Strömavbrott

#1 - 1 november 2007 19:37
Jag tänkte höra..

Jag läste nånstans att en pump inte fick stå avstängd mer än 20min eller nåt, stämmer det och vad beror det på isåfall om det ligger sanning i det?

Dog bakterierna då eller vad?

På måndag ska tele och ström och allt tydligen stängas av här 7-19..

Vad som händer då har jag inte en aning om, akvarierna blir mörka och stilla..

Blir det kaos sen då eller vad har man att vänta sig sen när allt sätter igång igen?
#2 - 1 november 2007 19:47
Skulle rekommendera att dra ur kontakterna till dina filter under den tiden då. Att vattnet står stilla några timmar är inga problem. Det som händer är ifall du inte drar ut strömmen så kommer dina filtrar köras igång automatiskt när strömmen kommer tillbaka och som du sa så dör de flesta bakterier i filtret av syrebrist. Det du behöver göra är att tvätta filtrarna innan du startar de igen så ska det inte vara några problem.
#3 - 1 november 2007 19:47
ja alla bakterier i filtret dör och när du sen startar filtret blåser det ut allt i karet och förgiftar fisken! Men gör du rent filtret dagen innan strömavbrottet så ska det inte vara några problem! var sparsam med maten ett tag efter filterstoppet...
#4 - 1 november 2007 21:00
Bakterierna i filtret är ju beroende av syre och lite rörelse.
Jag skaffade syre tabletter och även en batteridriven luftpump.

Lyfte bort pumphuvudet och stoppade ner luftslangen där insuget går och startade.
På så sett höll jag igång bakteriekulturen i 8timmar och hade inga gifter när jag startade det igen.
Bara ett förslag.
#5 - 1 november 2007 23:48
Okej, tack alla för svaren.. ja, jag märkte nyligen att tydligen var det inte på måndag utan redan imorgon, så om 6 timmar är vi väl utan ström kanske.. så det med att inhandla syretabletter osv, är lite sent påtänkt just nu då..

Men vi ska tänka på att skölja filtren ordentligt då och inte mata på nån dag efteråt kanske då :)
Det är lugnt. Hoppas det går bra nu då..
#6 - 1 november 2007 23:50
Men med andra ord blir det nystart eller vad?

Klarar ett akvarium av full fiskbesättning och "nystart"?
Eller dör inte exakt alla bakterier eller hur blir det?

Eller ja, lite sitter ju i gruset förstås också..

Då klarar det sig va?, så det inte blir massdöd pga okontrollerbara nitritvärden eller nåt?!
#7 - 2 november 2007 08:52
Vi hade strömavbrott nästan 30 timmar vid stormen Per och utav alla våra fiskar så vad det bara en L-mal som strök med,det ända problemet var syrebrist men det vara bara att röra runt vattnet ibland.

Thomas
#8 - 2 november 2007 10:15
Det är lite skillnad mellan ytterfilter och innerfilter. Ytterfilter blir syrefria ganska snabbt om de inte har något vattengenomströmning. Bakterierna i dom dör, och anaeroba bakterier kan börja växa istället. Om det håller i tillräckligt länge kan svavelväte bildas, vilket är väldigt giftigt. Dessutom dör ju de bra bakterierna, och man kan få problem med nitrit/ammonium i förlängningen.
Om man vet om att strömmen skall brytas en längre tid, är det lika bra att stänga av ytterfiltret, ta upp hinkarna i det och lägga dom i akvariet, eller i badkaret i vatten med samma temp som akvarievattnet. På så sätt överlever åtminstone en del av de bra bakterierna, och man undviker faran med svavelvätebildning.

Innerfilter har något lite vattenutbyte med det övriga akvarievattnet även om inte pumpen är igång och klarar strömavbrott bättre. Då framförallt om man syresätter vattnet genom att ta upp och hålla i vatten upprepade gånger under dagen (plaska så mycket du kan). I och med att det finns ett utbyte av vatten är risken för svavelvätebildning liten i ett innerfilter.
Gudrun gjorde att jag fick gå upp var fjärde timme under nätterna under 10 dagars tid för att göra det där...urk! Men firrarna överlevde, och det var dessutom syrekrävande malawisar. :)
Man vill man riktigt vara på den säkra sidan kan man haka av filtermaterialet och lägga det fritt i vatten på samma sätt som med ytterfilterhinkarna.
#9 - 2 november 2007 15:53
Jens A. skrev:
Det är lite skillnad mellan ytterfilter och innerfilter. Ytterfilter blir syrefria ganska snabbt om de inte har något vattengenomströmning. Bakterierna i dom dör, och anaeroba bakterier kan börja växa istället. Om det håller i tillräckligt länge kan svavelväte bildas, vilket är väldigt giftigt. Dessutom dör ju de bra bakterierna, och man kan få problem med nitrit/ammonium i förlängningen.

