Sugen på snäcklekare:)

#1 - 1 april 2007 17:14
Har gått och totalsnöat in mig på snäcklekare;)
Har lite funderingar på om jag kan ha såna, är väl i första hand multisar, som ju verkar vara en bra nybörjarfisk? har aldrig haft varken tangyanika eller malawi...

Har ett 45 liters som förmodligen blir tomt inom en viss framtid. Enligt artbeskrivningen så ska ett sånt kar funka?! hur pass stark cirkulation vill dom ha? Just nu sitter ett fluval1 i. För lite?
Om jag kan ha dessa (eller någon annan liknande art) så kommer jag bara ha dessa i karet, möjligen någon levande snäcka för renhållningen. (Funkar det med levande snäckor i mulitskar?) Så, hur många kan jag ha då?
Har hört att dom är ganska lättlekta. Har inga planer på att föda upp eller behålla alla yngel så dom får bli scalarmat. Eller är dom "Oaptitliga" för scalarer? Har hört att vissa ciklidyngel är väldigt taggiga och inte uppskattas som mat???

Ja det var väl lite startfrågor om just detta, visar det sig att det är fullt möjligt för mig att hålla dessa så kommer det givetvis mer frågor;)

/Hans
#2 - 1 april 2007 17:29
läs igenom denna tråden, http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=95410

där finns en massa svar och frågor. Sen om du har fler frågor kan du ställa dem i den tråden så har vi alla multis frågor samlade ;).

Säg gärna till när du "zappat" igenom den tråden, så kan jag ge dig en del goda råd inför ditt multis kar:D
#3 - 1 april 2007 17:33
JO har läst ganska mycket av den tråden;)
Känns dock lite taskigt att "ta över" den tråden helt eftersom jag kommer behöva mycket hjälp och goda råd så här i början. Därför gjorde jag en egen tråd;)

Så vad tror du/ni om mina förutsätningar?

/Hans
#4 - 1 april 2007 17:35
det gör inget om du "tar över tråden", jag var inte först med den tråden heller, å ändå skriver jag nästan bara i den tråden ;).
#5 - 1 april 2007 17:41
yeye skriver där då, får jag skäll för för mycket dumma frågor så skyller jag på dig;)

/Hans
#6 - 1 april 2007 17:42
men iaf, svar på dina frågor.

Multisar är bra nybörjar fiskar. Cirkulationen tror jag inte spelar någon större roll, har du en liten pump kan du ju köra den på max. Multisarna kmr ändå hålla sig ganska lågt i karet, mina är bara uppe när det är mat på G. (jag kör fullt ös på pump i båda mina kar). Snäckor funkar prima med multisar, vill du ha en snäcka som käkar alger är Zebra snäckan ett bra tips. Men i ett litet kar kmr det nog räcka med bara 1 snäcka, då dom tydligen kan svälta ihjäl om det inte finns tillräckligt med alger, så släng i den efter ett par veckor. Om dom passar bra som mat till andra fiskar har jag ingen aning om, tycker du hellre kanske kan fråga nån zoo butik om dom vill byta/köpa in dina yngel för en billig slant.
Du kan köra multisar i det karet, bara du börjar med en liten grupp. 2-4 stycken.

Skriv i andra tråden nu hehe ;). haj.

Annons