Stort eller litet?

#1 - 27 september 2010 14:19
Hej!
Jag undrar hur stort akvarie man bör ha för att det ska lätt bli balans i det. Hur ofta bör man plantera om växter och göra ordetligt ren gruset?
Tacksam för seriösa svar
#2 - 27 september 2010 14:28
Hej o välkommen hit. här är de flesta väldigt seriösa så du kan vara lugn :)

tumregel är att desto större desto lättare att ta hand om och få bra balans i. jag tycker att 100-120 L är bra nybörjar kar. inte mindre.

plantera om växter ska du väl aldrig behöva göra. de ska ju växa o spridas o möjligtsvis ansas med en sax.

rengöra gruset bör du heller aldrig göra. på sin höjd kan du slammsuga i samband med vattenbyte. men bara för att få bort synlig skit som ligger på botten. i gruset ( oframförallt i filtret) skapas en bakteriekultur som bryter ner skadliga ämnen såsom nitrit o amoniak.

läs gärna denna tråden. myclet informativ. en "starta ett kar tråd"
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#3 - 27 september 2010 14:35
Generellt säger man ju större desta lättare, då felmarginalerna inte får samma effekt i 200 liter vatten som i 20 liter vatten.
Men sen spelar såklart den ekonomiska biten in en del också.

Ett bra kar att starta med är 100 liter, gärna 200. Balansen har en stor del med filtreringen att göra och man bör satsa på stor filtervolym för att få en bra filtrering, både mekanisk och biologisk.

Plantera om växter behöver man inte göra såvida de inte dör pga för dåligt ljus och för lite näring. Det man brukar få göra är att ansa så inte hela akvariet blir en grönsakssoppa.

Göra ordentligt rent gruset är inget man ska göra. I bottensubstratet bildas också en massa nyttiga bakterier som bryter ner nitritet.

Vad man däremot ska göra är vattenbyten på ungefär 30% (finns delade meningar om hur mycket men generellt) av vattenmängden varje vecka. Med slang tar detta dryga timmen och är egentligen det enda man behöver göra, förrutom mata då :)

Edit -- Som vanligt var hannesc snabbare än mig haha :D
#4 - 27 september 2010 14:39
eeeehehhee tulle! du är för slööö ;) iihihi!

men du har för övrigt bra kunskaper ;)
#5 - 27 september 2010 15:01
hannesc skrev:
eeeehehhee tulle! du är för slööö ;) iihihi!

men du har för övrigt bra kunskaper ;)

Haha ja jo jag är ju det ;)

Och tydligen precis lika bra kunskaper som du! :D
Var inte mycket det skiljde i våra svar haha.
#6 - 27 september 2010 17:01
ne de ver mer eller mindre exakta :P skänt att folk drar åt ungeför samma håll iaf oatt man lärt sig av de bästa ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 27 september 2010 17:04
Låser tråden eftersom den direkt inte behandlar det som inbegrips i kategorin

Annons