Stuart Grant är död

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 11 oktober 2007 06:43
Stuart Grant har tyvärr tragiskt avlidit i en hjärtattack.
Stuart är utan tvekan den person i världen som betytt mest för malawiciklidernas stora popularitet som akvariefisk samtidigt som han för många människor världen runt har satt landet Malawi "på kartan".
Vi kommer att sakna honom både som person och inom hobbyn.

Nedanstående foto är från Interzoo förra året där jag träffade honom senast.
#2 - 11 oktober 2007 10:09
riktigt tragiskt!

Kommer hans "ställe" där nere i Malawi leva kvar?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 11 oktober 2007 10:20
fredd skrev:
riktigt tragiskt!

Kommer hans "ställe" där nere i Malawi leva kvar?

Vad som händer med fångstationen är det nog ingen som vet - jag tror dock att den går en högst osäker framtid till mötes vilket vore förödande för tillgången på malawiciklider i framtiden.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 11 oktober 2007 13:11
Officiell bekräftelse på hans egen hemsida http://www.lakemalawi.com/
#5 - 11 oktober 2007 15:48
Tragiskt. Finns det någon som tar över stället? Det verkar ju vara ett hyggligt stort företag, med 60 anställda.
#6 - 11 oktober 2007 15:58
Vet inte om det är sant, men jag har hört berättas att han personligen flera gånger hindrat inplantering av nilabborre i Malawisjön.

I så fall är han inte bara ansvarig för malawiciklidernas popularitet, utan rentav för att de alls fortfarande existerar.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 11 oktober 2007 16:47
Azur skrev:
Vet inte om det är sant, men jag har hört berättas att han personligen flera gånger hindrat inplantering av nilabborre i Malawisjön.

I så fall är han inte bara ansvarig för malawiciklidernas popularitet, utan rentav för att de alls fortfarande existerar.

Det stämmer att han har lagt ner mycket jobb på att stoppa inplanteringen av nilabborren i sjön och just använt som argument den stora betydelesen som cikliderna haft för landets ekonomi.

Om jag fattat det rätt så var han så sent som igår också iväg på ett myndighetsmöte och var väldigt trött när han kom hem - och sedan tog det slut i natt.

Vad gäller Jens A. fråga så svarade jag väl egentligen ovan. Lite mer info dock - hans barn är ju för unga för att ta över, men jag antar att hans fru kommer att fortsätta. Dock har jag svårt att se att det kommer att fungera - men låt oss verkligen hoppas det. Främst för familjens och alla de anställdas skull (direkt och indirekt är ca. 1000 personer beroende av Stuarts företag), men också för akvariehobbyns skull.
Guest
#8 - 11 oktober 2007 18:44
Nej vad tråkigt!!!

En stor förlust för ciklidhobbyn

R.I.P
#9 - 11 oktober 2007 19:25
en oerhörd förlust för akvariehobbyn!

Vi får verkligen hoppas att någon ny eldsjälv kliver fram och tar vid där han slutade! som sagt, både för akvarister världen över och för dom människor som är beroende av hans företag i Afrika.

/Hans
#10 - 11 oktober 2007 21:15
, men jag antar att hans fru kommer att fortsätta. Dock har jag svårt att se att det kommer att fungera - men låt oss verkligen hoppas det. Främst för familjens och alla de anställdas skull (direkt och indirekt är ca. 1000 personer beroende av Stuarts företag), men också för akvariehobbyns skull.

Är inte Esther en väldigt driftig kvinna? Kanske ett hårt klimat för företagsdrivande änkor där? Någonting måste ju familjen syssla med nu.
HazelCR
#11 - 12 oktober 2007 14:17
[:(]
HazelCR
#12 - 12 oktober 2007 14:18
Stuart Grant har tyvärr tragiskt avlidit i en hjärtattack.

Stuart är utan tvekan den person i världen som betytt mest för malawiciklidernas stora popularitet som akvariefisk samtidigt som han för många människor världen runt har satt landet Malawi "på kartan".

Vi kommer att sakna honom både som person och inom hobbyn.

Nedanstående foto är från Interzoo förra året där jag träffade honom senast.

[:(] Det bådar inte gott detta, med en sådan betydande persons bortgång. Mycket kan bli rejält annorlunda. [:(]

Finns det ngt som Sverigeakvarister kan göra för att stödja t.ex fångststationens kvarvarande eller att fortsätta Stuart Grants motstånd mot inplanterandet av nilabborren i Malawisjön? Kjell, har du några idee´r?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 12 oktober 2007 14:31
HazelCR skrev:
Finns det ngt som Sverigeakvarister kan göra för att stödja t.ex fångststationens kvarvarande eller att fortsätta Stuart Grants motstånd mot inplanterandet av nilabborren i Malawisjön? Kjell, har du några idee´r?

Kan inte på rak arm komma på något

Annons