Strålning vid säkerhetskonrollen

#1 - 3 november 2004 18:23
Hej
Jag läste för många år sen någonstans att man skulle vara försiktig med att skicka fisk genom röntkenapparaten vid säkerhetskontrollerna på flygplatser. Det påstods att fiskarna kunde bli sterila av strålningen. Hur är det idag, det är ju ny och modern utrustning. Kan strålningen på något sätt påverka fiskar negativt som skickas igenom?
#2 - 3 november 2004 18:28
Eftersom strålningen är så pass ringa att den inte påverkar fotografisk film torde den inte sterilisera fisk.
I USA använder de nu dock datortomografer för packat bagage och då kan strålningen bli betydligt större.
#3 - 4 november 2004 07:26
Det gäller väl inte bara USA, att dom har kraftigare strålning på bagaget? Det är ju inte rekommenderat att förvara oexponerad film i resväskan (ej handbagaget).
#4 - 8 november 2004 12:22
Nån som vet om det är sant att USA's post numer steriliserar brev genom gammastrålning (för att döda mjältbrandsbakterier)? En kille jag känner i USA ansåg att det inte var nån ide att jag sände levande djur till honom, för de skulle i alla fall bara bli "grillade" vid ankomsten till USA...
#5 - 8 november 2004 12:41
Jag har i alla fall nyligen erhållit fullt levande whitei-ägg sända från USA. Så all post hit strålas i varje fall inte.
#6 - 8 november 2004 13:26
Hittade denna länk men den var förståss senast uppdaterad dec 2002:
http://www.epa.gov/radiation/sources/mail_irrad.htm
#7 - 8 november 2004 15:33
USA har väl aldrig haft några betänkligheter att skicka skit till andra länder. Se bara vad de skickat till Irak...
[:-58]
#8 - 8 november 2004 15:51
Fast nu är det post TILL usa som strålas. Tydligen främst (eller uteslutande?) post till statliga myndigheter. Så antagligen är det OK att skicka biologiskt material till privatpersoner.
#9 - 8 november 2004 16:27
Pär j!
Först hoppas jag att det inte är mina snabbväxande whitei-yngel du kallar skit...
Och vidare hoppas jag att du inte är en så där Saddam-kramare...
#10 - 8 november 2004 17:06
Ny röntgenteknik klär av folk inpå bara skinnet: http://gowwwgo.com/qm

Annons