Svältande Hongi hona

#1 - 4 april 2013 10:52
Hej,

Har en grupp av 4-7cm hongis i mitt 540 kar. De går bland andra mbunas samt en grupp c moorii.
Problemet är att 2 hongis redan dött av svält och nu är en tredje på väg.
Jag matar normalt med räkmix, men nu har jag även provat NLS, samt olika flingfoder (avsedda för malawi) för att se vad de äter.
Flingfoder verkar passa dem bäst, för det åker runt mest i tanken. Räkmix sämst, för det stannar på ett ställe och de svältande hongi-sarna vågar sig inte fram

Så detta handlar ju om rang och interna stridigheter. Men det konstiga är att de 2 tidigare som dött varit hanar (som andra hanar varit lite elaka mot), denna är en hona. Brukar inte de bli accepterade i flocken? Det är ju dessa hanarna bråkar om.

Nu försöker jag mata mindre men oftare, för att hon ska kunna få tag på sin mat. Men det ser inte bra ut.

Jag skulle kunna köra igång ett litet 50liters kar åt henne, där hon skulle kunna få äta upp sig. Men kommer inte problemet vara samma när jag stoppar tillbaka henne igen?
Och hur bra trivs en stimfisk ensam i ett kar?

har provat att möblera om för att de ska skapa nya revir. Har inte hjälpt.

Det är väldigt vackra, och dyra, röda hongis som jag helst vi få behålla.
Alla kom hem i samma storlek. runt 4cm. Denna har inte växt alls, medans andra har växt 2-3 cm.

Det verkar inte vara någon sjukdom, har bra koll på karet och dess vattenvärden. Fodret jag matar med är av högsta kvalitet.

Mvh

Stefan
#2 - 4 april 2013 11:01
Svältande Hongi hona

Hur många Malawiciklider har du i karet? 60-70 st?

Antar att du redan vet att du måste ha rejält många för att svaga individer ska få det lite lättare. Vad är det mer för Mbunas i karet? Jag har haft samma bekymmer men då hade jag Demasoni och Auratus med i bilden..
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 4 april 2013 11:10
Jag har lite svårt att tro att en frisk malawi svälter ihjäl. Visst kanske om det rör sig om en rejält mobbad fisk.
Sannolikare är nog att de som har dör har någon sjukdom
#4 - 4 april 2013 12:28
Hur många Malawiciklider har du i karet? 60-70 st?

Antar att du redan vet att du måste ha rejält många för att svaga individer ska få det lite lättare. Vad är det mer för Mbunas i karet? Jag har haft samma bekymmer men då hade jag Demasoni och Auratus med i bilden..

Hej,

Det är
2+2 delfinciklid
3+3 Auloncuora Sp. Firefish
5+5 Cobolt zebra
samt 4+4 hongi.
Både delfincilkliderna och zebrorna är stora. Så de fyller upp akvariet.
28 stycken får jag det till
Men i och med att vissa är ganska stora, så vågar jag inte släppa i så många fler. Känns fullt nu om man räknar med att både firefishen och hongin är ungdjur.
#5 - 4 april 2013 12:30
tja fullt är det inte iaf. snarare lite underbefolkat
#6 - 4 april 2013 12:31
Jag har lite svårt att tro att en frisk malawi svälter ihjäl. Visst kanske om det rör sig om en rejält mobbad fisk.

Sannolikare är nog att de som har dör har någon sjukdom

Ser inga sjukdomstecken på de som dör. Har öppnat upp dem och tittat på dem med förstoringsglas utan att se något.
1 utav hanarna som dog (i går) hade tydliga tecken efter strid. Denna såg inte så utsvulten ut som den som jag är oroad för i dag. Den som dog i går såg mer ut att vara mobbad och utstött.