Om man vet om att strömmen skall brytas en längre tid, är det lika bra att stänga av ytterfiltret, ta upp hinkarna i det och lägga dom i akvariet, eller i badkaret i vatten med samma temp som akvarievattnet. På så sätt överlever åtminstone en del av de bra bakterierna, och man undviker faran med svavelvätebildning.

Innerfilter har något lite vattenutbyte med det övriga akvarievattnet även om inte pumpen är igång och klarar strömavbrott bättre. Då framförallt om man syresätter vattnet genom att ta upp och hålla i vatten upprepade gånger under dagen (plaska så mycket du kan). I och med att det finns ett utbyte av vatten är risken för svavelvätebildning liten i ett innerfilter.

Gudrun gjorde att jag fick gå upp var fjärde timme under nätterna under 10 dagars tid för att göra det där...urk! Men firrarna överlevde, och det var dessutom syrekrävande malawisar. :)

Man vill man riktigt vara på den säkra sidan kan man haka av filtermaterialet och lägga det fritt i vatten på samma sätt som med ytterfilterhinkarna.

Okej, ja, det är bara innerfilterdelen som var intressant för oss.. men du menar att man kan ta filtermaterialet och lägga i akvariet? sambon funderade på det med sin juwelgrej, alla hans svampar sitter ju ihopbuntade liksom, men var det så du menade?

Så blev det lite mer genomströmning?

Och så hälla på vatten och så för att syresätta mer, det låter klokt..

Men ja, jag var lite dagvild och förvirrad igår, det var tydligen imorgon strömavbrottet skulle vara, men min pappa hade ringt och hört idag och det skulle inte beröra där jag bor.. så det var ju skönt, då oroade jag mig i onödan nu då..

Men tusen tack för all info iaf, så man vet vad man ska tänka på om det händer.. det har varit en del strömavbrott i närheten här pga storm och träd som fallit omkull och det ena med det andra, så man vet ju aldrig när man drabbas..

Så tack iaf allesammans! :)
#10 - 3 november 2007 21:15
Zirconia skrev:
Okej, ja, det är bara innerfilterdelen som var intressant för oss.. men du menar att man kan ta filtermaterialet och lägga i akvariet? sambon funderade på det med sin juwelgrej, alla hans svampar sitter ju ihopbuntade liksom, men var det så du menade?

Så blev det lite mer genomströmning?

Och så hälla på vatten och så för att syresätta mer, det låter klokt..

Men ja, jag var lite dagvild och förvirrad igår, det var tydligen imorgon strömavbrottet skulle vara, men min pappa hade ringt och hört idag och det skulle inte beröra där jag bor.. så det var ju skönt, då oroade jag mig i onödan nu då..

Men tusen tack för all info iaf, så man vet vad man ska tänka på om det händer.. det har varit en del strömavbrott i närheten här pga storm och träd som fallit omkull och det ena med det andra, så man vet ju aldrig när man drabbas..

Så tack iaf allesammans! :)

Japps, så länge filtermaterialt är syresatt, överlever bakterierna. Dock kan det blir mer än lite gojsigt i akvareiet om man gör så. Själv har jag inte tagit ut filtermaterialet från innerfilter under strömavbrott, och det har klarat sig. Men vill man ha både hängslen och livrem på, så. :)
#11 - 3 november 2007 21:33
Jens A. skrev:
Japps, så länge filtermaterialt är syresatt, överlever bakterierna. Dock kan det blir mer än lite gojsigt i akvareiet om man gör så. Själv har jag inte tagit ut filtermaterialet från innerfilter under strömavbrott, och det har klarat sig. Men vill man ha både hängslen och livrem på, så. :)

Okej, tack, men då vet jag ju vad man ska tänka på och hur man ska gå till väga.
tackar! :)

Annons