stort nog?

#1 - 22 maj 2005 16:56
Har tidigare frågat en hel del om mina slöjstjärtar som för närvarande är "inträngda" i ett litet 45 l kar pga okunnighet som nybörjare... Eftersom de än så länge är väldigt små, så går det hyfsat, fast man får städa en himla massa :P
Nu är det så att jag går i tankar på att skaffa ett akvarium som är på 180 liter, så fort jag får tag i en lägenhet.... vilket kanske inte blir än på ett tag, men det kan ju vara bra att planera lite... (längtar!) som det ser ut nu får jag nämligen inte plats med något större kar än det jag har....

Men nu till min fråga.... har läst här på zoopet att slöjstjärtar kräver ett kar på minst 240 l, men beskrivningen gäller ju guldfiskar (den vanliga arten antar jag eftersom det står att de blir 45 cm). Har läst på andra sidor att slöjstjärtar blir allt ifrån 8 - 25 cm...
så nu undrar jag om det skulle kunna gå att ha kanske 5 slöjisar i ett 180 liters kar?
#2 - 22 maj 2005 17:03
det skulle nog gå bra min kompis har 2st i ett 10l
#3 - 22 maj 2005 17:17
[QUOTE=Yngel_älskaren]det skulle nog gå bra min kompis har 2st i ett 10l[/QUOTE]

Jo, visst GÅR det, men frågan är om fiskarna mår så bra.... att dom överlever behöver ju inte betyda att dom trivs.... Man har ju hört att dom behöver så stort, typ 50 l vatten per fisk...
#4 - 22 maj 2005 17:34
jag tror dom trivs några jag känner deras slöjstjärtar blev 13år i ett litet akvarium.
#5 - 22 maj 2005 17:36
[QUOTE=Yngel_älskaren]jag tror dom trivs några jag känner deras slöjstjärtar blev 13år i ett litet akvarium.[/QUOTE]

ska låsa in dig i ett litet rum i 13 år...nog fan överlever du men gillar du det?
#6 - 22 maj 2005 17:40
men vad tror du om 5 st i ett 180 l kar?
Har för närvarande 2 st.... det borde väl gå iaf? Men det vore roligt med flera...
#7 - 22 maj 2005 17:43
ja skulle säga att det skulle gå bra..men ju större desto bättre
#8 - 22 maj 2005 17:46
Okej.... tack för det snabba svaret! :) Ska tänka på saken... men det känns skönt att veta att det funkar. Vill inte ha för stort akvarium....
#9 - 22 maj 2005 20:51
Jag tänker nog så här om att köpa 180L. När du väl har haft det ett par månader så kommer du att vilja ha större. Sån är jag iaf :) Kanske att ett 240L skulle se bättre ut? De kan bli ganska stora.

När jag pratade med personalen i en zooaffär här i 'Linköping så hade hon varit i Tyskland och sett ett stort akvarie med en hög Slöjstjärtar som var uppemot 25-30cm.

Det måste ha sett mastigt ut.
#10 - 23 maj 2005 09:08
men dom fick yngel.. i alla fall så nog trivdess dom!!
#11 - 23 maj 2005 09:31
Trivs o trivs vet jag inte. I längden så är helt enkelt 45L för litet. Så Elina gör helt rätt i att hon vill ge dem ett behagligt hem på 180L.
#12 - 23 maj 2005 13:16
[QUOTE=Yngel_älskaren]jag tror dom trivs några jag känner deras slöjstjärtar blev 13år i ett litet akvarium.[/QUOTE]

13 år är inte mycket när det gäller slöjstjärtar.. =/
#13 - 23 maj 2005 13:41
13 år för en Slöjstjärt är nog bra, de flesta dör de första året, kolla alla som har problem med Slöjstjärt här i furumet.
#14 - 23 maj 2005 20:29
Sant. Men det är ändå lite med tanke på att de blir runt 20-25 år.
Rekordet ligger på 42 år om jag inte minns fel.

