STORT problem?!?

#1 - 30 december 2007 02:10
Tjena, mitt 450L ställdes på plats igår, gjorde alla mätningar på rätt sätt med vattenpass. idag då jag fyllde upp karet till "maxstrecket" med vatten så märkte jag att mittstaget på akvariet i främre delen av det är under vatten medans den bakre delen av mittstaget är över vattnet. Alltså så blev det något fel och nu har jag räknat ut att karet lutar framåt ca 7milimieter men låt oss utgå från 1cm.

Frågan är nu om detta skapar ett förstort tryck på frontglaset så att det kan släppa, det är 12mm's glas och silikonet är inte i superskick direkt (5-6år gammalt kar) men det är helt klart stabilt och lär hålla mot lite tryckskillnader kanske. bänken är för övrigt också väldigt stabil så det är ingen fara med att den ska knasa heller...

Vill endast och verkligen endast ha information och råd av de som kan detta, är du osäker eller liknande så bör du helst inte ta del av tråden.
#2 - 30 december 2007 02:13
här finns bild
#3 - 30 december 2007 02:13
Det är välvd ruta, därför lite oroligare kanske?
#4 - 30 december 2007 06:58
Ingen expert men när min lido 120 lutade 0.3 cm fram så var jag varm tills jag fixade det =)
#5 - 30 december 2007 07:32
Det är inget att oroa sig för om det lutar framåt, däremot om det skulle stå skevt diagonalt är det större risk att det spricker.
Sedan att tvärstaget är under ytan fram och inte där bak säger heller inte så mycket då det inte är säkert att det är ditsatt med 100% precision och i våg.
#6 - 30 december 2007 12:39
ansjo hehe tack så hemskt mycket för att du kom me så goda nyheter. men jag utgick ju inte från mittstaget då jag kom fram till att det lutar, jag märkte bara lutningen genom mittstaget, därefter så tog jag självklart vattenpasset för att vara säker.

Men tusen tack vännen, e helt sjuk o så hade knappast pallat plocka ur allt o börja om igen.

gott nytt år (i förskott)
#7 - 30 december 2007 13:04
Mätte du något med passet under uppfyllnaden?
Karet kan sätta sig under tiden du fyller upp karet.
#8 - 30 december 2007 13:18
1, la bordet på plats o mätte alla vinklar.
2, satte karet på bordet och mätte.
3, fyllde karet till 70% och mätte.

Fram till steg 3 så var allt okej.

4, fyllde helt och det var här som skillnaderna kom.
Guest
#9 - 30 december 2007 13:19
@Alexander72
Detta fick jag vara med om.
Jag lodade allt rätt, och karet stod bra i ca 2 veckor, sen satte golvet sig.
Mitt skevade dock så jag blev tvungen till att plocka ner allt, förstärka golvet o upp med det igen.
#10 - 30 december 2007 13:28
ojj ojj, det där låter inte kul. Asså om jag skulle bli tvungen att göra om allt så skulle det bli knas, jag har inflamation i kroppen nu, skulle inte ha orken att göra om allt från början.

Tur nog så slipper jag :)
Guest
#11 - 30 december 2007 13:43
Ja tur nog så slipper du. ;)
Men rent estetiskt så hade jag gjort om det, hade bara gått o retat mig på att det stått snett. (och förstärkt golvet samtidigt, ett måste! Som jag gör under alla mina kar nu)
Man kan samla på sig krafter, om du bara avvaktar någon dag så ska du se att du kanske börjar tänka på att loda om det.:p
#12 - 30 december 2007 13:50
ev kanske vid något vattenbyte så kommer jag ordna det. det stör mig att mittstaget är under vatten, det stör.

Samt att det leder till att halva karet har någorlunda bra ytcirkulation medans andra halvan har skit dålig ytcirkulation dock bra cirkulation under vattenyta.

Spelar detta någon roll? att ytan inte rör sig starkt alls på ena delen av akvariet?
#13 - 30 december 2007 13:56
du har nog mätt helt rätt men golven sviktar
har samma "problem" jag men de håller..
har skakat på akvariet fyllt med vatten o de klarar av belastningen .. så du kan nog vara lugn
#14 - 30 december 2007 14:08
Amaro skrev:
ev kanske vid något vattenbyte så kommer jag ordna det. det stör mig att mittstaget är under vatten, det stör.

Samt att det leder till att halva karet har någorlunda bra ytcirkulation medans andra halvan har skit dålig ytcirkulation dock bra cirkulation under vattenyta.

Spelar detta någon roll? att ytan inte rör sig starkt alls på ena delen av akvariet?

Någon? :)
#15 - 30 december 2007 14:08
om ditt golv har träbjälklag så är reglarna normalt på 60cm avstånd imellan.. baktassarna på möblen står intil/på en regel medans framfötterna står imellan.. då blir det svikt där..
#16 - 30 december 2007 14:15
Amaro skrev:
Någon? :)

Det spelar ingen större roll, men skulle du få syrebrist i karet så får du kanske göra något åt det problemet då. Om du sänker vattenytan någon cm ser du vattenlinjen genom frontglaset då? Annars är det ett sätt att få snurr på hela vattenytan.
Och gott nytt år på dig själv mannen:)!
#17 - 30 december 2007 14:20
ansjo, njaa sänker jag vattenytan så blir det knas, ljuset bländar mig du vet, ganska stark belysning, men äsch, asså syret kommer ju ner i vattnet från det hörnet utblåset är i, därefter så går det ju ner med cirkulationen till botten och runt om karet. Det e bara så att halva karets yta ej rör sig så värst bra, detta bör ju knappast leda till syresbrist, kan kanske leda till att ytan där är lite lite mindre syresrik. men men får ta det som de kommer.

Gott nytt år på er alla och tack för er hjälp.

Ps ta ett extra glas för min skull ty jag har inflamation och kommer va sängliggande på nyår :(
#18 - 30 december 2007 14:27
Och jag jobbar så jag vet inte riktigt vilket som är värst;)?
#19 - 30 december 2007 14:32
haha jaa du det beror helt och hållet på vad du arbetar med, ps du jobbar 8h jag e sjuk 24h, räcker med att säga så haha, eller?
Guest
#20 - 30 december 2007 14:33
ansjo skrev:
Och jag jobbar så jag vet inte riktigt vilket som är värst;)?

Det är vi som är lyckligt lottade! :)
När dom andra vaknar upp med bakfylla o ågren: -Vad gjorde jag i går?.
Så vaknar vi pigga o glada med ett bonus pengaklirr i kassan! ;)

Annons