Snälla hjälp mig!
Har ett 350 liters akvarium som varit igång i ca 4 månader. Som mest hadde jag 40 kardinaltetra, 10 svarta tetror, 1 kampfisk hane 5 honor 1 par fjärilsceklider 20 svärdbarare och ett gäng räkor.
Allt gick bra tills för 2 veckor sedan när jag köpte 5 av svärdbärarna och fjärilsceklid paret.
Dagen efter dog 2 kampfisk honor, dagen efter det ännu en, sedan har de dött fiskar på löpande band. Totalt ca 15 st på två veckor.
Det konstiga är att det verkar inte drabba tetrorna, räkorna eller ett 10 tal svärdbärar yngel som jag har i en yngel tank. Slump?
Jag har gjort vatten byten, tillsatt salt, använt filter medel och till sist testat vattnet hos zoo affären med gott resultat (dock inte nitrit/nitrat).
Symptomen är tydlig men snabb: ena dagen verkar fisken som vanligt dagen efter har den bleknat lite och står mest still efter ett par timmar börjar den "flämta" kraftigt. Inom 12 timmar lägger den sig på rygg på botten men dör inte direkt utan verkar ha "kramp". Inom en timme dör den.
Jag ger snart upp min kampfisk hane samt 1 hona och några svärdbärare finns kvar men för en stund sen såg jag precis att en av svärdbärarna börjat flämta. [:-118]
Någon vänlig själ som har ett tips på vad som kan göras?