Svärdbärare?

#1 - 30 januari 2007 20:24
[SIZE=4]Jag är en nybörjare inom denna akvarie värld har tidigare höllt på med reptiler av dess olika slag men nu utökat till akvarie/fisk

Jag har tänkt att odla svärdbärare bara ett test för att se om jag lyckas
Men då till saken..

jag har tänkt att odla dem i ett 200 L akvarie (det minsta jag hade över)
och vad jag fattat så ska man inte använda filterpump utan endast syrepump?
funkar det med 2 hanar och 4 honor eller måste jag smälla i en satans massa svärdbärare för att det är så stort? samt om de skulle yngla av sig är det
någon risk med att de kommer äta upp sina yngel?

har även försökt hittat fakta här på internet men funnit dåligt med svar
så tips tas tacksamt emot

Mvh
Peter
[/SIZE]
#2 - 30 januari 2007 20:26
sätt dem i ett vanligt kar, men du ska ha en sån där yngelbox, de äter sina yngel så. Mina leker o fast jag har vanligt filter
#3 - 30 januari 2007 20:28
Vad menar du med vanligt kar?
det är ett vanligt akvarie som jag inrett
dock pumpen som jag är fundersam på yngelbox
är på väg att införskaffa men lär bli jobbigt att veva runt med en håv för att fånga upp yngel i ett 200 L akvarie?
sedan en annan skum fråga låt os leka med tanken att man fyller ett 200 L akvarie och itne använder sig av någon pump hur länge skulle sig en mindre mäng fiskar klara sig i det utan pump osv?
#4 - 30 januari 2007 20:52
Växter...

... syrepump är inte bra för växterna och ska du inte fånga in ynglen så behöver du mycket gömställen... Det är det syrerika ytvattnet som syresätter karet... Ett vanligt innerfilter vid ytan så att det blir vågor, plaskar lite, står fiskarna och kippar vid ytan och verkar hängiga så höj upp pumpen mer...:p

Läs på ordenligt här på Zoopet hur du gör när du startar med bakterier, fiskköp osv.. ;)
#5 - 30 januari 2007 20:55
bara inred det som ett sällskapskar med växter och rötter. Om du inte ska fånga in dem så ska du ha ycket växter. nåt jag funderat på är att ha ett lager med javamossa på bottnen, och inte så hög vattennivå
#6 - 31 januari 2007 00:21
Levandefödarnas yngel går mycket i vattenytan så flytväxter är ett bra tips, gärna sådana som som har gott om rötter att gömma sig i, typ flytande ormbunkar...

/Matsvin.
#7 - 31 januari 2007 09:11
Asp skrev:
Jag är en nybörjare inom denna akvarie värld har tidigare höllt på med reptiler av dess olika slag men nu utökat till akvarie/fisk

Jag har tänkt att odla svärdbärare bara ett test för att se om jag lyckas

Men då till saken..

jag har tänkt att odla dem i ett 200 L akvarie (det minsta jag hade över)

och vad jag fattat så ska man inte använda filterpump utan endast syrepump?

funkar det med 2 hanar och 4 honor eller måste jag smälla i en satans massa svärdbärare för att det är så stort? samt om de skulle yngla av sig är det

någon risk med att de kommer äta upp sina yngel?

har även försökt hittat fakta här på internet men funnit dåligt med svar

så tips tas tacksamt emot

Mvh

Peter

2+4 blir nog bra, men eftersom de har förrådsbefruktning så kan du också satsa på bara honor från början, de flesta svärdbärare hålls ändå tillsammans i affären så hanar kommer så småningom....odlingen bör inte bli något problem hursomhelst, uppfödningen kräver däremot regelbundna delvattebyten och varierad kost. Artemianauplier rekommenderas ofta som första foder, men det är ganska dyrt med äggen och lite bökigt att kläcka, smula torrfoder fint istället som första foder och när de kan äta större bitar så kan de äta samma mat som de vuxna. (vill du ändå ha ett billigt levandefoder till ynglen skall du satsa på micromask eller grindalmask -beskrivning finns på min zoon;) )Ynglen kan födas upp tillsammans med föräldrarna, en del yngel kommer gå åt men då får du ett litet "naturligt urval" med robusta fiskar istället.

