Svamp på räka

#1 - 23 mars 2008 21:39
Såg denna räka ikväll och tog genast ur den ur karet. Den har något vitt luddigt på ben och på delar av 'nosen'.
Tog hem den från en kompis i samma stad i fredags. Då hade hon rom, men inte nu längre.
Vad kan/ska jag göra?

http://smg.photobucket.com/albums/v181/Easier2Run/?action=view&current=rakasvamp.jpg
#2 - 23 mars 2008 22:00
Tyvärr kan jag inte se något (bilden är för komprimerad) men jag tror oddsen är väldigt dåliga att behandla sjukdomar på räkor. Du kan för all del prova med någon fiskmedicin mot svamp, men jag tror chansen är större att du dödar räkan än att du botar sjukdomen.
Hade jag varit du hade jag nog avlivat räkan per snarast.
#3 - 23 mars 2008 22:23
Var rädd för det.

Bilden är dålig, men man ser ändå att det är vitt på benen. Dom är tjockare än vad dom ska vara. Men det spelar mindre roll om man ser, går ju inte att göra nåt åt det iaf då.

Tack för svar.
#4 - 30 mars 2008 17:14
Tänkte bara säga att räkan med luddet lever. Den fick vara i en bunke en dag eller två och under den tiden bytte den skal och blev av med en del ludd. Sen hade jag ner den i ett kar där det bara går fiskar, inga räkor. Efter ett par dagar så var luddet borta och hon fick flytta hem igen.

Så avliva inte om ni ser en räka med liknande 'symtom'!! Om räkan inte mår dåligt dvs, min gjorde aldrig det.
#5 - 30 mars 2008 17:22
Anledningen till att jag rekommenderade avlivning var inte att räkan garanterat skulle dö, utan att det var en okänd och sannolikt smittsam sjukdom. Bättre att avliva en räka i onödan än riskera allihop. Enligt min mening.
#6 - 3 april 2008 19:03
Du har en poäng.
Men jag tyckte det var värt att behålla den och skulle alla (5-6st) mina räkor dö så kan jag lätt få tag i fler.

Annons