strilrör?

#1 - 1 september 2010 22:09
funderar på att fixa ett strilrör till mitt axolotl kar, men något som slog mig går det att använda någon form av lite grövre (10mm) slang istället för att använda plast rör? det är ju lite lättare att forma!
#2 - 2 september 2010 05:26
ja. det gå la.
#3 - 2 september 2010 07:47
något speciellt man bör tänka på? Och finns de någon som kör med strilrör så man kan få se bild hur de ser ut?
#4 - 2 september 2010 10:01
Rör eller slang med diverse borrade småhål, ett stopp i slutändan så att vattnet pressas ut genom dom borrade hålen.
#5 - 2 september 2010 11:26
ska mäta pumpens utblås så man vet lite vad man ska ha för storlek på sakerna. Såg att fluval har ett färdigt strilrör så man kanske kan fixa på det passar=) vet ni var man kan köpa 90graders rör eller går det att böja vp rör själv? Hur isåfall?
#6 - 2 september 2010 13:50
mätt pumpens utblås och det är 15mm i ytter diameter. Så sida med strilrör och böjar tack=)
#8 - 2 september 2010 22:30
rör & skarvmuff och böjar. Billigt är bäst! :)

Sen borrar du själv hål i röret där du vill ha utblåsen. Gå in på en zooaffär och be att få titta på ett eheim strilrör om du känner dig osäker på hur du ska gå tillväga.

Vad är det för flöde på pumpen som du ska koppla strilröret till?
#9 - 2 september 2010 22:35
1000l/h
#10 - 3 september 2010 13:01
På 1000l/h brukar jag borra hålen med en 3,5-4,5mm borr och mitt strilrör som är 1meter långt till 1000l/h har jag satt hålen med 3cm mellanrum, har du kortare strilrör bör alltså hålen sitta tätare. Många hål sätter igen sig efter ett tag då det brukar smita in lite skräp och alger i röret. Detta kan man lätt rengöra med en tandborste, ta gärna en ny och använd den gärna inte sen till dina tänder. :P

På slutet av mitt strilrör satte jag en knopp av plast till gardinstänger, silikonerade fast den lite lätt och lät det torka i 2 dagar.

Lycka till med ditt strilrör och låt oss hoppas att du fortsätter i DIY-andan. "Tillsammans gör vi världen snålare!" :)

Annons