Suck----bor i en låda....

#1 - 22 maj 2012 12:22
Suck !

Måste bara skriva av mig lite.

Vi bor i en villa som har en golvyta på 240 kvm, enligt taxeringsreglerna är det 209 kvm,
ganska häftiga sneda tak på ovanvåningen.

Under de sista 3 veckorna har familjen blitt förvisad till att bo på 16 kvm.

Så, vad har nu hänt ?

Jo, Kensa gav efter önskemålet från frugan om nytt kök. Kunde väl lika gärna ha kvar det gamla
tyckte jag, bara för att 6 av 18 luckor har lossnat och ramlat ner, bara för att fanéren släppte
på alla dom andra luckorna / lådorna, bara för att bänkskivans laminat har släppt, så är väl det
egentligen ingen anledning att byta ut ett kök som är 36 år gammalt....? ....eller hur !?

Nåväl, diverse undersökningar göres, budgetar görs, förhandlingar görs, etc, innan man bokar
in det nya köket med diverse intressanta hantverkare.

Dealen var att de skulle komma den 7.e Maj, och sedan jobba satan och få det klart på 2 veckor.

Just dessa två veckor var viktiga för oss, med tanke på att vi har små barn.

Så, den 5-6.e Maj pysslar jag med att riva ut det gamla köket. Ut med alla skåp, vitvaror, etc etc.

Måndag den 7.e kommer.......

Kommer det några hantverkare ??

Nope....framåt 9-tiden så ringer man, visar sig att dom har blitt sjuka.

Hur nu 3 pers kan bli sjuka samtidigt vet jag inte, för det kan väl inte vara så att de var försenade
på förra jobbet...............................eller ??

Nåväl, de kommer först den 12.e på lördagen.

Jobbar på bra under lördagen och söndagen.

Vi har nu varit utan kök en vecka. Lite småtrist med tanke på barnen.

Vi lever den veckan nästan som vanligt med skillnaden att jag grillar vareviga kväll, och det
står lite elplattor i uterummet där vi äter.

Måndagen den 14.e när man kommer hem så upptäcker man att de har faktiskt jobbat på ganska
bra under dagen.

Men....passagen till pojkarnas rum är numera blockad med diverse intressanta grejer.

Så....de får sova hos oss.

Tisdagen den 16.e, jobbat på bra, med två små problem. De har rivit upp det gamla golvet,
dvs marmorplattor ut, och sedan har de slipat golvet, så att det ligger 2-3 cm byggdamm i HELA HUSET.
Tänkte dom på att plasta in dörrar......nä...

Andra problemet var att nu står det en massa bråte och blockerar passager till vardagasrum,
övanvåning, tvättstuga, ett dass.

Så......

Hela familjen är hänvisad till föräldrars sovrum på 16 kvm och uterummet på 11 kvm som får fungera
som kök, vardagsrum, allrum, arbetsrum, garderober, etc etc......................

Nåja tänker man....bara de blir färdiga.

Onsdag 16.e kommer första bakslaget.......fönster försenade.....då går det inte att göra väggar klara....

Långehelgen bokades in med husvagn.,.....flydde fältet fram till söndag em.

Måndag 21.e kommer nästa bakslag. Bänkskivan försenad, då går det ju inte att montera
skåp alls ju......

Nu är bästa budet, obs bästa budet, att de kanske kanske kan vara klara 1-2.e Juni.

Dvs 2 veckor efter budgeterad tidsplan.......

Att frugan under tiden har kommit med en massa konstiga extrabeställningar som har gjort att
hela den finansiella budgeten är skrotad och numera konstarar man att det blir kanske i bästa
fall vatten från sjön till mat de närmaste 4 månaderna tänker jag inte yra om.

Bortsett från att kottarna börjar tycka att det är lite trist, så är mitt största problem mina kar.

Det är totalt omöjligt att byta vatten. Med stor möda går det att komma åt och ge dom föda...ibland.

Blomgödning glömmer vi helt.

Byggdammet, det där j-a fina slipdammet, ligger som en intressant slöja över karen.

Undrar om det är farligt för vattnet om det kommer ner en massa skit.......?

