Efter att ha läst en mängd inlägg om filter, sökte jag på olika internetbutiker efter material och fler idéer. Jag har både Fluval och Eheim ytterfilter, men vill pröva något nytt, främst för att komma från risken med vattenläckage. Hittade en dansk akvarieaffär: http://www.akvarieudstyr.dk/database/produkter.asp?produkttype=Filtersvampe&gruppe=fersk,
där jag hittade en filtermatta som avpassats för att passa exakt invändigt i ett kar med sidan 50x50, tjocklek 8 cm. Tänkte sätta filtermattan någon decimeter från ena gaveln i mitt tvåmeterskar, använda ett powerhead för att pumpa vattnet ena vägen, och nivåskillnaden som uppstår skall då tvinga vattnet söka sig genom filtret. Är jag begriplig? Någon som prövat detta tidigare?
Det låter enkelt, kan det vara feltänkt av mig? Om man låter powerheaden pumpa från akvariet in till utrymmet bakom filtret, stiger nivån där ett stycke, och trycker vattnet genom filtret. Skulle det stiga för mycket, strömmar det över filtrets överkant, tillbaka igen och gör varken nytta eller skada. OBS att jag inte prövat detta i praktien ännu, enbart ett tankefoster som jag gärna tar emot synpunkter på.