Strömavbrott... Klarar mina fiskar sig?

#1 - 26 maj 2009 14:09
Jag har ett litet akvarium på 40 liter med små fiskar....
Men jag bor på landet och just i vårt kvarter blir där ofta små korta strömavbrott. Men vad händer om det blir ett längre strömavbrott.
Kanske låter lite dumt :D men jag menar utan ström funkar inte pump eller något alls.Bara undrar vad jag kan förvänta mig.
#3 - 26 maj 2009 14:46
Har du innerfilter händer knappast något alls utom att vattnet långsamt blir syrefattigare och syrefattigare. Du kan avhjälpa det genom att ösa upp och ösa ner vatten med en mugg eller nå't med jämna mellanrum. Se till att det plaskar ordentligt då!

Ytterfilter är det värre med - de blir syrefria efter någon timme eller så, och bakterierna i dem dör. Då kan även giftigt svavelväte bildas i dem om du har missflyt.
#4 - 26 maj 2009 17:27
Jens A. skrev:
Har du innerfilter händer knappast något alls utom att vattnet långsamt blir syrefattigare och syrefattigare. Du kan avhjälpa det genom att ösa upp och ösa ner vatten med en mugg eller nå't med jämna mellanrum. Se till att det plaskar ordentligt då!

Ytterfilter är det värre med - de blir syrefria efter någon timme eller så, och bakterierna i dem dör. Då kan även giftigt svavelväte bildas i dem om du har missflyt.
Nja har ofta Strömavbrott och har Ytterfilter och inget dödsfall på dessa år som jag har kört med ytterfilter så den frågan kan man nog låta bli osakt,men ditt svar är säkert rätt rent teoretiskt men i själva verkligheten stämmer det nog inte[:o]:)
#5 - 27 maj 2009 08:31
Nja har ofta Strömavbrott och har Ytterfilter och inget dödsfall på dessa år som jag har kört med ytterfilter så den frågan kan man nog låta bli osakt,men ditt svar är säkert rätt rent teoretiskt men i själva verkligheten stämmer det nog inte[:o]:)

Visst är det teoretiskt tänkt.
I ytterfiltret finns bakterier och fullt med gojs. Bakterierna kräver syre, och om inget nytt vatten kommer in, kommer heller inget syre. Syret tar slut, och efter ett tag växer istället sådana bakterier till som gillar syrefria förhållanden. Bland dem finns bland annat dem som producerar svavelväte och metangas. Så långt är allt gott och väl.
Men jag antar det beror på hur mycket gojs man har i filtret hur lång tid det tar, framförallt i fråga om tillväxten på de senare bakterierna.

Annons