Tvätta kläder......?.....glöm det, här är det extra deo som gäller för att hålla värsta lukten borta.

Känner mig lite ensam på jobbet.....ingen som vill sitta nära längre....

.
#2 - 22 maj 2012 13:20
Vem har hört talas om ett sånt där projekt som INTE blivit både senare och dyrare än planerat?
#3 - 22 maj 2012 13:39
Mitt.......
Gubben gjorde det själv, på tio dagar inklusive nya stammar till köket.
Är så glad att jag inte behöver anlita utomstående hantverkare, du är liksom inte den ende som har en sån här historia. Tur i alla fall att det inte är vinter, med allt vad det innebär av overaller etc.
Christer5
#4 - 22 maj 2012 13:55
Är det inte konstigt med hantverkare ?

Blir alltid sena,skräpar och dammar ner något fruktansvärt man kan undra hur dom gör hemma hos sig själv.

Lider med dig, låter nästan som vissa TV byggprogram men det kommer att bli väldigt bra när det är färdigt det kan du trösta dig med.
#5 - 22 maj 2012 14:40
Kensa: Ang burkarna. Följ dina egna råd. Mata lite, mycket blommor, is i magen. Strunta i vattenbyten. Det funkar nog en månad eller 2.;) Om du inte har en massa kala yngelburkar eller så.
Christer5: Har du testat att byta kök eller annat relativt stort byggprojekt?
Mumin: Det är fusk och snudd på svartjobb!;)
Bygert: Anlita typ Mumins gubbe eller någon annan du kan lita på. Se till att allt material är hemma innan arbetet påbörjas.
Sätt barn och blomma i billen och ta semester tills jobbet är klart.
Då brukar både tidsplan och budget hålla. Det är ofta "kan du bara..." som spräcker planerna.
#6 - 22 maj 2012 14:58
Bror min är hantverkare med egen firma..
Han har ALDRIG betett sej så som dina tydligen gör.
Har själv varit och hjälpt honom (han är ensam i firman) att plasta dörrar, bära skit, städa, osv...
Men det är klart.. Är väll inte alla som tycker det är självklart att kunden kan bo som vanligt på ett bygge.

Att saker inte levereras i tid är tyvärr inte ovanligt...
Men gör man som bossep säger och beställer hem innan man börjar bygga så brukar det funka bättre.
Samt skicka frun på semester så hon inte kan komma med kontra order under byggets gång... :D
#7 - 22 maj 2012 15:10
äger du ett tält och är en hyfsad fiskare?

1. klantigt som satan att inte plasta dörrar.

2. ALLTID, och då menar jag ALLTID skicka fru så långt bort från bygget som möjligt..

själv snickare och visst har man hamnat bakom tidsschemat ett par dagar men aldrig 2 veckor på ett kök? låter ju som att de ligger mer bakom än vad jobbet skulle ta från början?
Christer5
#8 - 22 maj 2012 15:11
Jo jag har haft ett stort flervåningshus från 1926 och har utfört flera stora projekt själv.

Har även anlitat hantverkare såsom snickare och elektriker för större jobb.

Kan nog påstå att jag kan det här med renovering av hus:)

Mina erfarenheter är väldigt blandade ,vissa hantverkare verkar tänka mindre än andra.
#9 - 22 maj 2012 15:20
Förstår inte meningen att ha ett jobb som man inte sköter, meningslöst.
#10 - 22 maj 2012 15:24
Och jag kan kontra med att jag är jävligt less på allt jäkla gnäll på hantverkare. Har de fått klara order om var de skall göra av prylar och skräp osv. Att de ställer upp och arbetar på helger istället för att vara hemma med familjen är det inget värt? Förseningar ifrån tillverkare/bygghandel osv kan de ju inte göra så mycket åt. Sedan är det en väldig skillnad på att byta bara koket och börja med fönsterbyten golvtrassel mm tar ofantligt mycket mer tid. Vad hindrar dig att ta ett snack med dem och kolla om det underlättar om ni kan ta hand om skräp och hålla efter lite?
#11 - 22 maj 2012 15:34
lillfrasse skrev:
Och jag kan kontra med att jag är jävligt less på allt jäkla gnäll på hantverkare. Har de fått klara order om var de skall göra av prylar och skräp osv. Att de ställer upp och arbetar på helger istället för att vara hemma med familjen är det inget värt? Förseningar ifrån tillverkare/bygghandel osv kan de ju inte göra så mycket åt. Sedan är det en väldig skillnad på att byta bara koket och börja med fönsterbyten golvtrassel mm tar ofantligt mycket mer tid. Vad hindrar dig att ta ett snack med dem och kolla om det underlättar om ni kan ta hand om skräp och hålla efter lite?

