Strömförande vatten!

#1 - 22 oktober 2003 21:58
Jag skulle justera min cirkulations pump när jag tror jag fick en stöt. Inte en stöt som så utan typ som när man tog i ett el-stängsel när man var liten. Jag är inte säker på om vattnet är strömförande och pumpen verkar ju fungera. Vad ska jag göra? Tips?
#2 - 22 oktober 2003 22:01
kolla armaturen eller värmaren.. troligen så att antingen din värmare spruckit eller att det kommit vatten så armaturen blivit strömförande?
#3 - 22 oktober 2003 22:04
Värmaren kan det inte vara efter som den sitter i ytterfiltret och hela akvariet är inte strömförande utan bara runt innerpumpen. Armaturen säger du. Ska undersöka genast!

#4 - 22 oktober 2003 22:08
Nu är det mycket skumt. Jag var ju tvungen att stoppa ner fingret i vattnet igen, nu fick jag ingen stöt. Dock fick jag en stöt när jag hade fingret i vattnet samtidigt som det fingret nuddade armaturen. Rampen är ju inte ens på. Nån konstig spännigsskilland?

#5 - 22 oktober 2003 22:19
förmodligen nåt överslag i rampen då..har jag med ibland..brukar inte bry mig om det då jag inte får några stora stötar...hehe..
jag har dock inte en enda jordad armatur..borde man nog ha...
#6 - 22 oktober 2003 22:57
Mitt tips: din pump har spruckit, så vatten är i kontakt med kopparspolen. När du rör din ramp rör du jord (rampen är av metall, och kontakten jordad, eller hur?), och ström kan flyta genom dig, medan du annars står med torra fötter på ett icke-ledande golv (dvs ingen ström kan flyta genom dig).
Innerfilter blir ofta strömförande, det är vanligt. Kan också vara spräckt doppvärmare. Prova att dra ur kontakten till pumpen, sätt ena fingret i vattnet, och snudda rampen - får du ingen stöt då, då vet du att det är pumpen.
#7 - 22 oktober 2003 23:45
Jag säger bara det, stackars Pulver!!! Det borde väl finnas något annat sätt att kolla??? Man vet ju hur lätt det är att ta i ett elstängsel när man VET att man kommer att få en stöt...
Ville bara säga att jag känner med dig Pulver...
#8 - 23 oktober 2003 05:27
Det kan vara fukt i ljusrampen, så det blir "krypström".
#9 - 23 oktober 2003 07:08
Kramfors: fast då får inte rampen vara jordad (för då skulle strömmen ta den vägen till jord istället för genom honom), och nån av de andra grejorna i akvariet måste vara det.
#10 - 23 oktober 2003 07:10
Nanc: det värsta är om det är puls-ström i ett staket t.ex.
Man tar i staketet, och det är ingen ström, men så vet man att strax så....
i det här fallet är det ju direkt, så överraskningsmomentet är ju borta iallafall som tur är..hehe
#11 - 23 oktober 2003 19:10
Azur, jo rampen är av metall och jordad. Jag får ingen stöt när jag drar ut pumpen heller. Så det är pumpen har spruckit. Måste jag köpa ett nytt innerfilter? Suck?
#12 - 23 oktober 2003 19:22
Tja... Det finns en möjlighet att det du känner är potentialskillnad, och inte faktisk ström, men om det här är nåt som har uppstått nyligen, då är det troligen så att pumpen läcker så vatten är i kontakt med spolen. Du kan ju ta upp pumpen och se om du kan se nån spricka eller nåt nånstans. Med lite tur går det att fixa iaf tillfälligt med silikon... Men jag skulle tro det är dags för ett nytt innerfilter, ja.
#13 - 23 oktober 2003 19:58
Är den inte för gammal kanske du har nån garanti?

Annons