Svaga guppys

#1 - 12 november 2006 14:24
Hej!

Nu har en guppy börjat se hängig ut hemma igen. Sedan vi startade upp akvariet i augusti så tycker jag att vi klarat det ganska bra. Inga nitritpåslag, ingen massdöd av fiskar (flera som dött samtidigt el över natt), vi har fått yngel, vi har bara lite alger. På det stora hela tycker jag att vi klarat det ganska bra för att vara nybörjare.

MEN bara ganska. Med 2-3 veckors mellanrum så har en av våra inköpta guppys börjat se hängiga ut och sedan dött efter några dygn. Vi har köpt 6 vuxna fiskar totalt, och av dom är nu den 4:e hängig. Vi har fått yngel i 3 omgångar och dom är alla pigga och friska och har aldrig dött. Den första guppyn tror jag dog av fenröta, den andra av torpedsjukan, den tredje såg bara gammal och skruttig ut på mycket kort tid och dog efter ett par dygn, och nu ser den fjärde mager och hängig ut. Jag ser inga ytte tecken och nitrithalten är ok.

Det pratas ofta här inne om att de guppys man köper i affärena ofta är av dålig kvalitet pga inavel m.m. Har jag drabbats av dåligt fiskmaterial och haft otur tror ni? Låter det ovanligt att så många dör (50% om den som nu är hängig klarar sig.)

Vore så tacksam över era funderingar kring detta!
#2 - 12 november 2006 15:13
tror det är en blandning av otur och dåligtmatrial i fiskarna har varit med om samma sak man blir otroligt less när man köper fiskar o sen dör dom bara..själv har jag gett upp med guppyn och tagit mej till andra fiskarter som inte e lika sönderavlad! hoppas att er otur vänder och blir bättre.. guppy är en otroligt rolig fisk när den lever.. :)
#3 - 12 november 2006 15:37
Jag har sett att alla mina honor förutom endlers blir väldigt hängiga och i vissa fall dör, efter dom har fött ungar.
#4 - 12 november 2006 15:45
Guppys är jättefina. Jag tycker att det beror på tur när man köper dem inte beroende på affär. De affärerna får är väl leveranser på både bra och sämre fisk. Kan du inte hitta från någon hemmauppfödare de uppfattar jag som lite starkare fiskar.
#5 - 12 november 2006 16:20
Skönt att höra att det är fler som upplever samma sak, men det är ju sorgligt att det ska vara så.

Jag hade tänkt vänta med att köpa nya fiskar ändå tills jag skaffat större. Ynglena börjar ju växa till sig nu och blir väl snart könsmogna så det är ju ingen brist på fiskar. Men då kanske det är hemmauppfödare man ska vända sig till, när det väl är dags. Kanske vildformer eller Endlers, då det verkar på diskussionerna här inne som om dom är friskare och starkare.
#6 - 12 november 2006 16:45
ja de kan abolut vara en väldigt bra idè att köpa dom av privatperson.. du har absolut större chans att dom ska vara pigga o glad om du köper dom privat.. håller tummaran för dej iaf..
#7 - 12 november 2006 19:27
tack elinpelin!

Min guppyhona är lite piggare nu. Vattenbyte och lite salt kanske räcker för att häva vad hon nu har dragit på sig.
#8 - 12 november 2006 20:26
ja hade tur med mina guppy (dom lever fortfarande) fast dom är väldigt gammla nu dom har fått barn två gånger (två kullar) och dem är runt 7 månader så det är ju snart slut för dem så det är ju synd fast dom har gett mig väldigt många yngel som ja hoppas växer upp och för deras genartion (elr vad det heter) vidare
#9 - 13 november 2006 08:03
Grattis MarcusN!
Kul att det går bra för dig!
Idag så hon lika hängig ut faktiskt, trots vattenbyte och lite salt. Men alla andra ser pigga ut. Och det är ju skönt.
#10 - 13 november 2006 14:52
men det kan la också vara att dom är gammla mina blir ju inte pigare feter varje kul tvärtom dom bler ju mer simmar lungt för dom blir ju ungefär bara ett år eller har ja fel?
#11 - 13 november 2006 15:32
oj, nu hängde jag inte med riktigt.
Vad va frågan?
#12 - 16 november 2006 22:21
Vet inte vad vanligaste åldern är på de men jag har haft flera som blivit långt över året iaf...
#13 - 17 november 2006 08:00
Honan hänger med än! :)

Men hon ser fortfarande hängig och mager ut. Hon är klart slöare än dom andra. Men hon simmar runt ibland och käkar lite (mkt lite). Hon är inte sig lik mot hur hon var tidigare. Undrar vad som kan vara felet med henne?
#14 - 18 november 2006 13:07
Antagligen så är hon gammal ja.. Finns nog inte så mycket att göra, att sätta henne i yngelbur och mata henne fungerar inte i längden. Men testa ett saltbad vet jag - starkt koncentrerat saltvatten [gör ett vattenbyte och sedan tar du allt salt som skall i efter bytet och häller i en liten skål, blanda, i med henne ett par minuter och sedan ner i akvariet]. Det kanske kan fungera i alla fall tillfälligt.

Men sedan är hemuppfödning absolut mycket bättre än att köpa på zooaffär, det är alltid rysk roulette som gäller där ;)

Lycka till!
#15 - 19 november 2006 19:43
Ja, nu befarar vi det värsta då vi inte sett henne sedan i förrgår. :(

Bra tips i alla fall fifi! Ska testa det nästa gång någon blir sjuk. Saltbad och sedan i med alltihop.
#16 - 19 november 2006 19:46
Ajdå, illa när de försvinner utan spår, har man tur [?] hittar man kanske en ryggrad någonstans längre fram... :S

Det har hjälpt mig mycket bra med saltbad i alla fall, glöm inte att höja värmen lite med bara, en eller två grader så att saltet verkligen hjälper. Omkring 29-30 grader är perfekt och sedan efter ett par dagar kan man ha vanligt igen [typ 27 brukar jag ha för guppy]. :)

Lycka till!!

Annons