SUUUUCKKKK !! Hjälp med pump.

#1 - 26 november 2007 11:51
Hej Alla !

Tänkte dra igång mitt 222 liters i helgen som kommer.

Tänkte bygga upp hela (egenbygge) innerfiltret i veckan.

Men har idag fått reda på att leveransen av cirk pumpen från internetbutiken
är "kraftigt försenad".

Vad gör man ?

Har en gammal pump som har suttit i mitt 60 liters.

Är det ens lönt att fundera på att stoppa ner den och få en mer eller mindre halvtaskig cirkulation i karet fram tills den riktiga pumpen kommer ??

Eller är det bara att bita i det riktigt sura äpplet och lägga ner uppstarten tills dess att man får tag i en pump som fungerar ?? + täta täta täta vattenbyten kanske ??

Vilket skulle vara ganska förödande för de yngel som går i det totalt överbefokade 60 liters karet.......
#2 - 26 november 2007 11:55
Kraftigt försenad kan ju innebära månader, så om du verkligen är sugen på att dra igång karet med den "riktiga" pumpen skulle jag personligen avbeställt den och köpt över disk istället.
Att köra igång med för klen pump funkar säkert för stunden, och med lite tätare vattenbyten så kommer det att funka ett tag iaf;).
#3 - 26 november 2007 12:03
hmmm...i min värld så är 2-3 veckor kraftigt försenad.
Särskilt när man har andra (fiskarna) som är beroende av leveransen.

frågan är egentligen, går det att "cykla" in ett kar med alla goda bakterier,
med en egentligen alldeles för liten pump ?

Eller är det så att man spär bara ut uppkomsten av nitrit över längre tid ?
#4 - 26 november 2007 12:05
Pump och filter och sånt är klart överreklarmerat!
Jag har ett 144 liters med blandade firrar med ett pyttelitet filter. Igår när jag gjorde rent så upptäckte jag att filtret varit avstängt sedan jag senast gjorde rent det, ca 1 månad. Fiskarna verkar dock inte ha brytt sig.
Om man inte har firrar som skitar ned en massa så behöver man egentligen inget filter. Man kan behöva en luftsten för att få lite rörelse på vattenytan, men mina växter verkar lösa det problemet, dom växer upp över vattenytan och jag antar att det förhindrar det där läskiga ytskiktet som man kan få ibland. Växterna växer för övrigt så det knakar, igår rensade jag ut en hel hink med växter och då har jag bara några få snabbväxande arter.

Mvh Ubjs
#5 - 26 november 2007 12:07
Det beror nog väldigt mycket på vad det är för fisk och hur många som ska i karet.
Förr körde man 100 liters kar utan problem med luftpump och en trekantig plastmojäng med filtervadd som förde oväsen och då gick det bra. Men som sagt, kolla hur lång leveransen är på pumpen så den kommer under denna sidan nyår;).
Du har inga bekanta som har akvarium och du kan låna pump från?
#6 - 26 november 2007 12:13
funderar på att byta pump till en de har hemma....extrakostnad på 100.- kan kanske vara värt det....:(
#7 - 26 november 2007 12:52
ubjs skrev:

Jag har ett 144 liters med blandade firrar med ett pyttelitet filter. Igår när jag gjorde rent så upptäckte jag att filtret varit avstängt sedan jag senast gjorde rent det, ca 1 månad. Fiskarna verkar dock inte ha brytt sig.

Om man inte har firrar som skitar ned en massa så behöver man egentligen inget filter. Man kan behöva en luftsten för att få lite rörelse på vattenytan, men mina växter verkar lösa det problemet, dom växer upp över vattenytan och jag antar att det förhindrar det där läskiga ytskiktet som man kan få ibland. Växterna växer för övrigt så det knakar, igår rensade jag ut en hel hink med växter och då har jag bara några få snabbväxande arter.