Satsa på en riktig filterpump.

200 liter är nog ganska lagom, intred med växter i alla nivåer, men mest i ytan, lite gömställen, mycket simutrymme, de är ganska aktiva....

Som man frågar får man svar: har du sökt på internet så har du inte gjort på rätt sätt eller så har du sökt på fel ställen, låna en akvariebok på biblioteket istället.

Lycka till/ Thomas
#8 - 31 januari 2007 09:20
Fryst levande foder...

... finns Cyklops som är jättesmå kräftdjur också... Sen tycker väl alla levandefödare om att få lite grönt?! Skala och mosa (lite mellan tummen och pekfingret) en eller flera tinade ärtor ibland... :) Svärdbärare borde ju som Black Molly vara förtjusta i kokad broccoli?! Naturell givetvis... Alla matrester städas noga bort dagen efter!!!!!!! Det kan ta några matningar innan de riktigt fattar att det är mat... :D

Jag tror att varierad kost är jätteviktigt om man ska lyckas med levandefödare... Jag ger alltid mina fryst levandefoder före och efter förlossning och mina mår jättebra... Förut såg honorna hängiga och magra ut efter förlossning + att de var rovgirigt glupska vid matning...:p

Jag ger svarta mygglarver och cyklops för stora och små minst en gång i veckan... ;)
#9 - 31 januari 2007 09:30
Katharina skrev:
... finns Cyklops som är jättesmå kräftdjur också... Sen tycker väl alla levandefödare om att få lite grönt?! Skala och mosa (lite mellan tummen och pekfingret) en eller flera tinade ärtor ibland... :) Svärdbärare borde ju som Black Molly vara förtjusta i kokad broccoli?! Naturell givetvis... Alla matrester städas noga bort dagen efter!!!!!!! [SIZE=5][COLOR=red](ABSOLUT!!!! MEN ÄNNU HELLRE REDAN EFTER NÅGRA TIMMAR!!!)[/COLOR][/SIZE]Det kan ta några matningar innan de riktigt fattar att det är mat... :D

Jag tror att varierad kost är jätteviktigt om man ska lyckas med levandefödare... Jag ger alltid mina fryst levandefoder före och efter förlossning och mina mår jättebra... Förut såg honorna hängiga och magra ut efter förlossning + att de var rovgirigt glupska vid matning...:p

Jag ger svarta mygglarver och cyklops för stora och små minst en gång i veckan... ;)

Naturligtvis är alla frysta fodersorter bra, speciellt till ynglen, men jag förstår inte riktigt faschinationen för att mata med grönsaker här i forumen, visst funkar det, men villl du införa mer vegetabilier i maten så kan du ju med fördel mata med färdig (fryst) räkmix, då fattar fiskarna galoppen direkt, och man slipper städa efteråt. Förresten: några pansarmalar(corydors) och Ancistrus som städar botten har jag i nästan alla mina akvarier....
#10 - 31 januari 2007 09:51
Har fått mycket bra svar :)
Men Thomas vad menar du med att satsa på att bara få honor
är de viss temp för att få mesta dels honor?
Mvh
#11 - 31 januari 2007 09:58
Asp skrev:
Har fått mycket bra svar :)

Men Thomas vad menar du med att satsa på att bara få honor

är de viss temp för att få mesta dels honor?