Som du iförsig skriver så tar det inte alls lång tid för en kunnig att sätta upp ett kök, dessutom tar de säkert hög kostnad för hela jobbet
#12 - 22 maj 2012 15:39
Bygert skrev:
Vem har hört talas om ett sånt där projekt som INTE blivit både senare och dyrare än planerat?

förra huset
nytt kök där med
billigare och snabbare än budget / plan
ungefär samma arbetsinsats

dock inte med samma hantverkare
#13 - 22 maj 2012 15:40
jo, det löser sig nog med karen, det jobbigaste med dom är 222'an som är öppet,
det dunstar fort som fasen i värmen och det är löjligt jobbigt att fylla på vatten.....
#14 - 22 maj 2012 15:41
nope, äger inget tält, om man bortser från förtältet till husvagnen

är en duktigt fiskare, särskilt på gädda i skärgården
#15 - 22 maj 2012 15:45
lillfrasse skrev:

problemet i detta fallet är att de faktiskt fått skriftliga klara order.
man e ju inköpare, van vid stora feta detaljerade inköp,

förseningarna är "deras" fel, eftersom det är dom som skaffar in varorna, dvs ansvaret ligger på
dom att fixa fram saker och ting i god tid, inte mig, förseningar skall man ta höjd för.

jotack, snack är taget, men hjälper inte så mycket.

jobbet är "halvklart", känns som att om jag gör dom för sura så blir det bara värre.....
#16 - 22 maj 2012 15:47
det trista i sammanhanget är att jag tog 4 oberoende referenser på dom,
och alla var skitnöjda med dom, men det verkar som att övergurun har
bytt underhuggare den sista månaden, de verkar inte känna varandra så bra.
Christer5
#17 - 22 maj 2012 16:17
Ja det är ju väldigt varierande vilka hantverkare man får och det hjälper tyvärr inte alltid att ta referenser.

Men detta verkar vara en väldigt het potatis för vissa:)
#18 - 22 maj 2012 16:31
sedan skall man nog vara öppen och säga att om det görs 1000 renoveringar
i detta land, så går nog 950 hyfsat enligt plan.

men dom hör man ju aldrig talas om.

bara dom som går fel på ett eller annat vis.

samma med förlossningar, man hör sällan talas om dom som går helt bra,
bara om dom stackarna som höll på och krysta i 5 dagar......

.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 22 maj 2012 17:03
Vi totalrenoverade (från att riva ut golvet till taket och ALLT däremellan) hela köket för en tid sedan och det flöt på hyfsat bra. Då upptsdod det ändå en del "problem" på vägen genom att frugan ändrade sig lite efter hur förutsättningarna ändrades och sedan fick också hantverkarna tänka om lite också efter hur förutsättningarna förändrades (i ett gammalt hus vet man inte riktigt hur vattenledningar och el är draget innan allt är rivet). Det enda som egentligen strulade var att skåpsluckorna var rejält försenade (pga att företaget som skulle göra dom såldes till ett storföretag som prioriterade andra) men det gjorde ju inte så mycket - köket fungerade ju ändå.
#20 - 22 maj 2012 17:40
återkommande problemet verkar vara fru.. undvik dessa som pesten..
#21 - 23 maj 2012 02:10
På tal om oförutsedda problem i gamla kåkar. Jag ”skulle bara” dra om vatten och avlopp till badrummet samt lägga nytt våtrumsgolv…..
Tur att jag gjorde det själv annars hade det äventyret kostat mer än kåken.
[ATTACH=CONFIG]53767[/ATTACH]
#22 - 23 maj 2012 04:42
Jaha, fruarna är bara i vägen.....hmmm
Jag gjorde som så att han fick bestämma allt själv så slipper jag gnället.
-Vill du ha ek eller björk i luckorna?
-Vad tycker du?
Hahahahaha, funkar klockrent.

