svärd bärare gravid eller inte

#1 - 26 mars 2005 19:42
HEJ....min svärd bärare hona har plötsligt blivit väldigt tjock kan det vara så att hon är gravid för jag har sett att hanen har uppvaktat henne väldigt mycket och om det skulle va så att hon hade nåt eller några yngel i magen hur lång tid tar det då att föda eller lägger dom rom för jag har hört att dom inte lägger rom,stämmer det
#2 - 26 mars 2005 20:44
Hej
Svärdbärarna föder levande yngel.Det enklaste är att kolla om hon är svart på buken precis vid analfenan.Min erfarenhet av dom är att dom är gravida mest hela tiden.Tyvärr brukar dom andra fiskarna (även modern) tycka att yngel är smaskens.För att få ynglen att överleva så är rikligt med täta växer att rekomendera.Läs gärna artbeskrivningen för dom.Finns på¨första sidan.
Fredrik
#3 - 26 mars 2005 20:45
tack för svaret
#4 - 27 mars 2005 08:20
[QUOTE=fredrikakesson]Hej
Svärdbärarna föder levande yngel.Det enklaste är att kolla om hon är svart på buken precis vid analfenan.Min erfarenhet av dom är att dom är gravida mest hela tiden.Tyvärr brukar dom andra fiskarna (även modern) tycka att yngel är smaskens.För att få ynglen att överleva så är rikligt med täta växer att rekomendera.Läs gärna artbeskrivningen för dom.Finns på¨första sidan.
Fredrik[/QUOTE]hur lång tid tar det innan dom föder????
#5 - 2 april 2005 14:35
allt från 1.5 veckor till 1 dag beroende på hur länge den varit gravid
du skulle behöva en yngelbur
#6 - 8 april 2005 17:53
det har jag för min black molly födde ca 25 yngel:)[QUOTE=Tronicc]allt från 1.5 veckor till 1 dag beroende på hur länge den varit gravid
du skulle behöva en yngelbur[/QUOTE]
#7 - 25 april 2005 10:38
[QUOTE=pettersson206]det har jag för min black molly födde ca 25 yngel:)[QUOTE=Tronicc]allt från 1.5 veckor till 1 dag beroende på hur länge den varit gravid
du skulle behöva en yngelbur[/QUOTE][/QUOTE]

Black mollyn är en väldigt snäll fisk. när min hona är gravid kan jag lägga ner henne i yngel akvariet utan att hon rör ynglen..jag har hört att black mollyn inte äter sina egna ungar men att hon inte rörde andras yngel det visste jag inte.. innan jag prov förstås
#8 - 27 april 2005 17:22
men om jag skulle släppa ut dom skulle säkert domm bli upp käkade av nån annan fisk eller?[QUOTE=nickee][QUOTE=pettersson206]det har jag för min black molly födde ca 25 yngel:)[QUOTE=Tronicc]allt från 1.5 veckor till 1 dag beroende på hur länge den varit gravid
du skulle behöva en yngelbur[/QUOTE][/QUOTE]

Black mollyn är en väldigt snäll fisk. när min hona är gravid kan jag lägga ner henne i yngel akvariet utan att hon rör ynglen..jag har hört att black mollyn inte äter sina egna ungar men att hon inte rörde andras yngel det visste jag inte.. innan jag prov förstås[/QUOTE]

Annons