Svårare med mindre akvarium ?

#1 - 3 juni 2006 10:13
Är det generellt sett svårare att hålla i ordning ett mindre akvarium? (med avseende på ekologisk balans etc). Givetvis är det lättare att rengöra rutor osv pga mindre ytor.

Med ett mindre akvarium menar jag 100-150 liter.
#2 - 3 juni 2006 12:08
[QUOTE=cactus]Är det generellt sett svårare att hålla i ordning ett mindre akvarium? (med avseende på ekologisk balans etc). Givetvis är det lättare att rengöra rutor osv pga mindre ytor.

Med ett mindre akvarium menar jag 100-150 liter.[/QUOTE]

Ja, det stämmer.
Med lite vatten kan man få större svängningar i vattenvärdena när man byter vatten.
I ett stort kar spelar inte en död fisk ngn större roll, medan i ett litet kan det förgifta hela karet.
#3 - 3 juni 2006 14:27
100-150 är nog inte så farligt men de dära 45-65 litersna som prackas på nybörjare av "akvarieproffs" dessa är kanske de vanligaste som man får problem med tillochmed de riktiga proffsen som kan sina saker kan få akuta problem i så små kar...
#4 - 3 juni 2006 22:31
Ett 100l är lättare för det är mindre liter vatten som bytas varje vecka, men om det händer något t.ex. död fisk blir det fort katastrof. Man måste vara noga med vattenbyten o.s.v. Ett 100l tar mindre plats, fast du kan ju inte ha så stora fiskar. Det är bara att välja! Jag tycker inte att 100l är jobbigare än 375l. Jag har 100l, 375l och 350l hörn. Hörn karet är lite jobbigt för det är så djupt 65cm.
#5 - 3 juni 2006 23:07
Egentligen tycker jag att ett mellanstort akvarium på ~ 400 liter är perfekt. Det är snyggt, lättplacerat osv, samt kräver ingen enorm utrustning i form av pumpar etc.

Problemet är att det blir ganska jobbigt med skötsel även i ett 400liters kar. Rengöra rutor och ansa växter tar ganska lång tid.

Jag funderar därför på att skaffa ett mindre kar som jag kan sköta ordentligt utan att det tar för lång tid. Anledningen till detta är även att jag om 2 månader ska flytta hemifrån till en lägenhet för att studera. Det finns iof plats för ett större akvarium, men jag tror inte att jag kommer ha tid pga studier.

Det som ni säger att fiskdöd och liknande kan få katastrofala följder stämmer säkerligen. Men i ett litet kar är det mycket lättare att upptäcka, så det bör inte vara några större problem?

Vad säger ni andra som har ett akvarium på 100-150 liter? Är det lättskött?
#6 - 3 juni 2006 23:36
Nja mitt 100L tycker jag e´ jobbigare än mitt 360L. Mer alger i det lilla.. Tror det varierar från kar till kar också..
#7 - 4 juni 2006 00:36
själv tycker jag det funkar bra med ett litet 37liters.
#8 - 4 juni 2006 14:08
Det med fiskedød kommer gjerne an på hvor mange fisker man har? Jeg har bare 6 fisker i 120 literen min, så jeg oppdager det ganske raskt om en av dem er syke, og da kan man jo ta ut den fisken, istedet for at den blir liggende å råtne. Så kommer det jo også an på hvilke fisker man har... :)
#9 - 4 juni 2006 14:12
Jag hade en mal (ancistrus) som dog i mitt 100l, såg inte den för den var i roten. När jag skulle byta vatten så lyfte jag på locket och det luktade inte trevligt. Jag gjorde ett stort vattenbyte men dagen efter dog 2 tetror fortsatte att byta ofta och fick ordning på det. Jag anser att det är lätt att byta vatten på ett 100l, en 25l hink räcker i veckan
#10 - 4 juni 2006 14:47
Jag har då inte upplevt det svårare eller jobbigare med mindre akvarium, vad som isåfall är svårare är väl att få det snyggt med växter och inredning.

Men visst kan ett större akvarium vara mer förlåtande mot tex kvarlämnade döda fiskar pga större volym men samtidigt är ju fiskarnas antal och storlek förhoppningsvis anpassade efter volymen och desutom bör man hålla koll på det oavsett storlek, men det är ju som sagt var olyckligt om tex an mal dör inne i en rot .

Personligen tycker jag det är roligare med några små än ett stort
#11 - 4 juni 2006 15:09
Jag har haft/ har 54l-, 102l-, 160l- och 2l-kar. Tycker dom har vart lättskötta, men jag har iof aldrig haft ett akvarium som är större än 160l heller.
Om du inte har så mycket fisk i det "lilla" karet så spelar det kanske inte lika stor roll om du har ett sort filter med stor filtervolym och inte så mycket fiskar. Under 1cm fisk/1l vatten.
Tycker det skulle vara jobbigt med skötsel i ett 400l kar, vb, rensning av växter, rengöring av rutor m.m.
#12 - 4 juni 2006 20:40
[quote=albjohn]vad som isåfall är svårare är väl att få det snyggt med växter och inredning.[/quote]
de kan ja hålla med om.
provade 2 typer av innerfilter i mitt men såg förj****gt ut men slängde in ett bottenfilter så blev det bättre.
även växter blir man ju starkt begränsad på med ett mindre akvarium.
#13 - 4 juni 2006 21:01
Är du orolig kan du ju öka på vattenvolymen i systemet med en sump. Bra att gömma fula grejjer i oxå.
#14 - 4 juni 2006 21:52
Mina 160 liters kuber är förvånansvärt stabila i längden, har nästan 1 watt ljus per liter på växtkuben.
Min åsikt är att allt över 100liter är hygligt stabilt och lämpat för nybörjare.
#15 - 5 juni 2006 06:56
[quote=NiXoN]Min åsikt är att allt över 100liter är hygligt stabilt och lämpat för nybörjare.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Precis min tanke. Bra nybörjarstorlek. (Kanske för att jag började där en gång i tiden ;) )[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Av mina (180, 110 och 20) så tycker jag 180:an är mest stabil/lättskött.[/COLOR][/FONT]
#16 - 9 juni 2006 14:22
Lite delade åsikter ser jag, men om man verkligen ser till att räkna fiskarna varje dag och ta bort ruttnande växter så bör det nog gå bra.

