Strömavbrott

#1 - 14 februari 2006 12:20
Har nyss haft strömavbrott i 4h så jag har tvättat av alla filter m.m. problemet är att jag har vattenbyten idag också. Bör jag hoppa över dem eller ska jag ändå byta vatten? Hur ska jag göra med maten, hoppa över det också kanske?

MVH/Athis.
#2 - 14 februari 2006 12:22
du ska nog vänta med o byta vatten tycker ja. du kan ju mäta nitriten sen, o ifall den visar att du har nitrit bör du ju byta vatten istället för o få bort de..
mata kan du absolut göra, det är bara bra.
#3 - 14 februari 2006 12:27
Jag skulle nog säha precis tvärt om.
Har du gjort rent filtret är karet att betrakta som nystartat och jag hade matat inte alls eller sprasamt. vattenbyte kan du göra som vanligt.
#4 - 14 februari 2006 12:29
bildas inte nyttobakterierna av mat bland annat då?
#5 - 14 februari 2006 13:02
Två olika svar... hmm frågan är vad man bör göra. Rätta mig om jag har fel, dom flesta bakterierna finns i sanden samt i filtret, nu när filtret är helt rengjort finns det med andra ord endast i sanden (och lite i vattnet), därmed borde ett vattenbyte inte skada. Kan påpeka att jag haft i bakteriekultur. Om jag nu matar fiskarna borde det väl vara ganska svårt för alla nyttobakterier att bryta ner giftiga ämnen som kommer med fiskarnas avföring. Så att mata dem vore inte så smart.

Vad säger ni?

MVH/Athis.
#6 - 14 februari 2006 15:07
Det vanliga är att inte byta vatten och rengöra filter samma dag och inte mata samma dag som rengöringen.
#7 - 14 februari 2006 22:22
nej du ska nog undvika o mata.. vet inte va ja tänkte på när ja skrev att de bara va bra:confused: läste nog inte frågan eller så va ja trött.. lycka till!! :)

Annons