoppas inom kort på att komma över en mindre lokal där jag kan fortsätta. Men det funkar som det är, tur att man har en förstående sambo som åxå är intresserad ;)
#16 - 9 februari 2010 21:16
Jo, det har dragit iväg en aning. Men jag hoppas inom kort på att komma över en mindre lokal där jag kan fortsätta. Men det funkar som det är, tur att man har en förstående sambo som åxå är intresserad ;)

okej, det låter ju jättebra :) själv håller jag på att starta upp ett 105L, mitt första med fisk ;) haft ett med 2st vattensköldpaddor i när jag var liten:D
#17 - 9 februari 2010 22:33
Detta e stort, dock inte Svenskt.

http://www.aquanet.tv/Video/247
#18 - 9 februari 2010 23:00
Åhh inte en sån dröm...
#19 - 10 februari 2010 14:21
Han har nog planer på att bo där resten av livet ;)
#20 - 11 februari 2012 16:07
U(y)berfett akvarium!
Men växt fetishist som jag är så finns det för lite växter[;)].
När (inte om) jag startar ett liknande projekt (fast mindre) så kommer jag att kombinera med träd typ mangrove som har rötterna i vattnet med plantan åvan (vid sidan av) akvariet.
Lovar att starta ett projekt här på forumet när det blir dax att nyinreda restaurangen.
#21 - 12 februari 2012 10:57
http://s8.postimage.org/qqckpyw03/SAM_1840.jpg

http://s8.postimage.org/lqjpvrfr7/SAM_1843.jpg

http://s12.postimage.org/50z2p4ogs/bild7.jpg

http://s3.postimage.org/6xsodlw6p/2011_10_26_16_23_05.jpg

Magkänslan säger att det här är det största i sverige.. tror det skulle vara 24 000..

men sen är ju frågan vad man gör med det.. belysning/filtrering osv..

På MFK är det ju rätt många som ligger mellan 1500 och 3000.. det "går" att lyfta, ger den bottenyta som krävs för att ha de flesta stora fiskar, går att ha i vardagsrummet, går att belysa/filtrera/värma med hjälp av hyfsat mänskliga metoder..

för att gå förbi det kräver ju en riktig jävla dåre.. :D på ett mycket bra sätt..

" target="_blank">

" target="_blank">

&feature=related" target="_blank">
&feature=related

&feature=related" target="_blank">
&feature=related

sen har vi ju ett gäng tyskar som inte heller har små burkar.. dock tar jag inte med dessa eftersom de ofta odlar också vilket gör att jag ser det som att de gått förbi "privat" i mitt tycke..

personligen tänkte jag väl skaffa något i stil med 220x120x70.. det är väl vad som går in i vardagsrummet ungefär och måste jag övergå till lokal och då tappar man ju helt känslan..
#22 - 12 februari 2012 13:09
Är det på 24000L färdigt än?
#23 - 12 februari 2012 13:22
eriahl skrev:
Är det på 24000L färdigt än?

nope.. med tanke på hur många bumpar den tråden fått hoppas jag att de har något väldigt viktigt för sig.. :) men de är nyblivna föräldrar så tiden står nog rätt stilla för dem.. tror de är i fas att lägga dammduk i karet.. så om ett år kanske.. krävs ju rätt brutala pengar för att få allt på plats..
#24 - 12 februari 2012 13:28
Men det är väl bara att lyfta på madrassen och ta fram pengarna. Gör inte alla så? Själva ligger vi på golvet nuförtiden
#25 - 12 februari 2012 14:07
eriahl skrev:
Men det är väl bara att lyfta på madrassen och ta fram pengarna. Gör inte alla så? Själva ligger vi på golvet nuförtiden

vem gör inte det.. when the floor is not enough..

Annons