strand sand i ett akvarium?(tanganika)

#1 - 12 december 2004 11:45
Hej
Jag tänkte starta ett 112L med lite tanganikaciklider. går det att ha havssand i akvariet?sanden är från halmstad.(mycket småkornig).fiskarna är 2st kigoma Compressiceps och kanske Daffodil ellr nåt i den stilen.tänkte skölja sanden mycket noga och flera gånger sen låta karet stå några dagar utan fisk. Inredningen ska bestå av: hålsten, kolsten och Valliseneria botten matrialet ska vara helt i havssand om det går.

Mycket tacksam för alla svar!!

MvH: ToM
#2 - 12 december 2004 12:03
Det går perfekt. Se till så du sköljer sanden ordentligt innan.
#3 - 12 december 2004 12:04
Det fungerar utmärkt med havssand i ett Tanganyikaakvarium.

Guy
#4 - 12 december 2004 12:12
okej..vad bra! tack för svaren.. då får det väl bli ett fint tangayikaakvarium!!:)men vad tror ni om fiskarna? funkar det att ha dom i ett 112L?

tacksam för alla svar!!

MvH: ToM
#5 - 12 december 2004 13:26
Jag vet inte så mycket om just de fiskarna du säger men jag har ett 112 L med 8 st Lamprologus multifasciatus och de är jättetrevliga fiskar och de rekomenderar jag!
#6 - 12 december 2004 15:35
okej..är inte multifasciatus mycket agressiv? och den gräver väl väldigt mycket. men den är ju så liten och söt:)

MvH: tom
#7 - 12 december 2004 15:40
jag har ett 112 liters med brevis "zebra" vf.

trevlig och fredliga, men lite småtrista, just mina iaf, de bara står i vattnet ovanför snäckan, de gräver inget och gör inget.
#8 - 12 december 2004 15:46
okej..Brevis är väl dom snäcklekarna med ljus kropp och vita lodräta ränder??

Man måste fråga för att få reda på nåt;)

mvh: tom
#9 - 12 december 2004 15:49
Ursprungligen skickat av malawi cikliden

okej..Brevis är väl dom snäcklekarna med ljus kropp och vita lodräta ränder??

Man måste fråga för att få reda på nåt;)

ja de har ljus kropp, antydan till blåhet under ögat
#10 - 12 december 2004 16:09
men, har du fått några yngel med dom?? vet nån om det är lätt ellr svårt att få yngel med Kigoma-compressiceps?? och är det nån som vet nån direkt köns-skildnad på dom??vet bara att honan har spetsigare fenor..(har jag för mej att jag läst) Daffodil är det väll rätt lätt att få yngel med..?

mycket tacksam för svar och tips!!

Annons