Mvh Ubjs
ärligt talat så verkar inte du heller bry dig om du under 1 månad inte lägger märke till att pumpen inte är på! Fördelarna man får när man använder sig av en effektiv filtrering och god cirkulation går inte att bortse ifrån och som du beskriver din skötsel är väl knappast något att rekommendera!
#8 - 26 november 2007 12:54
ubjs skrev:

Mvh Ubjs

märkligt....kan inte läsa detta inlägg...har nog ett för kraftigt filter framför mina ögon.....
#9 - 26 november 2007 13:29
Byter man bara en del vatten varje vecka så funkar det utmärkt. Mitt filter är pyttelitet och man ser faktiskt inte om det är igång eller inte eftersom växtligheten är så tät så man inte ser filtret. Jag tycker det är lagom att göra rent det en gång i månaden. Nu ska jag ju erkänna att kopparbarberna nog skulle gilla lite mer fart i burken men scalarerna gör det ju inte. Metallpansarmalarna bryr sig inte och jag har inte märkt någon skillnad på dom gröna bågcikliderna heller.
Man bör tänka på att alla fiskar inte simmar i strömmande vatten, många lever i nästan stillastående vatten med mycket lågt vattenstånd. Visst skiljer det ändå enormt i och med våra pyttesmå vattenvolymer. Något vi försöker hjälpa upp med täta vatten byten och inte för mycket fisk i akvariet.

Jag vet att jag svär i kyrkan men alla firrar gillar inte starkt strömmande vatten och kör man med filter som punpar 1000 liter i timman i 100 liter vatten, då mår dom helt enkelt inte bra.

Mvh Ubjs
#10 - 26 november 2007 13:37
men man kan åstadkomma god cirkulation utan att det blir för strömmt tex. genom att ha stora utblås men sen behöver man inte överdriva effekten på pumpen utan 3x akvarievolymen är fullt tillräcklig och detta orsakar inget strömmt vatten! filtervolymen är också en avgörande faktor! När det handlar om pansarmal så lever de i strömmt vatten och det är viktigt att botten hålls ren av strömmen annars bildas det bakteriehärdar i bottenslammet som gör att de insjuknar i olika infektioner!
#11 - 26 november 2007 14:22
jag tycker du ska sätta igång akvariet med gamla filtret, så gjorde jag när jag startade mina 450 l akvarier.. ta det lungt med fiskarna bara, inte alla på en gång. om du däremot måste sätta ner alla firrar på en gång kanske det är bäst att du köper pumpen i akvarieaffären (fast även då måste du ju ta det lugnt med fiskarna eftersom det nya filtret inte är inkört..)
#12 - 26 november 2007 22:22
Kensa skrev:
funderar på att byta pump till en de har hemma....extrakostnad på 100.- kan kanske vara värt det....:(

Det låter som en mycket bra idé;) så du kommer igång med karet inom en snar framtid.
#13 - 29 november 2007 07:27
har nu bytt internetleverantör.
får pumpen idag eller imorgon.
#14 - 29 november 2007 09:42
Se där ja, då vet jag vad du ska göra till helgen;)! Nästan så att man blir lite avis att ha ett nytt kar att köra igång...
#15 - 29 november 2007 09:44
ansjo skrev:
Se där ja, då vet jag vad du ska göra till helgen;)! Nästan så att man blir lite avis att ha ett nytt kar att köra igång...

i helgen ??????

nej nej nej nej.....

pumpen har kommit till utlämningsstället.

gissa vad jag skall göra ikväll........?
#16 - 29 november 2007 11:16
Jamen jäsiken! Vem skulle orka vänta?
Lycka till! Längtar själv efter ett nytt att starta upp! Bra att det gick att få en pump fortare...
#17 - 29 november 2007 14:22
Kensa- vad körde du med för filter nu igen???
Har du någon ritning???

Var själv o inhandlade en "Eheim compact 1000" för 160kr(halvapriset) och 1st A4 grov filtermatta.
#18 - 30 november 2007 21:03
firefox.
jag kör enbart med grov filtermatta, köpte en som var 50x50x5, har använt strax under hälften.

det kärvade ihop sig med originalidén...så mitt i allt var jag tvungen att "ad hoc" ändra lite.

det blev en "enkel" låda av skiffermatrial som grannen skar upp till mig.
Lådan har utvändiga mått; Höjd = 40cm, bredd 11 cm, djup 22 cm.
den står mitt i karet mot bakrutan.
jah har ett urtag i vardera sida i nedankant som är i formen av en trekant.
storlek på urtaget är kanske 20 kvardatcm.
vidare har jag ett urtag i toppen, oxå i form av en trekant, prexis så att slangen
går ut.

Det finns lite bilder i en annan tråd jag har lagt upp.
#19 - 30 november 2007 21:06

Annons