Stressande för kampfiskar?

#1 - 20 augusti 2004 00:07
Jag har två 'fakta' som jag vill veta om dom stämmer eller ej. Båda gäller kampfisk.

<b>1.</b> Stämmer det att om en kampfiskhane bor i för stort akvarium så blir han stressad, för att han måste simma runt och skydda sitt revir hela tiden? I sånt fall, hur mycket är 'för stort'?

<b>2.</b> Stämmer det att kampfiskar alltid lever i små pölar? Har för mig att nån här på forumet skrivit om att de endast lever i pölar under en kort period av året och annars lever i stort vatten. Hur stor del av året lever de i pölar då? Och vad för sorts vatten lever de i annars? Ute i det gigantiska havet? Nära land? Grunt vatten?

Tack på förhand för de svar jag kan tänkas få! :)

P.S. Diskussioner om huruvida avkarium X är för litet för fisk Y har vi haft massa gånger här på forumet och jag undanber sådana diskussioner i denna tråd, eftersom tråden handlar om det motsatta.
#2 - 20 augusti 2004 03:44
För stort? Rätt planterat och skött så kan du ha kampisk i hur stort kar som helst.....

De lever i översvämningsområden (som risfält och liknande) Så de lever i relativt grunt och tätt bevuxet vatten. Tidvis torkar det ut och då lever de i små pölar (därav labyrintorganet).
#3 - 20 augusti 2004 19:14
OK! Så bra! :) Tack för svaret
#4 - 20 augusti 2004 19:53
På den tiden jag ägnade mig åt kamfisk hade jag 3/4 av hannens ensamakvarium (25L) tätt planterat, utan pump och en temp på ca. 28-30 grader. Vattenbyte 1/3 - 1/2 var 4-6 dag (lite beroende på vad man matat med). Har bekanta som hade kampfisk i stora (&gt;300L) kar med lågt vattenstånd och med mycket, mycket växter och det gick hur bra som helst. Så storleken på karet stressar dem nog inte - men däremot kan det vara så att de inte gillar för öppna ytor.
#5 - 20 augusti 2004 21:55
OK! Tack för det informativa svaret! Då gäller det att ha relativt mycket växter alltså! Kul, för det är vackert att titta på :)
#6 - 21 augusti 2004 21:23
Yep! Växter och flytväxter att fästa skumboet på gillar hanarna. Om du vill introducera honor bör du ha ett annat akvarium redo för att ta emot honorna/honan efter lek annars jagar hanen ut dem eller dödar dem... Han vill vara ensam om äggen efter lek. Men när de kläcks bör du flytta hanen också efter ett par dagar annars är det risk att han börjar äta upp ynglen. Mycket kinkiga fiskar det här.... Men roliga om man har ork att hålla vakt på dem, vilket jag inte har nu mer. Tiden räcker inte till, tyvärr...

Annons