Innan jag träffade honom hade jag hantverkare som la om taket på kåken. De glömde beställa ett beslag till luftningsröret.
-Vi sätter dit det så fort det kommer, är det okej att vi gör det även om du inte är hemma?
-Visst.
kom det dit något beslag? Icke, sa Nicke. Hade tagit referenser och allt, men det slutade i tingsrätten.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 23 maj 2012 07:57
återkommande problemet verkar vara fru..

Inte i mitt fall i alla fall
#24 - 23 maj 2012 08:02
återkommande problemet verkar vara fru.. undvik dessa som pesten..

Sambo kan vara väl så illa.
#25 - 23 maj 2012 10:18
i mitt fall är frugproblemet egentligen ganska enkelt, det är bara frågan om pengar.

hon har en osviklig förmåga att alltid välja det som är lite dyrare än "genomsnittet".

hon kan stå och glo på ex kakel till badrum i en utställning där inga priser är utsatta,
hon pekar alltid ut den kakeln som ligger på det övre spannet i kostnad.

själv går jag alltid andra hållet, dvs jag kollar vilken kakel som är billigast och väljer från det.

hon brukar hävda att hon har ett gott öga för kvalité och design. medans jag då är en hopplös
snål typ.

det tråkiga i sammanhanget (från min sida iaf) är att om vi ex till badrummet beslutade att
kaklet får kosta ex 10,000 kr, så hittar jag ett i mina ögon ett vettigt kakel som kostar 4000 kr,
och frugan pekar utan att se vad skiten kostar direkt ut ett kakel som kostar 12,000 kr.

när man då påpekar att det blir 2000 kr dyrare än "budget" så ger hon alltid med sig, och tar
fram ett annat alternativ som kostar "bara 9200 kr". Och därmed så har ju min argumentation
helt dött.

Sedan kommer hon alltid och säger att nu har hon sparat 800 kr, då kan vi ju uppgradera
blandaren från 1200 kr till 2000 kr................

suck....blir aldrig pengar över till mig.....

enda gången saker och ting gick bättre än budget är förra köket, där jag fick i praktiken
helt fria händer och gjorde som jag ville.

.
#26 - 23 maj 2012 12:21
NU JÄVLAR !!!!!!!

Fick just ett samtal.

Alla skåpen kommer idag klockan 17,00.

Nu tänker de flesta att Kensa skall vara glad.

Men, de måste lagerhållas i minst en vecka innan golv och väggar är klara.

Ja...vad är problemet, lite paket får man ju alltid plats med.

MEN !!!!!

De är monterade !!!!

Enda rummet som är tillgängligt är vårt sovrum på 16 kvm, där de redan står
1 st dubbelsäng 240x200 + 5 garderober + 1 byrå.

Någonstans måste jag få plats med:

2 skåp 60 x120, höjd 80
6 skåp 60 x 60, höjd 80
4 högskåp, 60 x 60, höjd 188
4 överskåp, 60 x 60, höjd 55
2 överskåp, 50 x 37, höjd 98
1 hörnskåp, 67 x 67, höjd 98
1 överskåp, 25 x 37, höjd 98

Socklar till alla dessa skåp.

Husvagn....here I come......

.
#27 - 23 maj 2012 16:36
Du får trösta dig med att det blir fint när det väl är färdigt. Och att det är sommarväder så att ni slipper frysa och att det då är lättare att under en kort period leva väldigt enkelt.
Men jag förstår din frustration..
#28 - 24 maj 2012 06:11
FUUUUUCK !!!!!!!

Fick som sagt var skåphelvetena igårkväll.

Snabbt avdumpade på uppfarten.

Efter ett par timmars bärande och stånkades in i minsta lilla plats som var över i huset
så tar man fram lilla måttstocken.

Konstaterar att det var fel mått på 3 av skåpen.

Inte helt lycklig på entrepenören just nu.

.
#29 - 24 maj 2012 07:28
Kensa, jag antar att du känner dej något frusterad:p.

