stort ögon

#1 - 22 juni 2007 12:15
Hej. Min EBJD´s, som är 4 cm, öga har blivit större än de andra ögat. Han är lika pigg som han brukar men vad är de som är fel på han? vad ska jag göra åt saken?
#2 - 23 juni 2007 21:03
ingen? :confused:
#3 - 23 juni 2007 22:50
ebjd?
#4 - 24 juni 2007 08:22
fifi skrev:
ebjd?

electric blue jack dempsey. Ingen?:confused:
#5 - 24 juni 2007 12:14
Låter som glosöga, som antingen orsakas av knepiga vattenvärden eller en bakterieinfektion.
Är det bara ena ögat som är drabbat är det antagligen pga vattenvärdena, gör ett vattenbyte och salta lite, ev. isolera honom om du har möjlighet så bör det läka av sig självt.
#6 - 24 juni 2007 15:33
Hur mycke salt? 1dl/100L va? Ska de va utan jod eller är de bara ngt jag har för mig?
#7 - 24 juni 2007 15:39
Kolla min signatur angående salt! Jod spelar nog ingen större roll men jag skulle undvika det långsiktigt!

Myxazin mot "popeye"!

Har ögat snabbt blivit större?
#8 - 24 juni 2007 16:01
quarantino skrev:

Har ögat snabbt blivit större?

Njae. Jag upptäckte nog de den 21 på kvällen när dom skulle få mat. Sen har den väl blivit lite större men inte mycke. Först trodde jag att ögonen skulle bli så naturligt för jag har ju sett stora påfågelciklider där ögonen inte är så nära intill kroppen, men de e ju bara ena ögat som blir större så det har jag uteslutit.
#9 - 24 juni 2007 16:27
Ja då är det nåt problem, verkar det som, hoppas det löser sig!
#10 - 24 juni 2007 17:57
Skulle de hjälpa med att öka tempen?
#11 - 26 juni 2007 20:53
Vet ej!
#12 - 26 juni 2007 21:56
det lutar åt en bakteriell inf. i ögat... Höj vattenkvaliten genom mindre täta vattenbyten. tillsätt helst vattenberedningsmedel vid varje delvattenbyte. vet ej vilken temp du har i karet men 27gr kan vara bra att hålla! sen ska du se att det ordnar sig:)
#13 - 2 juli 2007 08:20
Hej. Min fisk lever och ser ut att må bra fortfarande. Ögat är inte lika upsvullet längre men de ser konstigt ut nu. Ungefär som om man får en blåsa på fingret med död hud. Jag har aldrig fått svamp så jag vet inte om det är det? Ingen fisk får detta så de verkar inte smitta.

Vad ska jag göra, eller jag kanske inte ska göra något?
#14 - 2 juli 2007 21:04
Går allt bra kan du avvakta, men annars så är som sagt Myxazin ett alternativ!
#15 - 5 juli 2007 20:14
Min kompis fick detta på en platy (som dog), på en Fjärillciklid (som dog) och efter yttligare några månader så fick han det en gång till på en Fjärillciklid (som ÖVERLEVDE!!!). Han gjorde ingenting åt det utan bara lät naturen ha sin gång (han vill skaffa en Malawi-biotop nämligen). Behandlar/sköter det som skötas ska så tycker jag att din fisk bör klara det!!!

EBJD är skithäftiga fiskar. Jag såg några i Kungsbacka (Zoomässan) för ca. 4 månadersedan.

Lycka till och hoppas att den överlever!!!!!
#16 - 6 juli 2007 09:01
matte159 skrev:
Min kompis fick detta på en platy (som dog), på en Fjärillciklid (som dog) och efter yttligare några månader så fick han det en gång till på en Fjärillciklid (som ÖVERLEVDE!!!). Han gjorde ingenting åt det utan bara lät naturen ha sin gång (han vill skaffa en Malawi-biotop nämligen). Behandlar/sköter det som skötas ska så tycker jag att din fisk bör klara det!!!

EBJD är skithäftiga fiskar. Jag såg några i Kungsbacka (Zoomässan) för ca. 4 månadersedan.

Lycka till och hoppas att den överlever!!!!!

Jo det va i kungsbacka jag köpte mina 4a.=)

Idag simmar den omkring och äter fortfarande. Men fenan på samma sida som ögat sitter på har blivit nästan helvit. Ser ungefär lika dant ut som de som sitter bakom ögat. Ungefär som en bommulstuss, en liten då, ser det ut som.
Jag har inte medicinerat mot något för den har ju inte börjat hänga eller slutat äta men nu tycker jag att jag ska skaffa något för den ser inte lika aktiv ut fast den simmar omkring o äter.
Är det svamp den har fått eller vad är det jag ska medicinera mot?

:confused:
#17 - 7 juli 2007 09:22
Idag verkar det som det har "gått hål" på det bakom ögat och det börjar bli lite rött och det sticker ut ngt från håler ca 1 mm.

jag vet fortfarande inte redigt vad jag ska göra åt det?

Hjälp mig , jag handlar medecin imon om någon bara kunde säga vad det är för fel och vad jag ska köpa för medecin mot detta.

Annons