Sugen på att prova diskus.

#1 - 14 januari 2010 10:45
Hej

Jag är relativ nybörjare med akvarium men jag är ändå sugen på att prova diskus, har läst på en del och de flesta rekommenderar att man inte annan fisk med diskusen medans andra har det utan problem. Det jag då undrar är om det skulle fungera med dessa kamrater i samma kar.

[FONT=Arial][SIZE=2]Praktbotia [/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2]5[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Scalare [/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2]2[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Silverhaj [/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2]4[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Eldstjärt [/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2]1[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Öronål [/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2]1[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Siamesisk algätare [/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2]5[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Mal [/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2]1[/SIZE][/FONT]

[FONT=Arial]// Tom[/FONT]
#2 - 14 januari 2010 10:50
Hej Tom,

Diskus fungerar allra bäst i ett akvarium där ett litet stim med diskus får vara huvudfisk. Man kan gärna komplettera med bottenfisk, Corydoras och L-malar samt ett stim med tetror. Skulle inte rekommendera dig att sätta diskus tillsammans med de fiskar du har idag.

Hur stort akvarium har du?
#3 - 14 januari 2010 10:54
Hej

Akvariet är på 375 liter. Vilka fiskar måste bort? Vilka kan sparas?
#4 - 14 januari 2010 10:59
[FONT=Arial]Praktbotia [SIZE=2]5[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Scalare [/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2]2 [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Öronål [/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2]1 (vet jag inget om)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]Bort... om du vill ha större chans att lyckas med diskus iaf.[/FONT]
[FONT=Arial]Sälj av de här fiskarna och köp 6-7 diskus i storlek ca 12cm.[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]Mal [SIZE=2]1 (vad är det för mal?)[/SIZE][/FONT]
#5 - 14 januari 2010 12:13
Ouscazz skrev:
[FONT=Arial]Praktbotia [SIZE=2]5[/SIZE][/FONT]

[FONT=Arial][SIZE=2]Scalare [/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2]2 [/SIZE][/FONT]

[FONT=Arial][SIZE=2]Öronål [/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2]1 (vet jag inget om)[/SIZE][/FONT]

[FONT=Arial]Bort... om du vill ha större chans att lyckas med diskus iaf.[/FONT]

[FONT=Arial]Sälj av de här fiskarna och köp 6-7 diskus i storlek ca 12cm.[/FONT]

[FONT=Arial]Mal [SIZE=2]1 (vad är det för mal?)[/SIZE][/FONT]

Vet inte namnet på malen, fick den med karet. Någon pleco tror jag, ca 25 cm. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=323&SOK=1 ser ut så, fast svart, det där är albino formen tror jag.

Scalare vill jag inte gärna ta bort, de andra går att flytta antar jag. Går det att stoppa i leopard danio som jag har i ett annat kar så kan någon av dessa få flytta dit.

// Tom
#6 - 14 januari 2010 12:37
Diskus och leoparddanior ska nog inte vara något problem men
hur stora är dina skalarer?
#7 - 14 januari 2010 12:40
Vet inget om leopard danio, men det är väl en asiatisk fisk? Jag är av den tjurskalliga tron att man inte ska blanda fisk från olika biotoper utan hålla sig så nära naturen som möjligt.

Visst, det kan funka med skalarer och diskus i samma kar men det är alltid med en viss risk för att diskusen ska få stryk, få för lite mat eller bli allmänt stressad. I synnerhet om man ska introducera diskus i ett kar där det redan finns etablerade skalarer. Båda arterna är revirhärdande och kan vara rätt tuffa mot ny fisk. Diskus är en förhållandevis tålig och robust fisk men är i allmänhet väldigt lättstressad. En stressad diskus blir lätt allvarligt sjuk, sen är eländet man läser om i många diskustrådar igång... I många fall, kanske till och med de flesta, beror eländet på att man inte ger sin diskus rätt förutsättningar för att trivas och må bra.

Att köpa en grupp diskus av bra klass och storlek innebär oftast en ganska stor ekonomisk investering och det är ytterligare en orsak till att tänka igenom sitt kar innan man far till diskushandlaren.

Nu skriver jag inte detta för att skrämma dig, tvärtom. Gör rätt från början så kommer du snart att upptäcka en alldeles fantastisk värld som enbart en diskusägare kan uppleva.
Bilagor:
#8 - 14 januari 2010 12:42
Plecon funkar men skitar ofta ner en massa vilket går stick i stäv med diskus som vill ha väldigt hög vattenkvalitet.
#9 - 15 januari 2010 08:31
Hej

Det är bra att jag får den infon som behövs för att lyckas. Mina scalarer är 6-7 cm, så de är inte så stora ännu men de är ett par och har lagt rom ett par ggr. Det är väl mest scalarerna som jag inte vill göra mig av med, resten känns som att det kvittar.

Vi får se hur jag gör om det dyker upp lite discus till bra pris i närheten av där jag bor, man är ju bra sugen på att prova.

Kan passa på att fråga om filtreringen medans jag är igång. Jag har enbart innerfilter nu, det kanske blir lite klent det med, jag har en fluval 4 och en Aquael UV 1000. Funderar på att göra en filterhörna av den ena, det borde ju fungera. Vad tror ni ?

// Tom
Bilagor:

Annons