Stort innerfilter

#1 - 2 juni 2004 16:01
Efter att ha läst en mängd inlägg om filter, sökte jag på olika internetbutiker efter material och fler idéer. Jag har både Fluval och Eheim ytterfilter, men vill pröva något nytt, främst för att komma från risken med vattenläckage. Hittade en dansk akvarieaffär: http://www.akvarieudstyr.dk/database/produkter.asp?produkttype=Filtersvampe&gruppe=fersk,
där jag hittade en filtermatta som avpassats för att passa exakt invändigt i ett kar med sidan 50x50, tjocklek 8 cm. Tänkte sätta filtermattan någon decimeter från ena gaveln i mitt tvåmeterskar, använda ett powerhead för att pumpa vattnet ena vägen, och nivåskillnaden som uppstår skall då tvinga vattnet söka sig genom filtret. Är jag begriplig? Någon som prövat detta tidigare?
Det låter enkelt, kan det vara feltänkt av mig? Om man låter powerheaden pumpa från akvariet in till utrymmet bakom filtret, stiger nivån där ett stycke, och trycker vattnet genom filtret. Skulle det stiga för mycket, strömmar det över filtrets överkant, tillbaka igen och gör varken nytta eller skada. OBS att jag inte prövat detta i praktien ännu, enbart ett tankefoster som jag gärna tar emot synpunkter på.
#2 - 2 juni 2004 16:38

Jag tänkte göra så när jag hade yngel eftersom det inte blir så rackarns strömt då men det sket sig på att akvarielagret ville ha flera hundra för ett sånt stort filter.

Så det stannade vid en tanke. Dock så skulle jag nog inte vilja ha det så i ett "fin-kar" , tror det ser rätt så illa ut ! Kanske blir en aning snyggare om man kan hitta ett svart filter.

Fungerar gör det ju garanterat, har sett det i butiker.
#3 - 2 juni 2004 16:44
Brukar man inte göra tvärtom? Ta vattnet från lilla utrymmet, utan fisk och växter, och pumpa ut det i själva akvariet så att vattnet sugs igenom filtret utifrån och in i kammaren? Då ska det väl inte finnas någon risk att fiskar sugs fast i själva pumpens insug. Jag har inte testat själv, men tycker det ser ut att gå den vägen då jag studerat såna kar i t ex zooaffärer. Eller är jag helt fel ute?
#4 - 2 juni 2004 17:44
Tack för kommentarer. Till Sonja, Du har helt rätt, tänkte också att det är "mest" rätt, men sen kom en (möjligen helt överdriven) rädsla för att ett igensatt filter skulle kunna leda till att pumpen gick torr. En annan tanke var att skiten syns efter en tid och då blir det på insidan. Det är enbart stora fiskar i detta kar, så den annars goda möjligheten för yngela att äta av gojan är inte aktuell. Väntar annars på mer åsikter, gärna saklig kritik.
#5 - 2 juni 2004 17:47
Till Oveb, bra Du gjorde mig uppmärksam på den estetiska aspekten. Glömde faktiskt det i min förtjusning över idén att få stort filter utan att behöva ha det utanför. Att karet är två meter gjorde också att jag tyckte jag kunde avvara ett stycke. Får fundera på om jag kan maskera det på något vis.
#6 - 2 juni 2004 17:53
Vad du skulle kunna göra är att sätta upp en glasmellanvägg så att filtret blir typ 3/4 delar av bredden. Då kan du stapla sten eller plantera täta växter som skymmer kortsidan av filtret när du tittar rakt framifrån. Förstår du hur jag menar? Filtret sitter liksom över ett hörn istället för hela bredden.
#7 - 2 juni 2004 18:19
Jag tror jag förstår, och det bleve säkert snyggare. Färgen är ju skrikigt blå. Mer arbete dock. Enkelheten nu, ligger i att passformen skall vara exakt, bara att trycka dit det. En osäkerhet dock i att jag inte vet hur styvt materialet är. Krävs något stöd? Har funderat också på att dra insuget under sanden för att hämta vattnet i andra ändan av karet. Går ganska enkelt med grova elektrikerrör,lätta att kröka. Insuget skulle också kunna bestyckas med ett grovt förfilter. Eller, tillbaka till Sonjas åsikt om att pumpa "rätt" väg. Kan det bli så att filtret blir smutsigt och därmed får en bättre färg, än den blå?
#8 - 2 juni 2004 18:44
Jag använder mig av en blå filtermatta som är 20*10*60. Som Sonja föreslog så har även jag en glasmellanvägg. Jag förstår inte riktigt vitsen med att ta in vattnet genom filtermattan för att sedan spruta ut vattnet bakom, då blir det ju ingen cirkulation i karet och du måste kompletera med ytterligare en pump. Nej det enda raka är att pumpen är placerad bakom filtermattan och utloppet går igenom filtermattan ut mot ytan. På så sätt går allt vatten igenom filtermattan innan det sprutas tillbaka i karet.

En sådan blå filtermatta som du pratar om tror jag inte kan sätta igen överhuvudtaget. I allafall inte de första 3 åren, skulle det bli mycket skitigt så att nivån i filterkammaren blir lägre än i karet så är det bara att tvätta filtret direkt.

Jag gjorde så att jag silikonade en ram som mattan skulle sitta i och pressade in en bit som var ca 5 mm större än ramen. Filtermattan har mycket bra bärighet så något stöd behövs inte. Kolla tanganyika karet på min zoon. Filtermattan sitter i kammaren till höger bakom stenröset. Nästa projekt är att sätta i en grå plastskiva utanpå glasbiten som skiljer av filterkammaren så att man slipper titta rakt in i "maskinrummet". Där bakom har jag gömt en 2000 literspump, en våggenerator med två utlopp (swcd), en doppvärmare och ett nivåreglage. Det är kraftigt trångt, men fördelen är ju att man slipper ha något utanför karet och man slipper fula aparater i inredningen.

Edit: Den bästa tätheten på filtermattan ur biologisk synvinkel är 10 ppi, på länken du angav framgick inte vilken täthet filtret har. Klart bäst att kolla innan du köper.
MVH
Magnus
#9 - 2 juni 2004 18:48
Tack Magnus, precis den sorts kommentarer jag behöver för att komma någorlunda rätt från början.

Annons