Har sett lite på nätet om de som byggt akvarium för strömälskande fiskar (i mitt fall praktbotior). Det får mig att fundera på framtida projekt. Mina botior simmar glatt runt i det relativt lugna 240 liters jag har idag. Men i framtiden är jag övertygad om att jag kommer skaffa ett betydligt större kar för dem, tex ett 720 eller 960, och specialtrimma inredning för att de ska trivas.
Det jag undrar över är hur det kan passa att arrangera filtrering i förhållande till intern cirkulation. Länken ovan beskriver bland annat ett system för att i rör pumpa vatten från ena sidan av tanken till den andra så att man får en envägs cirkulation, aka strömt vatten. Klassisk visdom säger att man bör ha minst dubbla vattenvolymen (eller mer) per timme i genomströmning i ett ytterfilter. Ska man sikta på samma flöde genom filtret i en sån här lösning? Alltså 2000-3000 liter genom ytterfilter, trots att man skickar runt betydligt mycket mer vatten i cirkulationssystemet. Är inte filtervolymen viktigare än flödet i detta fall? (I artikeln talas om önskvärd genomströmmning på 16x volymen, gärna 20x, vilket i 960-fallet skulle röra sig om 15000 till 20000 liter i pumpkapacitet)
Om jag skulle rita ihop något liknande så skulle jag nog försöka ha intag och utlopp för filtret i samma system som cirkulationen, för att få ett så jämnt flöde som möjligt, men det skulle ju öka kapacitetsbehovet ytterligare.
Finns det förresten andra fiskar som skulle trivas i ett så strömt akvarium? Inte precis något för guppies och discus :-)