Svärdbärar hona som konverterat?..

#1 - 9 mars 2005 15:33
Sparade ur min senaste kull svärdbärare vad jag trodde var en hane och tre honor (då fiskarna var nog gamla för att ha utvecklat svärd innan jag sålde dom för att vara säker på kön). Saken är den att hanen jag sparade stannade i växten och är än i idag, vid ca 9 månaders ålder, bara ca 5 cm lång (svärdet ej inräknat) och väldigt liten i kroppen. En av de sk honorna utvecklar nu ett svärd!! Dom andra honorna ser ut och växer som normalt och är ca 10-11 cm och grova. Någon som varit med om detta? Sitter själv som ett frågetecken... Till saken hör väl också att enbart dom andra tre ur samma kull (håller fler svärdbärare än de fyra i samma kar) är väldigt agressiva mot den lilla hannen.

Vore väldigt tacksam om någon kunde förklara detta fenomen för mig då det aldrig tidigare hänt mig!!

MVH
/Lina
#2 - 9 mars 2005 15:37
Om jag inte missminner mig så är det ganska vanligt att svärdbärare "byter" kön....men det finns nog dom som kan ge dig ett bättre svar än så....;)
#3 - 9 mars 2005 15:37
Glömde...

De andra som finns i karet är en hanne till och fem honor. Det är eg ett malakvarium (odlar olika malar i det) och är på 130l...
#4 - 9 mars 2005 15:38
??

Sockerconny: Någon aning om varför detta sker?
#5 - 9 mars 2005 15:54
De kanske "rättar munnen efter matsäcken"?:D
Jag vet faktiskt inte, men det handlar väl om någon sorts fortplantnings-överlevnadsinstinkt-försvarsmekanism eller nåt sånt.....
#6 - 9 mars 2005 16:01
Mmm...

Antog det, men förstår bara inte varför när det redan finns en hane i akvariet som fortplantar sig utan problem och dessutom är större än den fd honan?.. Hmm... Har riktigt huvudbry...

Annons