Mvh
han mena nog att köpa mest honor i butiken för där är dom redan befruktade om dom gått med hannar där
#12 - 31 januari 2007 10:05
Okey
då har ja nog 4 befruktade honor de har en ruksigt stor buk putar ut som om de skulle ha ätit 5-6 ärtor var utan att svälja dem eller något ;) kan de va ett tecken? :p
#13 - 31 januari 2007 10:10
Asp skrev:
Okey

då har ja nog 4 befruktade honor de har en ruksigt stor buk putar ut som om de skulle ha ätit 5-6 ärtor var utan att svälja dem eller något ;) kan de va ett tecken? :p

det är dom nog det brukar ta runt en månad mellan födslarna
#14 - 31 januari 2007 10:27
yngelkassar kan det vara ett alternativ eller går de bort ?
#15 - 31 januari 2007 10:30
Och jag har räkor...

tummen skrev:
Naturligtvis är alla frysta fodersorter bra, speciellt till ynglen, men jag förstår inte riktigt faschinationen för att mata med grönsaker här i forumen, visst funkar det, men villl du införa mer vegetabilier i maten så kan du ju med fördel mata med färdig (fryst) räkmix, då fattar fiskarna galoppen direkt, och man slipper städa efteråt. Förresten: några pansarmalar(corydors) och Ancistrus som städar botten har jag i nästan alla mina akvarier....

Därför ger jag ärtor på kvällen och låter dem ligga över natten... målet är ju att när natt städningspatrullen har varit framme så ska det inte vara någonting kvar!!! Men det är självklart tycker jag att det är bra med variation så man kan ju ha räkmix också... :p
#16 - 31 januari 2007 10:37
Asp skrev:
yngelkassar kan det vara ett alternativ eller går de bort ?

Yngelkassar är väl bra men man måste ta bort mamman ganska så snabbt annars simmar yngeln upp till ytan o blir mat.Bäst tycker jag som Matsvin skrev en massa växter gärna flytväxter så yngeln kan gömma sej:)
#17 - 31 januari 2007 20:30
Kan de bli stressade av låt oss säga att jag har 30 Honor och 10 hanar blir de för mycket för dem? enligt min mening är de väll "desto mer desto bättre" eller?
#18 - 31 januari 2007 20:50
Riktig odling???

Asp skrev:
Kan de bli stressade av låt oss säga att jag har 30 Honor och 10 hanar blir de för mycket för dem? enligt min mening är de väll "desto mer desto bättre" eller?

För att sälja alltså??? I så fall är ju fler desto bättre och då från olika uppfödare... För ska du börja avla seriöst så är det ju bättre att inte köpa från Zoo och speciellt inte från bara ett Zoo.. Jag skulle leta rätt på uppfödare och kolla så de inte har köpt av varandra för att inte få släktingar... ;)

Så många är ju i nästan "fullt hus" så då behöver man särskilda yngelkar om det ska bli mycket bebisar och sen sälja bort så gott som alla...
Men riktiga uppfödare brukar ju spara sina favoriter... :)
#19 - 1 februari 2007 08:50
Asp skrev:
Jag har ca 40 i ett 320 liters plus några andra fiskar det funkar bra har man däremot bara t.ex två hannar o några honor så kan det bli att den dominante hannen jagar den andre hannen hela tiden
#20 - 1 februari 2007 09:06
Nej de är aboslut inte till för att sälja mer ett projeckt för att se om jag klarar av att odla fisk :)
#21 - 1 februari 2007 12:45
Håller med...

Berserken skrev:
Jag har ca 40 i ett 320 liters plus några andra fiskar det funkar bra har man däremot bara t.ex två hannar o några honor så kan det bli att den dominante hannen jagar den andre hannen hela tiden

... sådär tänkte jag när jag köpte mina endlers... tog 3 hanar för att den dominanta skulle ha flera att jaga undan... man har väl haft malawi!!! :p

Om du inte ska odla riktigt så tycker jag att du ska börja med färre, det blir ju fler med tiden... ;)
#22 - 13 februari 2007 03:04
Jag tycker det lättare att ha många hannar än bara 2.. om man nu har många honor.. Är det bara 2-3 hannar så kommer en blir så dominant och de andra hannarna stå bak pumpen.. har man många så brukar det vara enklare.. men då gäller det att ha en än större grupp honor, tycker det är på samma vis med många andra arter också.. har bl.a 30 hannar av samma killi i ett akvarium.. då jag bara hade 2 hannar bråkade de, men inte nu när det är många...

Annons