suddiga ögon på scalare...

#1 - 21 oktober 2005 07:41
Min scalare har fått grumliga ögon.. Min barber har varit framme idag för första gången oxå å nallat lite på den... Var på å nafsade på ögonen å lite på bröstfenorna... Så nu har den stackaren fått flytta till ett mindre akvarium i väntan på en annan lösning... Någon som vet vad detta kan bero på?? nån sjukdom eller beror det på naffsandet??
#2 - 22 oktober 2005 01:55
är det tigerbarber ?

sett beskrivningar på dom som "små sadistiska svin" och läst att dom tuggat i sej ögon för andra.
#3 - 22 oktober 2005 11:46
Antagligen är det nafsandet. Jag har egna erfarenheter att en del dominanta scalarer siktar på ögonen vid attacker på andra scalarer. Kan nog få problem om nafsandet fortsätter. Ögonen läker ut och blir klara om nafsandet upphör.
#4 - 22 oktober 2005 12:08
är det som en hinna över ögat så kanske det hjälper att byta 50% vatten höja tempen 2-3grader och i med salt kommer inte ihåg %satsen salt det funkade för mej

MVH
Mange
#5 - 22 oktober 2005 15:01
En Scalare kan vara något känslig för salt när man ser till dess "vilda" vatten den lever i.
0,3 % salt och 28-29 grader bör den klara i några dagar, det brukar "knäcka" den bakterie som ger en grå hinna på fiskarsögon.

Annons