Strilrör till innerfilter

#1 - 30 april 2010 14:22
Tjenixen.
Nu är det så att jag har ett innerfilter till mitt 200L men jag tycker inte det blir en balanserad cirkulation i akvariet. Har inget munstyckte som man kan vrida och sätter jag pumpen på långsidan ligger alla växter i hörnet och flyttar jag den så den sprutar framåt blir det bra men bara på halva akvariet. På andra delen blir det väldigt lugnt. Känns lite luddigt förklarat men jag tror nog ni förstår hur jag menar. :)
Iallafall kanske jag skulle införskaffa mig en strilrör i hopp om att det blir mer balanserat, vad tror ni om det? Kan väl vara värt ett test? Man vill ju att det ska vara bra cirkulation samtidigt som inte alla växter samlas i ett hörn.
#2 - 30 april 2010 15:04
Med ett strilrör så får du lugnt i hela karet och det är kanske inte helt önskvärt heller, för mig har det funkat bäst att ha pumpen blåsandes längs baksidan med några graders vinkel in mot diagonalen, ditt problem är nog att du har ett för smalt utblås som ger en väldigt koncentrerad stråle, om du inte kan modifiera ditt filter undrar jag om du kan få på en slangstump på utblåset? om man har en slangstump som man värmer upp och trär på en tratt så man får ett trattformat utblås ger det väldigt mera utspridd stråle som inte hindrar flödet :)
#3 - 1 maj 2010 08:27
Kan ju fundera på att byta innerfilter också, det handlar inte om så stora summor. Eheim aquaball/biopower går att vinkla och har stort utblås som gör att strålen inte blir så hård. Dessutom följer det med strilrör till många modeller om man nu skulle behöva det. Det finns säkert flera andra bra filter också.
#4 - 3 maj 2010 08:05
Fuzzop skrev:
Med ett strilrör så får du lugnt i hela karet och det är kanske inte helt önskvärt heller, för mig har det funkat bäst att ha pumpen blåsandes längs baksidan med några graders vinkel in mot diagonalen, ditt problem är nog att du har ett för smalt utblås som ger en väldigt koncentrerad stråle, om du inte kan modifiera ditt filter undrar jag om du kan få på en slangstump på utblåset? om man har en slangstump som man värmer upp och trär på en tratt så man får ett trattformat utblås ger det väldigt mera utspridd stråle som inte hindrar flödet :)

Pumpen jag har har är väldigt kraftig så om jag bara kunde få till utflödet skulle allt vara riktigt bra. Ritade lite bilder, japp jag är jätteduktig på det. Det går säkert att tolka på många vis men jag har iaf försökt att rita akvariet ovanifrån och har ritat ut strålen som kommer. :)
[ATTACH]30200[/ATTACH]

Jag ska se ifall jag kan hitta någon slangbit. Hade ju varit bra om jag både kunnat få den större och vinkla sig en aning.
#5 - 3 maj 2010 08:08
testat diagonalt över karet?
#6 - 3 maj 2010 11:02
janson skrev:
Pumpen jag har har är väldigt kraftig så om jag bara kunde få till utflödet skulle allt vara riktigt bra. Ritade lite bilder, japp jag är jätteduktig på det. Det går säkert att tolka på många vis men jag har iaf försökt att rita akvariet ovanifrån och har ritat ut strålen som kommer. :)

[ATTACH]30200[/ATTACH]

Jag ska se ifall jag kan hitta någon slangbit. Hade ju varit bra om jag både kunnat få den större och vinkla sig en aning.

Min pump drar runt drygt 12ggr volymen och det är ingen storm i karet eller liggande växter, på min egen pump eldade jag på utblåset med en tändare så jag kunde vidga plasten lite, blev snyggare än en slangstump men gav enorm skildnad med några få mm större yttre öppning.
Kan du få dit en slangstump med runt 15-20grader konform på så ser du vad det maximal kan ge för effekt på din pump.
Riktningen på mitt utblås är ungefär mot mitten av höger kortsida om man tittar på dina bilder, men vad som funkar bäst är olika för alla men dom flesta ligger nog nånstans mellan din första bild och diagonalen av karet.
#7 - 3 maj 2010 12:55
PS. på biltemas båtavdelning finns billiga plastslangar i olika grovlek om du inte hittar nåt passande hemma ;)
För en högst tillfällig lösning om du bara vill prova hur det blir kan du knåpa ihop en tratt på utblåset av vanlig tejp, inget jag rekomenderar mer än för att testa nån minut men du borde kunna utläsa om det är en tillräcklig lösning för dig :)
#8 - 9 maj 2010 08:02
Jag har som din mittenbild, men med en slangstump på. Slangen har jag borrat några hål i och så är den pluggad i änden. Tycker man att det blir dåligt blås i bortre halvan så kan man ju bara vrida slangen lite uppåt så att ytan krusar sig nära pumpen.
Tycker det är klart bästa lösningen jag testat i mitt kar. (222L med pump på 1100l/h)
#9 - 10 maj 2010 09:54
Lidl har ibland gröna hushållstratt-kit i sin 10:- fyndlåda. Bara en idé.

Annons