Jag tänkte bygga en sump och undrar om någon byggt en tidigare så man kan få lite tips.
Jag tänkte bygga med lock så att det inte kan rinna över. Och köra med en cirkulationspump nere i sumpen.
du kan ju kolla på www.saltvattenguiden.se
varenda akvarium där har nästan ett sumpkar.
du kan ju kolla hur dom har byggt. men då är det ju nästan alltid borrat i botten på huvudkaret, sen drar man pvc rör ner till sumpen.
smidigare blir det ju men (men det är roligare att bygga en själv hehe).
Dyrare blir det eftersom ett filter på ca 600-900 l/h inte är det allra billigaste.
Eller tycker du att det blir för mycket cirkulation i vattnet eftersom jag ska ha det till mitt 200l kar?
ja köpte mitt fluval 404 nytt för 895kr på herkules.. den pumpar 1300l/h och ett sånt stort behöver inte du.. skulle funka med ett fluval 304 kanske.. och dom lär ju inte va dyrare. och det går o strypa flödet på dom så du kan justera till en lagom mängd.
nej inte mitt i alla fall. hör det inte alls.. men det är olika från filter till filter har jag förstått de som.
dock är det ganska dåliga slangar som följer med så dom bytte ja ut med en gång.
okej men då vore ju det en tanke annars så har jag hittat en annan sida med filter som jag har funderat på dessa är från Am-top om det säger dig något.
Ja det stämmer.
jag har ju just nu ett eheim som pumpar 440l/h men jag tyckte det var för lite. + att jag har haft dålig inkomst eftersom jag precis fått jobb sen jag slutade skolan så jag har kört endast med filtervadd hehe (du får lov att skälla på mig ;) )
hehe nej då.. vadd är bättre än ingenting men... tar ju bort mycke partiklar som finns i vattnet men man får ju byta ut vadden typ 1-2 ggr i veckan eller så. sen sätter de väl sig inte så mycke nyttobakterier i vadden.
men vad ska man göra när man har ont om pengar,, ja vet hur det är.
Ja det är inte lätt att vara fattig hehe ;)
Men det blir det ändring på nu :) .
Vet du vilka sorters filtermaterial som är bra att använda? + vilken ordning som skall ligga? ;)'
köper du fluval följer det med filtermaterial.. i botten är det påsar med kol i som man ska byta ut efter ett par veckor till tex. filtermatta.. sedan i korgarna högst upp är det makaroner.
sedan finns det ju även biobollar som man kan ha i och sassa andra saker..
ja ska byta ut kolen mot filtermatta har ja tänkt men det är dyrt.. kostar 700kr kvadraten.