Mvh

Stefan
#7 - 4 april 2013 12:32
ja det kan ju vara för att du har för lite fisk i karet. 50 st kan du ( o bör nog) ha i det karet
#8 - 4 april 2013 12:33
hannesc skrev:
tja fullt är det inte iaf. snarare lite underbefolkat

Räknar man cm fisk per liter så är denna gruppen ganska lagom. Med moduler/sand/sten så är det inte mer än kanske 400-450 liter vatten kvar i tanken.
Några stycken till hade kanske gått in, har runt 200 yngel som jag driver upp. Tanken var att släppa in några utav dessa när de växt till sig.
#9 - 4 april 2013 12:39
hannesc skrev:
ja det kan ju vara för att du har för lite fisk i karet. 50 st kan du ( o bör nog) ha i det karet

Tycker du verkligen att jag ska ha 50 ciklider i ett 540kar (med runt 450 liter vatten)?
Om det kan lugna ner stökigheten så absolut, men jag är lite rädd att 20 fiskar till blir lite för mycket. Delfinerna blir ju stora, upp mot 20 cm. 2 av dem är redan runt 15cm. Även zebrorna är stora, runt 10cm styck.
Hade som jag skrev i det tidigare svaret tänkt släppa ner lite yngel sedan när de växt tills sig. Men är det så att jag behöver fylla upp lite till innan dess så är det klart att jag gör det. Allt för att skapa lugn i karet :)
#10 - 4 april 2013 12:41
men man kan inte räkna 1cm fisk per liter. skitdum tumregel. beror heeeelt på vilken typ av fisk det är

men man brukar säga lite löst om malawi att till mbunas ska man sikta på 20 fisk per 200L och med haplisar 10 fisk per 200L. ( nu kan man så klart inte hård-dra det, men det är en liten vägledning i tanke-sättet om malawi)

malawi behöver vara i stora grupper. annars blir de lätt skygga. samt att hanarnas revir blir kanonstora och de mobbar lätt ihjäl de andra få fiskarna

har man fler fiskar krymper hanarnas revir och aggressiviteten fördelas ut på fler individer, ergo fiskarna mår bättre.
#11 - 4 april 2013 12:41
Och är det så att jag behöver fylla upp lite till så är ingen gladare än jag. Det är ju en "lätt och rolig" lösning. Kostar lite pengar bara :)
#12 - 4 april 2013 12:42
Stew skrev:
Tycker du verkligen att jag ska ha 50 ciklider i ett 540kar (med runt 450 liter vatten)?

Om det kan lugna ner stökigheten så absolut, men jag är lite rädd att 20 fiskar till blir lite för mycket. Delfinerna blir ju stora, upp mot 20 cm. 2 av dem är redan runt 15cm. Även zebrorna är stora, runt 10cm styck.

Hade som jag skrev i det tidigare svaret tänkt släppa ner lite yngel sedan när de växt tills sig. Men är det så att jag behöver fylla upp lite till innan dess så är det klart att jag gör det. Allt för att skapa lugn i karet :)

du skapar lugn genom att ha fler fiskar

fast det är synd att säga "lugn" då malawi aldrig är lugna. om de är lugna är nått fel. det är aktiva fiskar
#13 - 4 april 2013 12:44
hannesc skrev:
men man kan inte räkna 1cm fisk per liter. skitdum tumregel. beror heeeelt på vilken typ av fisk det är

men man brukar säga lite löst om malawi att till mbunas ska man sikta på 20 fisk per 200L och med haplisar 10 fisk per 200L. ( nu kan man så klart inte hård-dra det, men det är en liten vägledning i tanke-sättet om malawi)

malawi behöver vara i stora grupper. annars blir de lätt skygga. samt att hanarnas revir blir kanonstora och de mobbar lätt ihjäl de andra få fiskarna

har man fler fiskar krymper hanarnas revir och aggressiviteten fördelas ut på fler individer, ergo fiskarna mår bättre.

Tycker det är en ganska bra tumregel som man oftast kan använda. Även här. Mbunas 20fisk/200l. En mbuna är ju runt 10cm, så det blir 1cm fisk/liter.

Jag har haft malawi innan, då hade jag en större grupp i karet, men inga delfiner (som blir nästan dubbelt så stora som en mbuna).
#14 - 4 april 2013 12:44
Svältande Hongi hona

Jag hade 40 st i mitt 310 senast och det fungerade bra, jag hade filter därefter naturligtvis. Det räknas ju ofta 250-25 st, 300-30 st och så vidare, då är du typ halvvägs upp.

Man måste ha mycket fisk när man håller Malawi, annars blir det fisk som hamnar i kläm.
#15 - 4 april 2013 12:45
hannesc skrev:
du skapar lugn genom att ha fler fiskar

fast det är synd att säga "lugn" då malawi aldrig är lugna. om de är lugna är nått fel. det är aktiva fiskar

Nä, det är sant :) Malawis blir aldrig lugna.