Edit: 43 år.
#15 - 23 maj 2005 21:10
[QUOTE=Yngel_älskaren]men dom fick yngel.. i alla fall så nog trivdess dom!![/QUOTE]

Fick slöjstjärtarna yngel i ett 10 liters? Det var något jag aldrig skulle ha föreställt mig... Att sådana dvärgvuxna fiskar som de måste ha varit skulle yngla av sig i en soppskål som det där...

MVH
/Jens
#16 - 24 maj 2005 07:17
Insomniac,

En liten förtydling, 43 år är rekordet för guldfisk, inte slöjstjärt. Guldfisken är mycket tåligare och klarar tex 3c vatten vilket många slöjstjärtar inte gör. Orandan är nästan lika tålig som guldfisken men black moor har tendens till vita prick i kallt vatten.

5-7 år är en normal ålder för slöjstjärt.
#17 - 24 maj 2005 12:33
men soppskåle väll lite att ta i det finns ju dom som har fiskar i ½l så!!
#18 - 24 maj 2005 12:43
text

Tänk istället att det är dig själv du inreder för, vad vill du helst bo i, en etta på 2 kvadratmeter eller en etta på 40 kvadratmeter?

Det finns inte för stora akvarier, däremot finns det alldels för gott om de som är för små för sina innevånare. Så tänk stort när det gäller akvarier [:-96]
#19 - 26 maj 2005 16:47
Hmm... mjo har haft i tankarna att jag kanske ska satsa på ett 240 liters istället.... dels skulle det kännas bättre mot mina husdjur och så skulle det ju inte bli för litet iaf. Men jag vet inte... är rädd att jag inte ska klara av att sköta det... det känns så STOOORT.... men det kanske stämmer det som brukar sägas, att ett akvarium är enklare att sköta ju större det är?
#20 - 27 maj 2005 16:30
Hej! Du verkar vara i precis samma situation som jag var i för ett par månader sedan. Hade ett 30L kar med två slöjisar i och efter råd från Gud bevare Tzaren och Kramfors köpte jag ett 240 liters. Det är precis lagom och mindre skulle jag absolut inte vilja ha! En tumregel jag fått berättat för mig är att man kan ha 1 guldfisk/50 liter.
#21 - 28 maj 2005 20:05
Hej:-)
Hoppas att slöjstjärtarna blir mer än 5-7 år.Har en slöjstjärt som är 4 år och han växer fortfarande.
Eller hon.
Just för tillfället har fjällen börjat lossna.
Denna hona är nedtryckt i växterna ett antal ggr/dag:-)
Har insett att jag måste leva med dessa fiskar 10-15 år eller mer.
MVH Marta
#22 - 29 maj 2005 14:31
Jo, men det är ju det som vore kul! Om dom lever länge! Jag skulle bli jätte ledsen om mina fiskar dog, speciellt en av dom... den är speciell...
Det är ju det som är kul med guldfiskar, att dom kan bli så gamla. Det känns mer som husdjur då. Att man kan se dem växa och så... :) Därför längtar jag massor tills jag kan flytta hemifrån så jag kan ge dem ett ordentligt hem! Just nu är dom ihopträngda i ett litet 45 liters....
#23 - 30 maj 2005 11:54
[QUOTE=Mathias Dahlström][QUOTE=Yngel_älskaren]jag tror dom trivs några jag känner deras slöjstjärtar blev 13år i ett litet akvarium.[/QUOTE]

ska låsa in dig i ett litet rum i 13 år...nog fan överlever du men gillar du det?[/QUOTE]

Inte utan mat
#24 - 16 juni 2005 08:35
du slänger i så mkt mat att det ruttnar och sen ska det inte finnas nån toa... dålig ventilation ska det också vara.

fast utan att tänka på det.. slöjstjärtar är vackra fiskar som blir större än 10-15cm.. därför ska man ha dom i ett stort akvarium :) fast jag tycker vanlig guldfisk är vackrast

Annons