//Inger
#30 - 24 maj 2012 07:32
Men om du skulle ha sju skåp och det är fel mått på tre såmåste det ju vara rätt mått på fyra? Det är väl rätt bra i såna här sammanhang,mer än 50 % ju!
#31 - 24 maj 2012 08:03
gullefjun skrev:
Kensa, jag antar att du känner dej något frusterad:p.

//Inger

nope, inte alls, känslan är mellan heligt ilsken och totalt förbannad.

.
#32 - 24 maj 2012 08:04
Bygert skrev:
Men om du skulle ha sju skåp och det är fel mått på tre såmåste det ju vara rätt mått på fyra? Det är väl rätt bra i såna här sammanhang,mer än 50 % ju!

mmmmmm......vet i fasen om jag tröstar mig med det....

.
Christer5
#33 - 24 maj 2012 08:05
Känner med dig när det blir så fel !
#34 - 25 maj 2012 09:16
1 steg framåt, 3 steg bakåt.

Igår sattes det in nya fönster. Fan va bra det blev. Liten ljusstrimma i mörkret.

De började med det, sedan flytspacklade dom, bra planering, dvs flytspackla 35 kvm det sista
dom gör så att det torkar under natten.

Kom prexis hem när de la sista handen på det.

Var ganska glad över att det händer saker.

Sedan glor man lite närmare på spacklingen.................

Upptäcker då att de har lagt liiite för mycket spackel...........

Dörrar kommer inte att kunna öppnas när stengolvet är på plats...........

Meddelade detta till gubbarna........

De var först fullständigt oförstående....deras snabba lösning var att jag skulle köpa nya dörrar...

Typ 9 st då.....

Vill ju inte jag....

Fram med diverse mätinstrument......

De har spacklat 10mm.....

Specifikationen som är signerad av mig och huvudentrepenören säger max 6mm....

Kort och gott när allt var utrett så insåg de att de gjort bort sig......

De tillbringade 4 timmar med att skrapa bort spacklet, det hade inte torkat.......

Ny spackel läggs på just nu.......

Nöjd ur den aspekten är jag.....

Men vi tappade ytterligare en dag......

.
#35 - 25 maj 2012 09:40
hantverkare när de spacklat för mycket o säger :"köp nya dörrar vetttja"

[ATTACH=CONFIG]53770[/ATTACH]
#36 - 25 maj 2012 15:33
Jag bor i hyresrätt och det är jag mycket glad för när jag läser denna tråd.
Jag lider med dej Kensa, måste vara oerhört frustrerande och jobbigt.
Lycka till i fortsättningen ändå. Det måste ju bli ett slut så småninngom.
#37 - 27 maj 2012 21:30
Jag som går i vånda när man målar lister här hemma för målarfärg och blockader...
Christer5
#38 - 28 maj 2012 18:04
Kensa,jag hoppas att det fungerar bättre just nu:)
#39 - 28 maj 2012 18:43
Christer5 skrev:
Kensa,jag hoppas att det fungerar bättre just nu:)

här är det stabilt.

det går som tåget.

för varje dag som går så skjuts färdigdatumet ytterligare 2 dagar bort

förra fredagen var datum satt till den 8.e juni

idag är det nya datumet 13.e juni

hur nu fan de ska få ihop det när jag bakvägen har fått reda på under dagen att bänkskivan
är satt till att gå i produktion den 15.e juni......snackade direkt med gubben på golvet som skall
stoppa in skiten i maskinen.....

.
#40 - 31 maj 2012 06:25
Kensa, jag har full förståelse för din frustration. Hantverkare håller sällan, om ens någon gång tidtabellen. Var själv i liknande situation då vi firade jul och nyår mitt i en fönster renovering. Då skulle projektet också vara klart i god tid före julen. I mitt fall kontaktade jag leverantören och reklamerade kraftigt. Då fick jag till slut en ordentlig prisnedsättning som kompensation. Till min frus försvar måste jag säga att hon inte hade någon andel i det skedda. Som du beskriver tidigare är det trots allt litet så fruar (åtminstone min) funkar.
#41 - 31 maj 2012 16:49
nu kanske vi ska lugna oss lite innan vi drar alla över en kam.. ;)

om vi analyserar situatuationen lite längre; hantverkare måste ge löften som är omöjliga att hålla annars går offerten till den som ljuger bäst..

