Sump eller påfyllningskar

#1 - 19 december 2007 09:06
Hej!
Nu efterlyser jag lite råd från er lite varma i kläderna gällande saltburkar.
Fick tag på ett kubakvarium idag på 45x45x45.

[ATTACH]9339[/ATTACH]

Så nu är frågan! Skall jag bygga en sump eller skall jag använda det till osmosvatten för automatisk påfyllning.

Om jag nu väljer sump, så efterlyser jag råd om hur jag bygger inne i sumpen med kammare. Jag vill inte borra i huvudkaret, utan då får det bli en owerflowbox i karet.
Det blir väl då rör ner till sumpen samt retur rör och pump tillbaka till karet.
Kanske bara använda detta kar till att ha skummaren i så kommer den bort från huvudkaret.
Tips, Råd, mm mottages gärna.
#2 - 19 december 2007 09:57
Använd den som den är till sump. I med returen i ena hörnet och ha skummaren inlopp där så den tar hand om merparten av ytvattnet. Sen en retur pump i andra ändan. Det blir så pilligt att få till det med bra fack i ett så litet kar, ja i mitt tycke då. Kolla på min sump(på min zoon) det är inte mkt plats över till ngt i den efter det att jag fick i mina glasskivor. Det är lätt att få vibrationer då pumparna knappt går ner mellan skivorna i respektive fack/kammare.
Sen funkar det ju att göra det. Allt går om man bara vill. Frågan är vad man vill åstakomma med det. Å om det gör ngn nytta....
#3 - 19 december 2007 10:18
Gör den till sump. På min akvarieblogg finns en del nyligen skrivna inlägg som kan hjälpa dig igång med tankarna om användningsområden för en sump...
#4 - 19 december 2007 10:44
Min sump är bara på 50 liter denhär vore nästan dubbelt så stor, så varför inte.
Trevligt att få bort lite teknik från karet, samt lite extra volym.
Jag föreslår att du kollar på överriningsboxarna med dubbla rör ner, lite säkrare. Det finns varianter där du kopplar in en pumps difusor för att undvika bublor i boxens böj, ytterligare en detalj som kan öka driftsäkerhet.
Jag har inga mellanväggar i sumpen, det vore dock önskvärt vid röret ner pga alla bubblor som bildas.

Lite belysning så kan du ha macroalger i supen för att absorbera fosfat, sen kan du ympa in tigrerpods som levande foder till fiskarna(dom kan leva i sumpen med macroalgerna).

//NiXoN
#5 - 19 december 2007 12:52
Tack

Tack för förslagen, skall titta lite på era sidor hur ni gjort. Skall nu testa burken i badrummet så den inte läcker vatten.:)
#6 - 19 december 2007 16:37
Rör till sumpbygge

Var köper jag rör och kranar mm till mitt sumpbygge?
Tips!:confused:
#7 - 19 december 2007 17:34
Jag lade upp mina samlade PVC-länkar på Akvariewiki'n.
#8 - 19 december 2007 20:00
Tack:D
#9 - 19 december 2007 20:46
sump

Lite funderingar om sump och flöden.
Gällande flöden till och från sump, styrs detta med kranar?
Har tittat lite på denna ytavrinnaren
[ATTACH]9357[/ATTACH]

Från denna ner i sumpen.
Sedan sätta skummaren i sumpen
Returpump från sumpen till karet.
Leda vattnet i pvc rör.

På detta vis får jag en ytavrinning samt får bort skummaren från karet.

Vägledning och tips mottages gärna
#10 - 21 december 2007 10:19
Overflowbox

Tunze
Erfarenheter av denna någon?
Lite problem med Juwel karen och deras kant och vattenlinjemarkering, blir tajt, då Tunze vill ha 80mm ner till vattenlinjen.
[ATTACH]9366[/ATTACH]

Deltec
Står inget om vattenlinje, någon som har erfarenhet av denna box?
[ATTACH]9367[/ATTACH]

Aqua Medic
Står inte heller någon om vattenlinjens minimum, Någon som testat denna?
[ATTACH]9368[/ATTACH]

Kommentarer och erfarenheter mottages gärna om dessa boxar.
#11 - 21 december 2007 22:06
Har tyvärr ingen erfarenhet av ngn av dessa boxar du hävisar till. Men en tanke, eller snarare fråga som dyker upp i mitt lilla huvud är till deltecs box(ja även andra).
Vad är det som stoppar från att lägga ngt emellan för att "höja" vatten nivån till det du vill ha? Säg 3-4 cm i stället för de 8 som de hänvisar till. Det är ju hur enkelt som helst att lägga en kloss el dyl för att höja själva boxen.

Å det finns säkert en annledning till att de hänvisar till angivna mått.

Som sagt jag har ingen erfarenhet av dessa boxarna du hänvisar till......

....men det hindrar inte mitt lilla huvud till att finna lösningar på det hela iaf.
#12 - 22 december 2007 07:25
Grejen är att jag har ett Juwelkar med den berömda kanten. Boxens ytavrinning når knappt ner till vattenytan, då man har vattnet precis i vid vattenlinjemarkeringen.
#13 - 23 december 2007 11:39
kolla upp måtten innan du shopar den som kan funka.. eller får man bygga en egen.. dom är ju inte gratis direkt..
#14 - 23 december 2007 15:10
Jag kommer att bygga en ytavrinning inne i karet, ritningen är klar och skall lämnas till glasmästaren. Ytavrinningskam är beställt.

Annons