Storstädning el vad ska jag göra?

#1 - 29 mars 2010 19:55
Har ett 112l sällskapsakvarie med molly,platy, svärdbärare, Neontetra, Kuhlii-ål och en ancistrus.
Tog över akvariet för ca två månader sedan och kunde då ingen ting om akvarier.

1 Jag fick hjälp med att flytta det och är nu orolig att frigoliten under var dålig dvs inte i ett helt ark utan i bitar. Hur påverkar det karet?

2 Akvariet har ett bottenfilter som suttit kanske två år och jag tog inte bort och gjorde rent det. Jag lyfte heller aldrig ur all grus för att rengöra utan "sköljde" igenom och skopade ur vatten i karet. Karet hade tidigare inga växter men tre större "algätare" typ ancistrus en mindre 40 neontetror, kuhlii-ålar och en krabba. Hur påverkar detta filtret och akvariet nu?

3 Bottenfiltret går inte riktigt över halva botten men nästan. ka det gå över hela? Bör jag byta ut det el vad ska jag göra?

Jag funderar på om jag ska tömma hela karet och starta om det med ny pump och utan bottenfilter. Detta också för att sätta dit en ny frigolit under om det behövs...

Jag är jättetacksam för era förslag, funderingar och ideer runt detta.
Jag vill så gärna att det ska bli bra.:)
Just nu har jag även en del skägg el toffsalger, tror jag det är..
#2 - 29 mars 2010 21:38
Lineli skrev:

1 Jag fick hjälp med att flytta det och är nu orolig att frigoliten under var dålig dvs inte i ett helt ark utan i bitar. Hur påverkar det karet?

Ett ramakvarium bör inte ha frigolit under alls, så det är inte fel att ta bort vid något tillfälle.

2 Akvariet har ett bottenfilter som suttit kanske två år och jag tog inte bort och gjorde rent det. Jag lyfte heller aldrig ur all grus för att rengöra utan "sköljde" igenom och skopade ur vatten i karet. Karet hade tidigare inga växter men tre större "algätare" typ ancistrus en mindre 40 neontetror, kuhlii-ålar och en krabba. Hur påverkar detta filtret och akvariet nu?

Inte alls, karet har varit igång såpass länge nu så det har kommit i någorlunda balans.
3 Bottenfiltret går inte riktigt över halva botten men nästan. ka det gå över hela? Bör jag byta ut det el vad ska jag göra?
Det ska inte gå över hela, ungefär 25% av botten bör bottenfiltret täcka.

Jag funderar på om jag ska tömma hela karet och starta om det med ny pump och utan bottenfilter. Detta också för att sätta dit en ny frigolit under om det behövs...
Känner du för att starta om akvariet igen så...;)och ett ytterfilter är aldrig fel:).

Just nu har jag även en del skägg el toffsalger, tror jag det är..

Du eller akvariet:p?
#3 - 30 mars 2010 06:27
Ha, ha jag...bilder kommer ;)

Tack för dina svar!!
Så jag behöver altså inte ta bort frigoliten igentligen?
Skönt att allt verkar vara i sin ordning iaf:)
#4 - 30 mars 2010 06:42
Nja, man bör inte ha någon frigolit under ramakvarium så nästa gång du gör en make-over är det inte fel att ta bort den.
Att göra det nu helt apropå skulle jag personligen hoppa över:).
Bilagor:
#5 - 30 mars 2010 12:02
Då väntar jag lite med det. Det är ju ett rätt stort projekt att tömma akvariet och det är ju relativt nystartat ändå.
Jag har dessutom startat upp ett litet 43l nytt akvarium till mia små barn så jag har att göra ändå så att säga:)
#6 - 30 mars 2010 12:09
Var just inne på din zoonen. Jättefina malar! Hur stor blir den svarta med vit rand ytterst på fenorna?
#7 - 30 mars 2010 12:28
Ah, du menar L-183 http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=221 ?
Det är en Ancistrussort och blir runt 10 cm:).
#8 - 30 mars 2010 12:41
ja, just den. Åh, så fin den är.
Är de svåra att hålla?
Kan man ha den i vanligt sällskapsakvarium och hur får man tag på en sådan?
#9 - 30 mars 2010 12:45
De vill gärna ha mjukt och surt vatten och de är lite känsligare än de "vanliga" ancistrusarna.
Har du tur så har de sådana lite då och då hos grossisten, hör efter med din lokala handlare om han kan beställa när de finns hemma.
Kolla även efter annonser lite överallt då även privatodlade kan dyka upp ibland:).
#10 - 30 mars 2010 12:49
Ja det ska jag göra! Jag såg en väldigt vacker "ancistrusliknande" i på Djurmagasinet för ett par veckor sedan den var ungefär som din vita men de var orange istället för vitt, jättesnyggt men den skulle bli stor sa de. Jag vet inte vad den hette men den var väldigt fin med det orange mot det svarta.
#11 - 30 mars 2010 13:28
Kanske en L-114 som ser ut så här: http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=9677&title=l114-2c-pseudacanthicus&cat=1100
Jaja, för att återgå till topic, gör ingen make-over nu utan vänta med det tills det behövs:).
#12 - 30 mars 2010 20:40
Nej,den såg ut som din ancistrus med det vita fast den i affären var orange ist.
#13 - 31 mars 2010 06:37
Jag ska börja kolla runt efter ett annat filtersystem för att så småningom byta.
Tar gärna imot tips om vad som är bra och om ni vet några ungefärliga priser..

En annan fundering är Vad är en syresten? vet att min brorsa hade ngt sådant i sitt kar när vi var små. Det var något som bubblade vet jag...
#14 - 31 mars 2010 09:47
Ett Eheim 2213 skulle stiita som en smäck till det karet:)!
Syresten är en slags konstgjord sten som finfördelar luftbubblor, inget att ha i ett vanligt kar direkt då det finns risk att det drar ur co2 ur karet som växterrna behöver. Det tillför heller inte så mycket syre, då är det bättre att ha bra rotation på ytvattnet:).
#15 - 31 mars 2010 20:13
ang syresten, ok ja jag bara undrade vad det var bra för:)
Ska kolla vad en sådan pump kostar.

Annons