Svampen försvinner inte - Behandla igen?

#1 - 1 maj 2009 11:52
Har behandlat ett svampangrepp med Sera mycopur enligt anvisning i tre dagar. Men "kvasten" av svamp är fortfarande kvar och jag tycker inte att den har minskat. Hur ska jag göra nu?
#2 - 1 maj 2009 17:51
Såg något liknande i en annan tråd och tog råden därifrån. Såhär gjorde jag:
[LIST]
[*]Bytte ca 2/3 av vattnet med kranvatten och vatten från akvariet
[*]Tillsatte mer salt upplöst i kranvattnet
[*]Påbörjade ny omgång med Mycopur
[/LIST]Hoppas att det fungerar den här gången!
#3 - 2 maj 2009 06:10
Åh nej!

En fisk låg död i morse, inte den med svampangreppet. Vet inte om det var chocken från vattenbytet som blev för stor, för växlande salthalt eller för stark medecinkoncentration trots vattenbytet [B)] [:(].

Vågar inte längre riskera att medicinera fiskarna utan synligt svampangrepp. Dom får långsamt koppas in i akvariet igen. Börjar med att flytta över dom i en hink och sen långsamt fylla på med vatten från akvariet.
#4 - 2 maj 2009 07:16
Här händer det grejer!

När jag flyttat över mina 4 förhoppningsvis friska fiskar till hinken får jag syn på en konstig diffus liten klump som flyter omkring. Det är svampen som har lossnat!!!

Nu har den stackars tetran ett sår på dryga 2 mm i diameter där svampen satt. Vad ska jag göra nu? Ska behandlingen föllföljas ändå?
#5 - 2 maj 2009 09:50
Oj fan, tråkigt när sånt händer, men jag vet faktiskt inte hur du ska göra. Jag skulle fortsätta medicinera och lägga in lite salt för att hjälpa fisken mot nya angrepp.
#6 - 2 maj 2009 14:57
Tack för medlidandet :)
Fick hjälp i min projektråd att behandlingen skulle fortsätta. Salt finns redan i.

Glömde skriva i första inägget att behandlingen görs i en plastlåda med pump och doppvärmare eftersom jag inte vill behandla i akvariet där jag har växter (som tar skada av saltet) samt räkor och snäckor (kan ta skada av medicinen).

Annons