Svan på besök

#1 - 18 februari 2011 11:21
Fick igår besök av en svan, den kom inflygandes över isen och började gå upp mot gården, väl där uppe ville den komma fram till min man och mina barn men stängseltråden var ivägen.
Vi gav den bröd och säd och den åt som bara den, det enda tillfället den väser vid är när man precis kommer fram men sen bryr den sig inte om en.

I morse såg jag att den låg på isen och pratade med den(gustav heter den just nu barnen har döpt den) då började den komma upp till gården igen och ville ha mer mat.

När jag matade gustav och tog kort på honom så blev han nyfiken på kameran och väste när jag stoppade den i fickan han trodde väll det var något gott[:)]

Pratade med en som brukar ta hand om fåglar för den verkar väldigt utmattad och vill helst bara gå, han sa att antagligen så är den bara hungrig och trött och behöver vila och äta för att piggna till och han skulle ringa mig imorgon igen för att kolla om den är kvar.

Just nu är gustav på gården och äter, har ni några tips om vad man kan ge den att äta?
[ATTACH]42395[/ATTACH]
[ATTACH]42396[/ATTACH]
[ATTACH]42397[/ATTACH]
#2 - 18 februari 2011 19:59
Gustav visar inge rädsla alls vare sig för livliga ungar eller mig, men många timmar senare så blev den rädd för något ljud i stallet tror jag och flög ner i vattnet i lagan och lade sig för att sova, det var ganska kul att se han med huvudet under vingen och flyta iväg med strömmen bland alla gässen.
#3 - 18 februari 2011 20:04
Om det inte vore för smittospridning skulle nog ett par akvarieväxter fungera. :p
Ståtliga varelser!
#4 - 18 februari 2011 20:06
Svanar är så fina! Se upp så den inte blir aggressiv bara! Matade/tama svanar har ju en tendens att anfalla om man inte har med något ätbart VARJE gång den ser en...
#5 - 18 februari 2011 20:09
Förra vintern hade ju vi en and som simmade runt i snön på folks tomter mitt här i villa området. Stackarn måste ha blivit kvar men var pigg iaf och det såg lite roligt ut när den "simmade" i snön. :p
#6 - 18 februari 2011 20:19
Visst hade han gjort sig fin i karet haha men jag tror det hade blivit lite bökigt här inne, det räckte när vi hade kajan pippi här men kul var det.

Tack för varningen millimli alltid bra att veta, det kan jag ju tänka mig när han ville äta kameran men då hade han ju mat framför sig.

får se om han är här imorgon med.

Hade varit kul att se anden som simmade isnön hehe
#7 - 18 februari 2011 20:23
Skulle va kul med en tam svan dock! Tänk när 15 kg svan kommer flygandes och ska landa på axeln ;)
#8 - 18 februari 2011 20:27
solis skrev:
Visst hade han gjort sig fin i karet haha men jag tror det hade blivit lite bökigt här inne, det räckte när vi hade kajan pippi här men kul var det.

Tack för varningen millimli alltid bra att veta, det kan jag ju tänka mig när han ville äta kameran men då hade han ju mat framför sig.

får se om han är här imorgon med.

Hade varit kul att se anden som simmade isnön hehe

Menade självklart att du skulle släng ut ett par vallisar eller så åt den. :p
#9 - 18 februari 2011 20:31
Då hade man nog åkt i baken ett antal gånger, när pippi kom och satte sig så känndes det knappt men när en tant cyklade förbi och pippi ville ha snålskjuts så var det inte så poppis hon höll på att cykla av vägen, haha som tur var gick det bra.
#10 - 18 februari 2011 20:32
Menade självklart att du skulle släng ut ett par vallisar eller så åt den. :p

Haha man vet ju aldrig med dig , missuppfattning från min sida
Bilagor:
#11 - 19 februari 2011 12:24
Nyss var Gustav här och vill ha lite mer mat, såg när han kom flygandes för några timmar sen så han verkar fått tillbaks sina krafter.
#12 - 19 februari 2011 13:42
Aaaw vad skoj med Gustav-The Swan i trädgården :) (Gustav heter R i andra namn *asg* )

Tips på mat till Svanen: solrosfrön, havre, såndär fågelblandning som man matar fåglar med är jätte bra :) Finns gässpellet som är bra.
Annars funkar grönsaker. Bröd är det klassiska som de får av oss människor, men inte så bra för deras mage.
#13 - 19 februari 2011 15:44
Tack för tipsen.
Gustav kom precis upp för sitt kvällsmål.
#14 - 19 februari 2011 16:43
solis skrev:
Tack för tipsen.

Gustav kom precis upp för sitt kvällsmål.

aaaaaaaaw :D söt!!
#15 - 19 februari 2011 20:54
Hoppas detta inte blir för en lång vana, vi kommer bli utfattiga med ett sånt matvrak haha
#16 - 20 februari 2011 14:09
Såg idag att två kompisar eller föräldrarna var hos Gustav, som tur var så kom dom inte med upp när han skulle äta.
#17 - 20 februari 2011 14:22
solis skrev:
Såg idag att två kompisar eller föräldrarna var hos Gustav, som tur var så kom dom inte med upp när han skulle äta.

Hahaha... vad i helskotta... snart har du säkert hela svanfamiljen hos dig :P
#18 - 20 februari 2011 14:31
MM är rädd för det, får snart dra ner matningen till honom för nu ser jag honom ta flygturer så han är mycket piggare.
#19 - 20 februari 2011 14:32
solis skrev:
MM är rädd för det, får snart dra ner matningen till honom för nu ser jag honom ta flygturer så han är mycket piggare.

Snart äre slut på mat och visa honom den håra vägen ;)
#20 - 20 februari 2011 15:08
MM snart är det dag, han har kommit upp igen det räcker att han hör att vi är ute så börjar han gå upp till oss.
#21 - 20 februari 2011 15:14
solis skrev:
MM snart är det dag, han har kommit upp igen det räcker att han hör att vi är ute så börjar han gå upp till oss.

Dags att köra lite smällare och lösa skott....Eller kanske GÖDA honom och bjuda grannarna på Svanmiddag ;)

Annons