Sun-glo lysrör?

#1 - 12 januari 2008 15:44
Jag startade om mitt kar på 200L för lite mer än en vecka sedan och köpte samtidigt nya lysrör, tre stycken Sun-glo lysrör på 30 w vardera.

Jag har hört på forumet att många inte gillar dessa och
jag vill väldigt gärna veta vad som är bra/dåligt med dessa?
#2 - 12 januari 2008 15:47
Själv tycker jag de ger ett lite murrigt ljus, bara. Men smaken är som... :)
#3 - 12 januari 2008 16:37
jag tycker de ger ett för gult sken, men smaken är ju som baken ;)
#4 - 12 januari 2008 16:41
Jag har mest Sun-glorör i mina kar, de ber ett lite gulare ljus men mina växter trivs väldigt bra med det.
#5 - 12 januari 2008 16:52
Är det bara ljuset som inte är snyggt alltså?

Själv tycker jag det funkar ganska fint till min sand och mina rötter i karet, det ser lite "småmysigt" ut när det ger karet lite gul ton faktiskt. Visst tycker jag det finns många lysrör som ger snyggare ljus, men jag tycker att Sun-glo är helt okej utseendemässigt.

Hur är de för växterna?
#6 - 12 januari 2008 16:53
Sonja skrev:
Jag har mest Sun-glorör i mina kar, de ber ett lite gulare ljus men mina växter trivs väldigt bra med det.

Om växterna trivs i det så ska jag nog behålla dem :)
#7 - 12 januari 2008 17:05
Det beror nog på vilka växter man har, vilka krav dom har. Jag har mest olika Cryptocoryner, Anubias och olika vallisnerior, samt olika flytväxter. Hos mig trivs dom växterna bra och algerna verkar inte gynnas så mycket.
#8 - 12 januari 2008 17:31
Sonja skrev:
Det beror nog på vilka växter man har, vilka krav dom har. Jag har mest olika Cryptocoryner, Anubias och olika vallisnerior, samt olika flytväxter. Hos mig trivs dom växterna bra och algerna verkar inte gynnas så mycket.

Jag har ingen jättekoll på mina växters ljuskrav, men jag har Hemianthus Callitrichoides, Hygrophila Polysperma, Spikblad & Vallisneria i karet.

Vet du/någon om de klarar sig på det ljus jag har?
#9 - 12 januari 2008 17:45
Om du har rötter som färgar vattnet, så bättrar Sun-Glo på det lite grann.
Nackdelen är väl att fiskarnas färger inte riktigt kommer till sin rätt i det gula ljuset. De pärlemoraktiga fläckar som vissa ciklider har syns bra, så klart, men den övriga färgåtergivningen är väl lite sisådär.
Även växternas färger blir lite gulare, men dom växer så det knakar (Microsorum pteropus, Sagittaria, Anubias och vallisneria).
#10 - 12 januari 2008 20:25
Själv så gillar jag power-glo, men det är en smaksak.
#11 - 12 januari 2008 21:33
Det finns ju en liten poäng med att jag köpte mina lysrör för bara någon vecka sedan, så jag tänkte inte byta ut allihopa bara så där [:-100]
#12 - 13 januari 2008 12:18
av dom lysrör jag testat så har sun-glo den absolut kortaste livstiden, den gick nog precis ett år.

mina aquarell går och går och går.. (snart 3 år)
#13 - 13 januari 2008 15:11
Jag är lovad ett större kar nästa höst från mina föräldrar, så de behöver egentligen bara funka 9-10 månader, men det klart, deras effekt avtar ju också..
#14 - 14 januari 2008 17:34
Har för mig att alla rör är slut efter 1 år?
#15 - 15 januari 2008 18:16
Jo jag tycker att det ger ett varmare ljus från sun-glo. men jag har ett power-glo och ett veg-glo (eller vad det nu heter) båda ger lite kall och vit belysning. jag köpte först ett sun-glo och testade pga att jag ville ha varma färger. fiskarna blir snyggare i power-glo men det är ju bara för ögats skull. så länge du har ett för växterna så är det ingen fara, fiskarna bryr sig inte så mycket, men vi människor gör.

Annons