Sugkopparna lossnar

#1 - 12 september 2009 20:11
Sugkopparna till pumpen lossnar från kastycket på pumpen väldigt ofta så pumpen glider ner eller också blir den fritt flytande i karet och det är inte kul när vattnet sprutar ut över akvariekanten.

Kan man använda silicon och fästa dem på plats?
#2 - 12 september 2009 20:16
Visst, men då får du aldrig bort dessa igen;). Nä, jag skulle nog satsa en liten peng på att dina sugkoppar sett sista dagen på "bäst före datum" för ett tag sedan då de inte håller sig mjuka och funkar mer än något år...
#3 - 12 september 2009 20:19
Sugpropparna hårdnar efter ett tag så då kan det vara dags att köpa nya. Men testa att skrapa rutan noga från alger.
Vi testade det en gång och även om vi inte såg några alger innan sitter den mycket bättre. Så nu har jag som vana att då och då vid VB ta algskrapan och skrapa lite bakom. Då sitter den kvar :)

Silikon är ju inte att rekommendera då den dagen du kanske ska byta pump eller liknande inte får bort den så lätt.

Edit, missförstod trådskaparen..
#4 - 12 september 2009 20:23
gickan_87 skrev:
Sugkopparna till pumpen lossnar från kastycket på pumpen väldigt ofta så pumpen glider ner eller också blir den fritt flytande i karet och det är inte kul när vattnet sprutar ut över akvariekanten.

Kan man använda silicon och fästa dem på plats?

Om jag fattade det rätt så lossnar sugkopparna inte från glaset, utan från pumpen? Vad är det för pump?
#5 - 12 september 2009 20:24
Ta loss en av sugpropparna och ta med till butiken. Jag tippar oxå på för torra eller dåliga proppar ;)
#6 - 12 september 2009 20:56
åheim skrev:
Om jag fattade det rätt så lossnar sugkopparna inte från glaset, utan från pumpen? Vad är det för pump?

Precis, lite dåligt förklarat av mig. Aquael´s UNI filter 750.
#7 - 12 september 2009 21:07
gickan_87 skrev:
Precis, lite dåligt förklarat av mig. Aquael´s UNI filter 750.
Men hur kan dem lossna från fästplattan... man trycker dit sugkopparna och vrider dem ett kvarts varv sen kan de ju omöjligt lossna från plattan av sig självt!
#8 - 12 september 2009 21:08
Vrider? det är något jag missat [:o] Trycker bara dit dem. Då är det problemet löst! :p
#9 - 12 september 2009 21:10
gickan_87 skrev:
Vrider? det är något jag missat. Trycker bara dit dem. Då är det problemet löst!
Ja se tjejer:D:p
#10 - 12 september 2009 21:11
Jamen man kan ju inte vara bra på allt ;) :D
#11 - 12 september 2009 21:16
Haha... :p
#12 - 12 september 2009 21:29
har faktiskt haft detta problem med dom övre sugpropparna på en kina-importerad pump så den hängde ner och virvlade upp all sand, inga vridbara sugproppar, men sekundlim funkar bra till sånt :)
#13 - 13 september 2009 09:24
Min lösning var att köpa en modell större MagFloat algmagnet och limma den på pumpen.
Mycket enkel lösning o pumpen sitter där den skall, vill man göra de med tjockare glas så behövs nog kraftigare magneter.
Tunze/Seio o andra som tillverkar stream pumpar har magneter för detta syfte och dom håller garanterat(akta fingrarna bara).

Konstigt att denhär lösningen inte börjats användas på sötvattensidan, förvisso kostar de lite mer o man får alldrig sälja fler reservdels sugkoppar;)

//NiXoN
#14 - 13 september 2009 10:32
Jamen, det var ju smart... det ska jag testa :p.
#15 - 13 september 2009 15:03
NiXoN skrev:
Min lösning var att köpa en modell större MagFloat algmagnet och limma den på pumpen.

Mycket enkel lösning o pumpen sitter där den skall, vill man göra de med tjockare glas så behövs nog kraftigare magneter.

Tunze/Seio o andra som tillverkar stream pumpar har magneter för detta syfte och dom håller garanterat(akta fingrarna bara).

Konstigt att denhär lösningen inte börjats användas på sötvattensidan, förvisso kostar de lite mer o man får alldrig sälja fler reservdels sugkoppar;)

//NiXoN
funkar bra med magneter men skulle pumpen glida ner så sätter man en gummisnodd runt magneten på utsidan så glider den inte;)
#16 - 16 september 2009 02:49
Varför inte prova att silikona fast den i akvariet, det är ju inga omöjligheter att skära loss fästet och skrapa rent från silikon om man ångrar sig?
du behöver ju inte vräka på för jäkla mycket kankse.

Annons