Sunset platy, röda fläckar, några döda

#1 - 29 mars 2009 17:29
Hej!

De senaste månaderna har flera av våra sunset platy dött.
Det som sker är följande:
Nästan alltid bara en fisk som drabbas åt gången. Man ser att den är "slö" och ser hängig ut, hela bakänden på fisken slokar nästan. Den håller sig nere vid botten och är väldigt slö hela tiden, men när det är tex mat så simmar den upp och äter, och rör sig då lika piggt som de andra fiskarna. Det här håller i sig i upp till en vecka, sen blir den slöare och dör.

Jag har märkt att de döda fiskarna haft en eller ett par röda fläckar, ser nästan ut som små blödningar, typ blåmärke fast rött, en eller två mm i diameter.
Nu har jag också sett att flera av de pigga "friska" fiskarna har fått dessa prickar, men det verkar inte som att alla blir sjuka.

En tanke jag haft, eftersom jag tycker att fläckarna nästan ser ut som blödningar är att det är någon annan fisk som orsakar det.
I akvariet finns förutom sunset platy även:
dalmatiner platy
koppartetra
pandamalar
denisonian barb

Alla de andra fiskarna är pigga och krya. Om det här påverkar dalmatiner platysarna vet jag inte, de har vi bara haft några veckor. Problemen började för några månader sedan, altså innan dalmatinerna kom, så det är inget de har haft med sig.
#2 - 29 mars 2009 17:51
hm,,, det är nog ingen annan fisk som orsakat prickarna i alla fall... Låter som en sjukdom/bakterie.
#3 - 29 mars 2009 19:03
Här är en bild på det senaste offret, med röd fläck.
http://img14.imageshack.us/my.php?image=imgp1261y.jpg
#4 - 1 april 2009 17:57
Bump!

Någon som vet vad det är, eller har några förslag på vad jag kan/bör göra?

Annons