Vad tycker du, köpa till ett par av de jag har, eller släppa in ytterliggare en sort?
#16 - 4 april 2013 12:46
ne håll dig till de du har. blir lätt fisksoppa om man har för många arter. ( gjort det "misstaget" )
#17 - 4 april 2013 12:47
Jag hade 40 st i mitt 310 senast och det fungerade bra, jag hade filter därefter naturligtvis. Det räknas ju ofta 250-25 st, 300-30 st och så vidare, då är du typ halvvägs upp.

Man måste ha mycket fisk när man håller Malawi, annars blir det fisk som hamnar i kläm.

Ok, ni har säkert rätt.

Jag har mer än tillräckligt med filter. Runt 50 liter filtermassa sammanlagt. Så jag har inga tekniska problem att stoppa i fler. Mer pengaproblem. Tanken var att släppa i några av ynglena när de växt till sig, men det tar nog för lång tid.
#18 - 4 april 2013 12:47
Svältande Hongi hona

Och det är naturligtvis lynnet som avgör, hade det varit ca eller sa-ciklider så hade det ju som exempel kanske funkat med endast ett par.

Malawi är speciellt, det ska vara rejält tilltaget för att det ska fungera ordentligt..
#19 - 4 april 2013 12:48
hannesc skrev:
ne håll dig till de du har. blir lätt fisksoppa om man har för många arter. ( gjort det "misstaget" )

Jo, jag med :P
Har haft i stor sett alla biotoper under de 20 år jag hållt på med akvarier. Nu har jag haft ett uppehåll på 3-4 år. Skaffat hus, blivit med barn osv. Skojj att komma igång igen.
#20 - 4 april 2013 12:49
vänta lite så ska jag fota karet :)
#21 - 4 april 2013 12:53
Så här ser det ut.
Lite brunalger på bakgrunden tyvärr.

Det är stor storleksskillnad mellan de största moorii till de minsta hongi. 15cm mot 4-5cm.

Vilka tycker ni att jag ska komplettera med? Vill gärna få fram lite mer rött/orange.

Mvh

Stefan
#22 - 4 april 2013 12:58
tja mer hongi eller firefish kanske? tycker karet ser najs ut. lite alger på bakgrunden göär bara den snyggare :)
#23 - 4 april 2013 13:00
Det är så svårt att få tag på bara honor. De flesta säljer parvis numera eftersom alla vill ha honor. Vad tro ni om att köpa 3-3 par till av hongi och 2 par till av firefish? Kan det få ner adrenalinnivåerna lite? :)
#24 - 4 april 2013 13:06
fattar inte varför man säljer malawi som par! malawi jobbar inte i par. 1+3 minst. visst alla vill ha honor men det är så det funkar. kan liksom inte börja sälja fisken i par för det

ja nått sånt kan nog vara bra, men försök få tag på honor så det är 1+3 eller 1+4 ratio. dvs en hane på 4 honor
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 4 april 2013 13:41
hannesc skrev:
fattar inte varför man säljer malawi som par! malawi jobbar inte i par. 1+3 minst. visst alla vill ha honor men det är så det funkar. kan liksom inte börja sälja fisken i par för det

ja nått sånt kan nog vara bra, men försök få tag på honor så det är 1+3 eller 1+4 ratio. dvs en hane på 4 honor

Sannolikt pga av att dom jäkla odlarna vill sälja alla sina fiskar och dom där jäkla malawina själva tydligen inte känner till att vi akvarister vill ha fler honor än hanar och därför reproducerar sig 50/50 - är det inte för jäkligt så dålig pli det är på dom;)

Så som sagt vill man ha fler honor än hanar så är det väl bara att köpa 1 hane och 3 honor fast man får föstås vara beredd på att då också betala för de överblivna hanarna som ingen vill ha. Sedan rent allmännt så stycker jag att det är rätt överdrivet - håller man varje art i en stor grupp så går det faktiskt rätt bra med många hanar - det svåraste brukar vara att hålla 2 hanar - 3 och fler brukar funka bättre. Man bör dock släppa ner alla av en art samtidigt i akvariet - det är svårt att komplettera i efterhand - om man skall göra det så komplettera alltid med rätt små yngel.
#26 - 4 april 2013 15:15
hannesc skrev:

Naturen går ju imot hobbyn lite. Det föds lika mycket honor som hanar. Vad ska handlarna göra med sina överblivna hanar? Ge bort dem? Avliva dem?

Är inne på Kjells spår.

Annons