Vad jag också funderade på är stabiliteten med tanke på näringsämnen (PMDD, CO2 osv) fungerar bra även i mindre kar? Och bakteriefloran ? Kanske t o m blir bättre i ett litet kar, eftersom jag kommer använda samma ytterfilter som jag använder till 310 liter nu ?

Det hade varit väldigt skönt att ha mindre rutor att rengöra och mindre växter att ansa.

En sump? Är det som ett jättestort ytterfilter? ....var ska man ha plats med den?
#17 - 9 juni 2006 17:55
[quote=cactus]En sump? Är det som ett jättestort ytterfilter? ....var ska man ha plats med den?[/quote]

typ ja, sett lösningar där ett mindre akvarie 25-150L har använts som sump.
får mycket stor filtervolym, sen kan sump även användas för att reducera nitrat i växtfria akvarier genom att då ha växter i sumpen.

har man stor vattenavdunstning kan sump bl.a användas för att hålla jämn nivå i akvariet medans vattnet då bara minskar i sumpen.
#18 - 9 juni 2006 20:19
Ni som bekymrar er för skötseln av ett stort kar;
Kör Med Malawi/Tanganyika utan växter,stark filtrering och en eller flera gibbiceps så behövs det ingen skötsel mer än vattenbyte.[:-60]

Enda nackdelen jag ser med ett stort kar skulle vara om man fick ngn sjukdom och var tvungen att medicinera.[:-55]
#19 - 18 juni 2006 10:26
En sump låter ganska intressant, dock så kommer den ju att ta upp ganska stor plats. Frågan är var man gömmer den? En ev. akvariemöbel kommer ju att användas till ytterfilter osv.

I en annan tråd kom vi (defdac) fram till att mina algproblem på rutorna troligen beror på för liten växtmassa. Jag undrar då om det inte hade fungerat att ha hela botten täckt med ex HC eller Acicularis i ett mindre kar 100-150 liter ? Och då inga höga större växter överhuvudtaget, samt ex ett stim kardinaltetra. Man kan ju ofta se utställningskar som ser ut något sånt. Putsar de rutorna 3 ggr i veckan, eller hur gör de egentligen?
#20 - 18 juni 2006 10:39
Skulle tro att utställningskaren sköts minutiöst för att se bra ut i alla lägen.

Ang 100 l så hade då inte jag några större svårigheter att sköta det en gång/vecka, som alla andra karen (gör likadant med 30 l & 60 l också). Men då mina multisar flyttade in så kom cyanon direkt! Och den har jag ff inte blivit av med.
#21 - 18 juni 2006 12:34
Ett kar på 100l tycker jag inte kallas "litet" :) , inte svårt heller, sköt om det 1ggr/v, kanske 2ggr om experimenterar mkt så att du behöver städa efter dig ;)
#22 - 18 juni 2006 17:31
jag tycker definitivt inte att det är svårare med ett litet akvarium än ett stort.

så länge mängden mängden fiskar/filter/fiskdöd/växtmassa är proportionellt mot volymen spelar det i sig ingen roll om akvariumet har en volym på 3, 30, , 300 eller 3000 liter.
en död kardinaltetra i ett 30 liters akvarium är ju detsamma ammoniummässigt mot 10 döda i ett 300 liters.
#23 - 19 juni 2006 06:33
Precis! :)
#24 - 19 juni 2006 07:03
Jag har 100 liter, aldrig haft större i bruk och det blir lite översyn varje dag inkl. ett vattenbyte i veckan.

Problemet med mindre akvarium är väl vad jag märkt att man måste ha tålamod, inget sköter sig självt där det "lilla" ekosystemet inte tål allt för stora påfrestningar vilket kan innebära att det tar tid att uppnå en naturlig balans i systemet med mycket små-krångel i början (det första halvåret beroende på när man börjar, lättare under vintern än sommaren) men har man tålamod brukar det lösa sig.

Ett problem som varit särskilt påtagligt de närmaste veckorna har varit att få bukt med temperaturen men man finner lösningar även på sånt. Ta ett steg i taget och låt det dröja innan fiskarna hamnar i och då endast ett mindre antal till att börja med.

Bästa sättet att undvika problem, förmodar att det även gäller för större kar, är att vara konsekvent och vaksam för förändringar i akvariet gör man det flyter det på väldigt bra men som sagt aldrig haft större så......

nICKLAS.

Annons