SUCK! Mina fiskar dör för mig HJÄLP

#1 - 30 oktober 2009 20:03
Snälla hjälp mig!
Har ett 350 liters akvarium som varit igång i ca 4 månader. Som mest hadde jag 40 kardinaltetra, 10 svarta tetror, 1 kampfisk hane 5 honor 1 par fjärilsceklider 20 svärdbarare och ett gäng räkor.
Allt gick bra tills för 2 veckor sedan när jag köpte 5 av svärdbärarna och fjärilsceklid paret.
Dagen efter dog 2 kampfisk honor, dagen efter det ännu en, sedan har de dött fiskar på löpande band. Totalt ca 15 st på två veckor.

Det konstiga är att det verkar inte drabba tetrorna, räkorna eller ett 10 tal svärdbärar yngel som jag har i en yngel tank. Slump?
Jag har gjort vatten byten, tillsatt salt, använt filter medel och till sist testat vattnet hos zoo affären med gott resultat (dock inte nitrit/nitrat).

Symptomen är tydlig men snabb: ena dagen verkar fisken som vanligt dagen efter har den bleknat lite och står mest still efter ett par timmar börjar den "flämta" kraftigt. Inom 12 timmar lägger den sig på rygg på botten men dör inte direkt utan verkar ha "kramp". Inom en timme dör den.

Jag ger snart upp min kampfisk hane samt 1 hona och några svärdbärare finns kvar men för en stund sen såg jag precis att en av svärdbärarna börjat flämta. [:-118]
Någon vänlig själ som har ett tips på vad som kan göras?
#2 - 2 november 2009 09:19
Testa för nitrit/nitrat också. Hör också med ditt vattenverk om de använder klorföreningar i någon form. Kolla också gärna kopparhalten i ditt vatten.
#3 - 2 november 2009 18:28
Åkte iväg och köpte lite tester och satte igång att "droppa".
Resultatet blev:

Surhet pH=7.3 :confused:
Nitrit NO2= <0.01 :d
Nitrat NO3= ca 3 (mellan 1 och 5) :confused:
Amoniak NH4= <0.05 :d
Koppar CU= <0.05 :d
Total hårdhet GH= 2 :(

Jag har inte lyckats få uppgifter på klor i vattenlednings vattnet men även om det är det, borde det inte försvinna någon dag efter vatten byte?
Snälla kan någon säga om ovanstående värden är okej?
Satte smilies efter vad jag tror.

Vattentemperaturen är tillbaka på 28 grader (30 under problemtiden) då jag bara har 2 svärdbärare kvar. Min sista kampfisk hona dog idag. Men konstigt nog inga tetror, räkor eller svärdbärar yngel ännu. De kvarvarande 2 svärdbärarna verkar inte påverkade men framtiden får utvisa.
Tacksam för minsta tips det känns som jag kört fast.
#4 - 2 november 2009 18:34
Du bör ta reda på ditt kH värde (karbonathårdhet) vilket egentligen det enda som är intressant! Vad har du för filter och hur ofta och hur rengör du det?
#5 - 2 november 2009 18:52
Det beror på vilka klortillsatser de har, om de har några.
Sök efter kloraminlistan härinne, så kanske du är med bland de posterna.

Det du beskriver låter misstänkt likt förgiftning. Har du förändrat något i akvariet?
#6 - 3 november 2009 19:05
Akvariet är ett standard Juwel hörn akvarium med inbyggt filter/pumphus men jag har dessutom en separat golvplacerad filterpump av en anledning som gör att jag tror att Jens misstanke om förgiftning kan vara riktig.

När jag startade akvariet gjorde jag ett jätte misstag, jag glömde tvätta och koka den finkorniga botten sanden. (hjärnsläpp)[:-48] Resultatet blev att vattnet blev extremt grumligt och eftersom allt övrigt verkade bra och de första fiskarn verkade må bra så köpte jag en extra filter pump för att få bort skräpet i vattnet.

När jag nu tänker på vilka fiskar som dör och vilka som lever så är mina tetror nästan aldrig på botten de tar maten från ytan och detsamma gäller ynglen som sitter i en yngel tank. Svärdbärarna och kampfiskarna däremot är/var mycket och grävde i sanden efter mat och det kanske kan vara orsaken till att de dog.

Vad tror ni kan det vara så och hur går man isåfall vidare måste man byta all sanden?

Annons