Sunkig zoo-affär

#1 - 25 augusti 2010 17:53
[SIZE=4]Akvarierna i min lokala zoo-affär är väldigt sunkiga; det växer bruna alger på glaset, en enorm fengädda bor i ett väldigt litet akvarium och vissa fiskarter ser luddiga ut då fjällen lossnat. Jag känner mig inte speciellt sugen på att handla där.[/SIZE]

[SIZE=4]Det hade ju varit lätt att bojkotta affären, men närmaste zoo-butik med skapligt sortiment ligger två timmars tågresa härifrån, [/SIZE][SIZE=4]och affären skulle kanske kunna bli bra, trots allt...:confused:[/SIZE]

[SIZE=4]Vore tacksam över förslag på lite mer konstruktiv kritik som jag kunde ge butiken, så fiskarna mår bätte och att jag slipper dra till Gävle bara för att handla fisk :p [/SIZE]
#2 - 25 augusti 2010 17:58
Varför inte bara säga att karen ser usla ut, och att folk kommer att sluta handla där om det inte blir bättring?
Att komma med konstruktiv kritik är svårt om man inte sett det IRL...
#3 - 25 augusti 2010 18:16
Vart bor du? Har nämligen 1 mil tågresa till Gävle serru. Kan tänka mig att du bor i söderhamn/hudik där zooaffärerna är riktigt skit. Stämmer det?
#4 - 25 augusti 2010 18:17
Jo, jag kan ju alltid prova med att säga att det ser hemskt ut, men ärligt talat tror jag inte att folk kommer sluta handla där, trots att akvarierna ser förjävliga ut. Butiken "försörjer" ett för stort geografiskt område för det,
#5 - 25 augusti 2010 18:21
Färila, så den absolut närmaste zooaffären (förutom den sunkiga) finns i Bollnäs. Där är det visserligen välskött men sortimentet är väldigt litet.
#6 - 26 augusti 2010 08:35
Söders Zoo i Gävle, där Thomas huserar, är annars en mycket bra butik. :)
#7 - 26 augusti 2010 13:19
Jo, Söders Zoo är väldigt bra, men eftersom jag bor i en byhåla ute i skogen tror jag inte att det är så bra för fiskarna att vistas i en plastpåse så många timmar som resan tar.

Det optimala hade varit om butiken här varit fräsch, så jag ska samla lite mod och säga att fiskarna ser sjuka ut.
#8 - 26 augusti 2010 13:30
Med tanke på att man kan frakta fisk i påsar från Sydamerika och Asien till butikerna här så ska du nog kunna ta hem fisken i bilen, se bara till att ha mycket luft i påsen och att tempen är stabil. Har du jätte långt kanske det går att lösa så man kan fylla påsarna med syrgas som man gör under riktigt långa transporter? :)
#9 - 26 augusti 2010 14:28
Oh, jag visste inte att det fanns en akvarieaffär i Färila.. Jo söderns är ju bra, har en del fiskar hemma. Dock så försöker dom alltid lura på en vissa fiskar när man är där.

Säg till att du ska åka lång så att de kanske paketerar fisken singular i stora påsar.
#10 - 26 augusti 2010 15:42
Resan är inga problem för fiskarna om det inte blir för varmt/kallt. Om du är ute efter en speciell fisk är det ju bara att ringa till Thomas eller Peter så vet dom om det finns hemma. Annars tar de nog hem det du vill ha. Det är det bästa med Söder Zoo, de jobbar mot de flesta leverantörerna å väljer ut det bästa från dem ;) Köper 99% av mina akvarierelaterade saker/fiskar där :)
Annars så finns det i värsta fall 3st till affärer i Valbo....
#11 - 27 augusti 2010 07:29
Okej, det var ju bra i alla fall. Frakten skulle ta 2,5 timme så jag tror att det går bra utan syrgas :)
#12 - 27 augusti 2010 07:32
Oh, jag visste inte att det fanns en akvarieaffär i Färila.. Jo söderns är ju bra, har en del fiskar hemma. Dock så försöker dom alltid lura på en vissa fiskar när man är där.

Säg till att du ska åka lång så att de kanske paketerar fisken singular i stora påsar.

Eller ja, det finns ingen zooaffär i Färila utan i Ljusdal, men det är bara 1 ½ mil emellan. Jo, har hört det, men så är det ju på de flesta affärer tyvärr. Man måste vara noga så att man inte får med sig "fel" firre hem.
#13 - 27 augusti 2010 12:19

Hehe, Tomas "lurade" på mej några malawis för många år sedan, när jag bodde i Gävle. Det var det bästa "lur" jag varit med om, nu har jag 540 liter malawis! :D
#14 - 28 augusti 2010 19:18
Resan är inga problem för fiskarna om det inte blir för varmt/kallt.

Ett tips om du ska transportera fisk lite längre sträckor är att lägga fiskpåsarna i en hård kylväska. Fördelarna med detta är dels att det blir mörkt och fiskarna håller sig lugnare samt att de håller värmen. Glöm inte bort att låta kylväskorna stå i rumstemperatur en stund innan så de håller en bra temperatur.
#15 - 28 augusti 2010 23:51
Är glad över att bo i Stockholm när man läser sånt här....
Stockholm må ha sina nackdelar, men är de något vi inte saknar så är de butiker :D
#16 - 29 augusti 2010 00:01
Bor i Borås, och har 5 minuter på motorvägen till Falskogs akvariebutik :-)
#17 - 29 augusti 2010 10:26
pix skrev:
Okej, det var ju bra i alla fall. Frakten skulle ta 2,5 timme så jag tror att det går bra utan syrgas :)

själv har jag fraktat fiskar på tåget flera gånger per år (med ''vanlig''packning dvs påsar), från skåne till södra Vg, resan tar beroende på tåg-förbindelser ca 3-5timmar. än har ingen fisk dött av det.
#18 - 29 augusti 2010 12:19
har också fraktat fisk väldigt långt och väldigt länge.

En gång var det sthlm en timme från mej med tåg...
Mitt i vintern, 14 minus. Och alla vet ju att tågen funkar otroligt bra på vintern:p
Så en timme borde dom klara.
tåget stannade såklart och alla var tvungna att gå av. alla affärer var stängda och denna station var utan "väntrum"
så man kunde inte värma sej nånstans.
Och jag stod där och frös tårna av mej, och var fruktansvärt orolig hur mina fiskar skulle klara sej.
efter 5 timmar kom jag hem:O FEM TIMMAR i 14 minus, fiskarna mådde bra:)

Men visst är det jobbigt att åka längre, det hade ju varit praktiskt om affären låg nära.
Men för fisken spelar det ingen roll om det tar 15 min eller 5 timmar.

Det bästa är att säga till i affärn. så som dy tycker om den.
Eller komma med synpunkter som kan ändras.

Eller anmäl dom. det gjorde jag och en kollega med en matbutik i närheten.
Dom hade alltid utgången gammal mat:O
antingen får dom klappa igen eller rusta upp sej. bättre med en igenklappad affär än så det är nu...
#19 - 29 augusti 2010 15:45
KORSARKOFF skrev:
Bor i Borås, och har 5 minuter på motorvägen till Falskogs akvariebutik :-)

var där idag :) gillar hans butik, men lite skitigt och en del döda fisk denna gången, det var det inte förra gången jag var där :/
ska bli roligt när han expanderar :)

Annons