stort filter

#1 - 27 november 2004 17:39
hej, tänkte bara säga att jag har tröttnat på mitt lilla innerfilter och byggt ett större (20l) ytterfilter.
tog pumpen från mitt innerfilter som suger vatten från akvariet till en himk med filtermattakuber och sedan hövert (2 slangar) till en hink till med samma innehåll soch sedan en dubbelhävert till tilbaka till karet. (att jag har två hävertslangar beror på att det blev för dåligt blås med en)
så nu har jag 15% (20/(100+20)) filter istället för 0,5% (0,5/100)!
men det tar väl ett tag innan det gör nån skillnad. tar väl ett tag för filtret att gosa till sig.
#2 - 27 november 2004 20:12
Lite bilder på "tekniken" hade varit skoj att se. Har funderingar på ett moster-filter själv.
#3 - 27 november 2004 20:13
Hoppas att du vet va du håller på med att bygga en hävertlösning kräver en del finnesser så man inte bryter häverten om den skulle bli stopp eller något skulle gå tort eller likanade och så av misstag inge kul att ha hela karet utpumpat i lägeheten ... För jag antar att det är mer som en sump än som ett hermetiskt tillslutet ytterfilter...
#4 - 27 november 2004 20:15
Kom ihåg att testa så den är säker även om strömmen går inge kul att ha en hävert bakåt genom pumpen eller likande ...
#5 - 27 november 2004 22:20
hm...
är ingen expert men är det inte säkrare att sätta pumpen från hinkarna till akvariumet istället, så att den i alla fall inte kan pumpa ut allt vattnet från karet?

Mvh Malawi´n
#6 - 27 november 2004 23:41
först måste man ha en överrinningsbox ... Eller ett borrat kar med ytavrinning... http://www.saltvattensguiden.se/artikel_visa2.asp?NR=196&KAPITEL=Bygg%20ditt%20egna...
Sen har du en pump som pumpar tillbaka vattent från din behållare ... och denna måste man borra ett hål i precis över ytan i karet så att häverten bryts om strömmen går eller att man har en backventil sittandes på röret tillbaka till karet...
#7 - 28 november 2004 08:14
om häverten pajar så blir det prob, ja, men det finns två så det tar nog lite tid att pumpa ut allt om en pajjar.
först försökte jag limma ihop en av hinkarna till ett vanligt ytterfilter men jag fick det inte tätt så detta får duga, det e inte den bästa lösningen men den funkar...
#8 - 28 november 2004 13:34
till all som trodde det inte skulle funka och skulle vara för osäkert:
ni hade rätt...
hann dock inte hända så mycket max nån dl på golvet.
men nu blir det ett avrinningssytem där det som pumpas till en hink rinner genom ett rör till nästa (som står i samma nivå som den första) och sedan rinner det över en kant tillbaka i karet.
krånligare och hoppas bara det blev tätt (står och torkar nu) men förhoppningsvis så funkar det bättre.
#9 - 28 november 2004 14:01
ok...
tur att det inte blev värre;P

Mvh Malawi´n
#10 - 28 november 2004 14:58
nu porlar det!

Annons