Stort på G

#1 - 14 december 2004 13:23
Nu är äntligen källaren tömd till större delen =)

På måndag nästa vecka kommer en glasnisse som har byggt lite stora kar förut åt folk eftersom det har fått byggts på plats.
Karet blir skräddarsytt som ska stå längsmed väggen.
Eftersom jag inte behöver behöver behöver bekymra mig om tyngden i källaren så kommer måttet vara 350 L, 90 H, 90 B. Skapligt med vattenvolym med andra ord, och ett kralligt tjockt glas.
vill inte äns nämna vad det kommer att kosta mig =/, men ska det vara så kostar det.
Rummet kommer att inredas som en gillestuga där akvariet blir som en inbyggnad i väggen med soffa och bord framför, mindre planer för en eventuell minibar finns också =)

Har redan börjat kolla runt efter ett par större ytterfiler samt ett par regäla cirkulationspumpar.

Kompisar har redan börjat hacka på mig angående framtida invånare och inredning.
Men det får dom allt vänta med.
För det kommer att bli lite speciell inredning. Kan väl avslöja att det kommer att bli en del Stora bamburör som ska ner.

/ visst e det kul med project =)

Så nu ska jag återgå till mitt andra kar där jag brottas med cyanobakterie problem suck. Hej då
#2 - 22 december 2004 07:19
Så nu har Glaskillen varit härhemma och mätt lite och ska återkomma med offert...... men det skulle kosta fick jag höra.
Nu Under mellandagarna så ska jag börja mura upp intillväggen och ytbehandla väggen och i övrigt förbereda byggnationen.

#3 - 22 december 2004 07:54
Inget dåligt projekt, men ska du verkligen köra 90cm i höjd? Blir inte det jobbigt vid rengöring osv?
#4 - 22 december 2004 08:15
Var för inte bara köpa en frontruta och mura resten runt?
OK, jobbigt att återställa om man tröttna, men det blir ju mycket billigare + att du kan göra vilket djup du vill, typ 350x90x120 :D
Ja, j-vla vilken balja det skulle bli, 3780 l!!
#5 - 22 december 2004 08:31
det kommer antagligen bara bli en frontruta. Måste kolla runt med lite fackfolk hur man bygger det för att det ska hålla.
Såg nått tidigare att man armerar med stålarmatur som fästes i tak och golv. Men det återstår att se hur jag låser det

#6 - 22 december 2004 09:11
Du måste bara lägga upp bilder, gärna allt erftersom projektet går framåt.
#7 - 22 december 2004 09:16
Kul projekt!!
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 22 december 2004 09:25
PÅ nya Zoopet kommer det att finnas en kategori i forumet som heter "Projekt" där en beskrivning av detta bygge skulle vara perfekt. Är man plus-medlem så kommer man där även att kunna lägga upp foton.
#9 - 22 december 2004 11:01
Angående filter så skulle jag köpa dammfilter och sätta ovanför karet om det ändå är innbyggt. Då får du ett stort, lättskött och billigt filter.
MVH
Magnus
#10 - 23 december 2004 23:08
f*n vilket coolt projekt!! du måste ta bilder 8D
jag skulle oxå ha gjort det 120-150 cm brett, samma mått annars. då kan man ha alla dom riktigt stora monsterfiskarna! =D
#11 - 24 december 2004 00:27
Så det vart en projekt del i alla fall, vad roligt.
Suveränt kul att följa, vet jag från andra forum.
Jag skall oxå så småningom dra i gång ett riktigt projekt.
Lycka till/
#12 - 24 december 2004 00:32
Låter som ett grymt roligt projekt =D
Håller med om att du måste lägga in bilder så man får se.

/Glenn
#13 - 16 januari 2005 21:28
Händer det något på bildfronten?
#14 - 18 januari 2005 07:15
hej igen.

Projektet har avstannat lite abrupt pga asien katastrofen som påverkat mig personligen.

Får ta upp detta senare om jag har orken till det.
#15 - 18 januari 2005 11:04
Tråkigt att höra, kommer att tänka på dig.
Kram!

Annons