"jadå, vi fixar ditt badrum på 4 dagar och det kommer att kosta dig 20 000.. bäääästa kvalitet!"

"ditt badrum kommer att kosta dig 100 000 och ta 5 veckor, vi är medelbra!"

vilket tar du? med tanke på att du inte har 100 000 och inte vill lämna lägenheten i 5 veckor så kanske 4 dagar och 20 000 låter rätt trevligt, speciellt om den första killen är en duktig lögnare.. man gör inget badrum för 20 000 och det tar tid.. men eftersom icke hantverkare ofta tror att alla hantverkare är timtjuvar som aldrig jobbar och inte riktigt förstår hur mycket erfarenhet som ligger bakom ett gott hantverk är det ju lättare att sitta och gnälla.. det hjälper ju inte heller att tv-kanalerna använder 2 timmar av sin bästa sändningstid i veckan för att övertyga våra potentiella kunder om att vi gör allt för att sabotera era hem.. (läser du det här martin timell ska du veta att det finns ett gäng grabbar som gärna tappar en hammare på dig när du spatserar under en byggställning någon dag)..

hur som helst, det är småtråkigt när varenda kund helt plötsligt blivit en 50-årig lagbas som jobbat som målare, murare, snickare, plattsättare och drivit eget i 25 år i hela sitt liv.. jag har aldrig sett någon luta sig in bakom ica-kassan för att kolla så att kassören/kassörskan gör rätt, inte heller har jag sett någon gå in i kodningen hos någon IT-snubbe för att se så att kodningen gått rätt till.. du köper en tjänst, antingen får du ett bra resultat eller inte, tills du står med facit i hand gör du bäst i att hålla käft om du inte har ett önskemål, ändring eller annat tillägg.. vi har egna chefer som har som jobb att se till att allt följer en helvetes massa regler, det är vi som står i dammet du SER när du kommer hem, det är våra lungor, knän, axlar, ryggar osv och konkurrensen har tvingat oss att hålla ett tempo som gör situationen ohållbar.. det är bara att se över statistiken på arbetsplatsrelaterade olyckor som stigit i höjden senaste åren.. skyddsutrustningen som krävs kostar eller tar för mycket tid..

nu verkar du ju fått måndagsexemplar av hantverkare dock och det säger jag inget om, men att generalisera hantverkare som en demografi som är helt inkapabla att sköta sitt jobb känns ju sådär..
#42 - 31 maj 2012 16:52
ps; vadå köpa nya dörrar? är du säker på att det är hantverkare du fått? sänksåg? tar för fan 1,5 timme max att kapa dina dörrar i underkant? eller har du något special?
Christer5
#43 - 31 maj 2012 17:02
ps; vadå köpa nya dörrar? är du säker på att det är hantverkare du fått? sänksåg? tar för fan 1,5 timme max att kapa dina dörrar i underkant? eller har du något special?

Skulle han ha kapat sina dörrar ? måste vara hjärnsläpp!!
#44 - 31 maj 2012 18:23

Man kapar inte sina dörrar så där bara. De är inte gjorda av timmer. Dessutom skall man få det man betalar för.
#45 - 31 maj 2012 19:02
Det händer rätt ofta att man får kapa dörrar. Speciellt vid vad jag kallar budget renoveringar. Man lägger nytt golv på det gammla och fuskar till det med lister och fasen och hans moster för att de skall se ok ut. Till 99% hemmafixare och självutnämda experter som gör så.
Christer5
#46 - 31 maj 2012 19:12
Men då vet man om det från början,i det här fallet så var det nog inte så det var planerat.
#47 - 31 maj 2012 19:51
Christer5 skrev:
Skulle han ha kapat sina dörrar ? måste vara hjärnsläpp!!

