Sugen att skaffa räkor, frågor om detta :)

#1 - 20 december 2009 22:16
Hejsan!

Är som rubriken antyder sugen på att skaffa lite färgglada räkor, typ crystal red eller liknande.
Nu undrar jag om dom ska få gå ensamma i ett 54 liters akvarium eller om jag kan ha dom i 100 liters med kardinaltetror och guldbarber (små fortfarande).
Har även apistogramma agassizii där i, men dessa funkar väl knappast eller? dom kan i så fall flyttas.
100 liters är igång nu och jag hade helst haft dom där i, men 54L kan startas upp om kombinationen med fiskarna inte funkar.
Har ingen som helst erfarenhet av räkor så tipsa gärna om allt möjligt.
Tack på förhand!
#2 - 21 december 2009 09:22
Svårt läge. Inte optimalt att skaffa räkor till ett nystartat kar. Lite känsliga mot det men belastas det inte mer än med just räkor så bör du inte få problem.

Har själv ett gäng med körsbärsräkor och crystals bland mina apistogrammor, dock är det kakaduor och de blir väl något mindre än dina. Här är det ingen fara. Ser dagligen räkor på 1cm gå efter botten utan att kakaduorna verkar bry sig.

Har kunnat ha vuxna räkor med fullvuxna gurami (mosaik och guld) men fick inte mycket räklingar då.

Det kommer krävas en hel del täta växter och sånt som skyddar räklingarna. Jag skulle inte jag stoppa ner dem bland fiskarna nu om det var köpta dyra räkor...
Skulle rikta in mig på odling i det mindre karet och sedan prova koppa över ett större gäng när det finns en buffert på räkor och samtidigt kunna ge dem en bra chans i nya karet.
#3 - 21 december 2009 13:23
Tackar för det svaret, det är nog kanske smart som du säger att starta i 54L akvariet, kan starta upp det med ett väl inkört filter och låta det gå ett tag innan jag köper räkor.
#4 - 21 december 2009 13:32
i med en liten rot som du kan fästa javamossa på, ett litet hörnfilter som du driver med luftpump. Jag skulle inte chansat på att ha räkorna tillsammans med dina fiskar. Bättre du startar upp ditt 54l kar. Svart bottengrus är väldigt snyggt tillsammans med räkor tycker jag iallafall med det är ju en smaksak.

Annons