Svamp hjälp

#1 - 29 september 2010 07:10
Jag fick reda på att mina Bettor kan ha dött av svamp då jag endast han se en döende men fortfarande levande betta med lite vitt ludd på sidan av kroppen.
De andra hann tyvärr bli tuggade på av mina snäckor innan jag upptäckte något.

Men frågan är egentligen...
hur är det med växter osv från karet?
Går dem att sätta i andra kar eller behålla i samma kar efter att jag rengjort och kör hel uppstart?

Vill Helst inte slänga växterna och vill rengöra karet och köra igång det för framtida projekt.
Men vågar inte göra något förens jag vet om det är farligt eller inte.
Kommer det drabba framtida fiskar?

Har haft ett litet ancistus yngel i tanken som överlevt, även 2 äppelsnäckor som inte tagit skada alls vad jag vet. och snäckorna har ju ändå ätit av de döda fiskarna!

Tacksam / Billy
#2 - 29 september 2010 07:12
Svamp smittar inte på det viset så du kan vara lugn:).
#3 - 29 september 2010 07:16
vad bra :)
Om det nu är svamp, det är ju bara var jag hört. Men alla mina kära bettor som var i det karet vilar nu iaf.

Men du tror inte jag behöver köra rent grus eller någonting? Bara köra igång igen?
#4 - 29 september 2010 07:22
Det är inte lätt att säga antingen eller i ditt fall ifall du inte vet till 100 vad det var fiskarna drabbats av. Men var det svamp så är det lugnt att ösa på igen:).
Men hur kan ett flertal fiskar bli drabbade av svamp? Det brukar oftast bero på ett sår/skada som sedan blir infekterat och brukar vara hyffsat lätt att bota...elak kamphanne?
#5 - 29 september 2010 07:22
kör ett litet vattenbyte i med lite salt sen kan du köra igång som vanligt igen:)
#6 - 29 september 2010 07:23
Majki01 skrev:
kör ett litet vattenbyte i med lite salt sen kan du köra igång som vanligt igen:)

Varför?
#7 - 29 september 2010 07:34
Hannen dog tyvärr först av dem alla. Trode då att det var honorna som tagit dö på honom då jag hade för många honor i samma.
Men jag vet inte. Det är ju som sagt bara 1 jag hunnit se luddet på.

Jag har även fått veta att det kan ha varit syrebrist. dålig cirkulation, mycket andmat och lite växter i karet osv osv.
Och jag har ju inte sett att någon varit mer aggressiv än någon annan.

Mycket svårt, speciellt när jag inte kan något om sjukdomar.

men kan andra sjukdomar som kanske kan likna detta smittas genom växterna?
Bilagor:
#8 - 29 september 2010 07:46
Halloj!
Här är en rätt skön sida där du kan kolla olika sjukdomar på bild och avgöra vad som är fel.

http://www.jbl.de/factmanager/index.php?lang=en

Gå in på länken

klicka på; online hospital

Klicka sedan på; Diagnosis through pictures

Klicka sedan på; Identifiable on the body, skin and fins

När du ser en bild som liknar den så som din sjuka fisk ser ut kan du klicka på bilden så får du en beskrivning av sjukdomen och vad man kan vidta för åtgärder.

Nu är sidan från JBL så det är såklart deras mediciner de rekommenderar - men ändå...
#9 - 29 september 2010 07:57
Tänk även på att labyrintfiskar inte är lika beroende på syrerikt vatten som fiskar som tar in syre via gälarna är, så då borde tex malen visat tecken tidigare på syrebrist än en labyrintfisk gör.
Jag tror ändå att du med gott samvete kan göra som du skrev i ditt första inlägg, dvs flytta växterna och köra igång karet igen:).
#10 - 29 september 2010 09:23
ansjo
jo det är ju det jag oxå tänkt där angående syret. Men man vet ju aldrig.

MaxB
Tackar! ska kolla upp sidan nu:D
#11 - 29 september 2010 09:29
Det liknar ju mest Fungus iaf!

Annons