nej, de skulle gjort rätt från början.. men att ta bort flytspackel är ju en betydligt sämre lösning än att kapa dörrarna i underkant med tanke på att det blir en omspackling för att kunna lägga parkett/plattor på något vettigt vis..
Christer5
#48 - 31 maj 2012 19:53
Det beror på vems fel det var från början och vem som betalar omspackling.
#49 - 31 maj 2012 19:54
JLi skrev:
Man kapar inte sina dörrar så där bara. De är inte gjorda av timmer. Dessutom skall man få det man betalar för.

uhm? jag kapar dörrar lite titt som tätt? det kan vara nödvändigt då flytspacklingen höjer golvnivån i badrummet med några centimeter i värsta fall, samma sak om du ska flytta en befintlig dörr, beroende på var i fallet dörren hamnar kan det hända att tröskeln påverkas så att dörren måste kapas?

så jo, exakt bara sådär kapar man sina dörrar?
#50 - 31 maj 2012 20:00
Christer5 skrev:
Det beror på vems fel det var från början och vem som betalar omspackling.

ja jo, det är ju knappast så att kunden är skyldig till att man misslyckas med en spackling, men dock är inte flytspackel det lättaste materialet att ha att göra med och konsekvenserna för ett misslyckande är "katastrofala".. så om kunden kan tänka sig att testa en kapning av dörrarna (mot att man bjuder på säg sjysstare beslag i köket eller bara materialpris på en extrabeställning) för att se om det blir en märkbar skillnad så tycker jag absolut att det är värt att lägga upp som förslag istället för att tappa dyrbar tid..

nu försvarar jag inte ett taskigt arbete men allt kan inte bli perfekt direkt.. och det blir ännu mer påtagligt när det är ett så fysiskt resultat.. tänk dig om du kunde ha direktkontakt med microsoft för varenda buggjävel som dyker upp.. men det har du ju inte, alltså blir det ställtid och felrapporter och opersonligt.. osv, vi har inte den lyxen..
#51 - 31 maj 2012 20:16
uhm? jag kapar dörrar lite titt som tätt? det kan vara nödvändigt då flytspacklingen höjer golvnivån i badrummet med några centimeter i värsta fall, samma sak om du ska flytta en befintlig dörr, beroende på var i fallet dörren hamnar kan det hända att tröskeln påverkas så att dörren måste kapas?

så jo, exakt bara sådär kapar man sina dörrar?

OK. Du kapar dörrar så där bara, inte jag. Dessutom skall man få en dörr som passar om man har beställt en dörr enligt de måtten.
#52 - 31 maj 2012 20:56
JLi skrev:
OK. Du kapar dörrar så där bara, inte jag. Dessutom skall man få en dörr som passar om man har beställt en dörr enligt de måtten.

ja jo.. vad jobbar du med? jag har aldrig kapat en dörr för att jag misslyckats med något utan som en del av anbudet (anpassning av befintlig dörr).. däremot får du det att låta som att man är dum i huvudet om man kapar en dörr..

självklart ska man få det man betalar för men eftersom man sällan använder dyrare spackel på stora plana ytor utan snarare ett spackel som kan ha rätt lång torktid även på tunna kakor kan det vara ett alternativ att kapa ner dörren istället för att förlänga byggtiden beroende på kundens önskemål.. det som skiljer en bra yrkesman mot en dålig är inte när det går planenligt utan vad man gör när det gått åt helvete.. det ska inte gå åt helvete men hur många rymdfärjor har de sprängt, hur många skepp har sjunkit osv..

nu låter det ju som en väldigt arrogant attityd att föreslå till kunden att man ska lägga 10 000 på att köpa nya dörrar för att man gjort bort sig men man får tänka på att man bara får en sida av historien här.. men har de glömt/skitit i att täcka, misslyckats med ett avgörande moment, konstant förlänger byggtiden (om det inte sker extrabeställningar) låter det ju som att något är skevt..

men är du inte professionell (och inte ens då eftersom ingen kan allt) kanske du inte ska uttala dig som att det är kotym i hela världen att göra som du tror(?) att man ska göra utan lämna lite spelrum i dina uttalanden..
#53 - 1 juni 2012 10:58
Rapport från TS.

I onsdags stannade jag hemma tills tokskallen till entrepenör kom.

Vi satte oss ner mitt i röran och gick igenom läget. Och kunde med andra ord konstatera att
det var inte mycket från ursprungsofferten som har hållits av leverantören.

