Svanp på guldbarb?

#1 - 9 september 2009 19:13
*suck* Svamp på guldbarb ska det vara...

Hej! Min son har ett 60 liters akvarium med 8 guldbarber, 4 platy och 2 malar. Nu verkar det som att 2 av barberna fått vit/röda ganska stora fläckar på sidorna :( Även en av playtfiskarna har något liknande på ryggen. Har haft i något svampförebyggande salt i vattnet sedan starten i vintras. Är det svamp de fått ändå?? Tack på förhand
#2 - 9 september 2009 20:40
Det kan vara det, men svamp kommer oftast inte bara så där, utan ofta efter en skada och att tre fiskar skadats samtidigt låter lite mysko.
Det skulle vara bra om du kunde ta en bild och länka hit, så kan man se om det ev. är svamp eller något annat.
Salt behöver du inte ha i karet i förebyggande syfte, däremot kan du få för hög halt om du inte gör vattenbytena rätt i förhållande till saltningen...
Och välkommen hit:)!
#3 - 9 september 2009 20:42
Låter som en bakteriell infektion som måste behandlas med medicin. Det är inte i första hand svamp, men såren kan ha blivit svampangripna.
#4 - 16 september 2009 17:08
Hej och tack för era svar :) Nu har jag några bilder att visa:

http://i458.photobucket.com/albums/qq307/Soapman/P9167295.jpg

Ni får ursäkta röran men jag tror jag glömt bort hur man postar bilder :( Men länkarna går att klicka på
#5 - 16 september 2009 17:44
Du måste som sagt medicinera. Jag kommer inte ihåg vilken medicin som är bäst, men det vet de säkert i djuraffären.
#6 - 16 september 2009 18:26
Jag har hällt i Ektozone (tror jag det hette) som skulle vara bra mot svamp och parasiter. Man ska tydligen kunna ge de drabbade fiskarna ett 3 timmars bad i en starkare lösning också läste jag. Stackars Fiskar :(
#7 - 17 september 2009 16:43
Nu ligger de fiskarna med synliga sår/fläckar/skador i 3 timmars badet med ektozon. Får hoppas det gör susen :)
#8 - 20 september 2009 12:45
ush å fy hade inte klarat av att ha sånna där fiskar i karet

Annons