Sugproppar på akvariepumpar

#1 - 15 december 2004 13:15
Hej,

Jag har ett problem, har två mindre pumpar till två små akvarier som jag inte använt på ett tag. Nu har jag startat upp dom igen och det är fullständigt omöjligt att få pumparna att sitta kvar mot akvarieglaset. De var dåliga förut men nu är det stört omöjligt... Några tips om vad man kan göra? Köpa nytt eller? Har en Stor Fluval pump och den har alltid suttit perfekt enda sedan första början...

MVH
/Jens
#2 - 15 december 2004 13:25
Kika in på någon sida som säljer akvarietillbehör, de har oftast sugkoppar till salu löst eller i typ 2-4 pack.

Trevliga nätbutiker:

http://www.pwss.nu
http://www.akvarielagunen.se

Sök och du skall finna! :D
#3 - 15 december 2004 13:26
Gummit har nog blivit gammalt och hårt.

Nya sugproppar är nog inte särskilt dyra.
#4 - 15 december 2004 20:23
Allright. Tar med mig de gamla och uppsöker min lokala zooaffär då. Tack för hjälpen! Var så förbannad att jag var på G att köpa nya pumpar istället... :)

MVH
/Jens
#5 - 15 december 2004 21:32
Testa med att gå till en stormarknad eller så istället. Sugproppar på en akvariebutik är ofta rätt många hundra procent dyrare än vad de borde behöva vara. Förvisso kanske du får modifiera dem lite för att de skall passa, men det finns pengar att spara.
#6 - 15 december 2004 22:01
Jag vet inget märke som har bra sugproppar, bara mer eller mindre dåliga ;)
Har funderat på varför inget märke använder magneter för att hålla fast filtren/pumparna, de kanske tappar dragningskraften med tiden ?
#7 - 15 december 2004 22:05
prova med att lägga dem i kokandevatten det brukar funka.
#8 - 15 december 2004 22:22
I min lokala affär kostar 4 proppar 40kr, kan vara värt och slippa stula en massa för att tjäna de pengarana.
#9 - 15 december 2004 22:36
antar att du testat & skållat dom (varmt vatten) ? som nya igen=
#10 - 16 december 2004 06:04
Hej,

Jag visste faktiskt inte att det funkade att lägga dom i varmt vatten :) Det ska jag testa idag. MAn blir ju smått vansinnig när man måste försöka tejpa fast strömkabeln från pumpen på akvariekanten för att inte den ska falla som en sten så fort man får därifrån... Kan tilläggas att jag har fin Biltema sand och det är ingen höjdare när pumpen hamnar liggande på botten... Suger i sig all sand den får tag i :)

MVH
/Jens

Annons