Så långt var vi överens.

Mitt bud till honom var att skiten skall vara färdigställt enligt specifikation senast nästa fredag,
inom den budgeten som vi hade kommit överens om.

Det kunde han inte lova. Och han hade ingen som helst vettig förklaring till det allmäna kaoset och
den försening som har uppkommit. Dvs det finns från hans sida inga förmildrande omständigheter.

I de fall där det är "försenat" matrial, så är det helt enkelt han som inte har beställt i god tid.

Etc

Etc

Så, mitt bud till honom var då att jag inte ser mig skyldig att uppfylla de ekonomiska bitarna.
Dvs i slutändan inte betala valda delar av slutfakturan.

Då gav han upp. Han reste på sig och sträckte fram handen, bad om ursäkt för allt, meddelade
att härmed så är allt avslutat, inget mer jobb från hans sida, inga mer pengar från min sida.

Hör till historien att jag hade placerat mobilen strategiskt så allt är inspelat med "HD-video".....

Sedan åkte jag på tjänsteresa, kom hem igår vid midnatt. Under onsdagen medans jag är på resandes
fot kontaktar jag golvläggare, eletriker, vvs'are, får dessa att komma hem till frugan under torsdag
kväll, glo på vad som skall göras.

Hör upp nu.

Totalt sett, allt j-a jobb som skall göras innan stommarna skall upp, rör sig om MAX 15 timmar.

Offerter med fast tid, fast pris, ramlade in under förmiddagen i min maillåda. Så teoretiskt så
skulle det kunna vara klart onsdag förmiddag om man börjar på måndag morgon.

Detta är på 3 gubbar.

Ursprungssnubben kunde inte klara av det på 10 arbetsdagar med 3-4 underhuggare,,,,,,,,

Så beställningar är lagda.

Det tråkiga i kråksången är:

1)
Golvläggaren är fullteknad i två veckor till, kan inte komma loss innan, och det är den springande knuten.
Golvet skall dit först innan resten skall dit.

2)
Det ser med andra ord ut som att det blir lådliv hela vägen fram till semestern.

.
#54 - 1 juni 2012 11:03
Wow, mardrömsscenario :S
#55 - 1 juni 2012 11:37

nu låter det ju som en väldigt arrogant attityd att föreslå till kunden att man ska lägga 10 000 på att köpa nya dörrar för att man gjort bort sig men man får tänka på att man bara får en sida av historien här.. men har de glömt/skitit i att täcka, misslyckats med ett avgörande moment, konstant förlänger byggtiden (om det inte sker extrabeställningar) låter det ju som att något är skevt..

tror jag sa det ovan att jag hade tagit referenser på snubben från ett antal olika ställen och de var
alla nöjda, vilket var en av parameterna för valet, särskilt när alla referenser sa att han höll sig till
både budget och tidtabell, +/- 10/15%. Vilket var mer än ok för min del.

Under resans gång mellan dessa referensers jobb, och mitt så verkar det som att han har tappat
i princip alla de gubbar han har haft tidigare. Och jag skulle kunna misstänka att hans rekrytering av
nya underhuggare inte var i världsklass.

Särskilt med tanke på den uppgivenhet han visade när vi gick igenom allt. Dvs han insåg själv att saker
och ting var allvarligt fel och att han har inga möjligheter att fixa till det så som det måste.

Därmed var det nog bara att ge upp för hans del.

Snabb genomgång från min sida, säger att jag "enbart" tappar tid. Budgeten kommer att hålla i slutändan.

Räknar dock inte in extra kostnader för att "bo i en låda", så som klart fler hämtmatsmåltider, extraordinära
åtgärder för att hålla mina små pojkar nöjda med livet. Samt en eventuell ombokningsavgift på campingar i
sommar om jag inte kommert iväg med husvagnen som planerat.

.
Christer5
#56 - 1 juni 2012 19:12
Det är mycket tråkigt att höra att det har strulat så för dig men det verkar som du har väldigt bra koll på saker och ting och hur det skall göras. Strongt av dig att ta så bra tag i allt som har strulat och med bra kontakter med nya hantverkare.

Annons